Tips på snabbväxande häck?
På tomten bakom vår har de byggt en villa med ett gigantiskt panoramafönster. Vi gillar inte det, och vill så fort som möjligt få upp något där. Någon som kan tipsa om snabbväxande häck eller dyl? Hjälp!
På tomten bakom vår har de byggt en villa med ett gigantiskt panoramafönster. Vi gillar inte det, och vill så fort som möjligt få upp något där. Någon som kan tipsa om snabbväxande häck eller dyl? Hjälp!
Jag gillar tuja, de växer relativt snabbt (köp plantor som är 100cm eller högre, så slipper du vänta så länge), är tåliga och är vintergröna så att ni slipper insyn under vinterhalvåret. Dessutom gillas häcken av småfåglar.
Tack!
Liguster.
Syrener
Vresros.. Den är som ogräs.. Luktar underbart och drar tills dig fjärillar och nyckelpigor. Nackdel den sticks lite.
Leguster. Den som har kvar bladen å vintern inte den andre.
Snälla inte tujja... Alla har tujja och dom blir som en stor vägg. opersonligt...
Syren är alltid fina men dom växer inte lika fort.
Men smaken är som baken olika.
vad kostar tuja?
Men syrener behöver några år på sig för att etablera sig innan dom tar fart. Har man en syrenhäck som är stor och kapar ner den så växer den minst en meter om året första åren.
Tack för alla svar. Känner jag oss rätt så blir det något friväxande. Visst, vi kan klippa, men det händer sällan. Hur är liguster? Har den taggar?
Liguster har man till klippta häckar. Vill ni ha friväxande blommande finns te.x norsk brudspirea, vresros, syren mfl, vill ni ha en som blir jättehög med fina höstfärger finns prakthäggmispel. Du får bildgoogla på dom och se, alla som jag har nämnt klarar sig upp i zon 5 minst.
Jag har googlat och fastnat för prakthäggmispel. Någon som vet med hur stort mellanrum man ska sätta plantorna och vad en planta kostar (ungefär)?
Dom säljs i 10-pack på våren och kostan ungefär 200 kr bunten. 3 plantor per meter blir lagomt. Bra växt som tål det mesta och är snygg både vår, sommar och höst.