Inlägg från: ALJO |Visa alla inlägg
  • ALJO

Tips på snabbväxande häck?

Liguster.

• ALJO

Men syrener behöver några år på sig för att etablera sig innan dom tar fart. Har man en syrenhäck som är stor och kapar ner den så växer den minst en meter om året första åren.

Jag personligen tycker att det planteras alldeles för mycket thuja. Jag har kanske sett 1 fin thujahäck när jag har sett 10 halvdöda fula. Det står att thuja är härdig till zin 4-5, men får man en dåloig vinter så är häcken förstörd för alltid. Den kan inte stå bredvid väg som saltas, om den står soligt kan den bli bränd på vårvintern och ser för alltid ful ut, den är dyr, och den är 70-tal...
    Sedan beror det ju på om man  vill ha en klippt häck, vill man ha friväxande, vill man ha blommande eller vill man ha lite mer woodlandkänsla. Några träd med fina buskar under tycker jag kan vara ett fint alternativ till häck lite beroende på hur trädgården ser ut i övrigt. Vill man ha supersnabbt insynsskydd är spaljeer med klätterväxter ett alternativ dessutom.
    Häckplantor som man köper i 10-pack brukar kosta 150-200 kr/10 st, thuja eller idegran brukar kosta 50-150 kr stycket. Då går det 3-4 plantor per meter av dom flesta sorter. Är man riktigt rik finns det även "färdiga" häckar i olika storlekar och sorter att beställa.
  • ALJO

Liguster har man till klippta häckar. Vill ni ha friväxande blommande finns te.x norsk brudspirea, vresros, syren mfl, vill ni ha en som blir jättehög med fina höstfärger finns prakthäggmispel. Du får bildgoogla på dom och se, alla som jag har  nämnt klarar sig upp i zon 5 minst.

• ALJO

Dom säljs i 10-pack på våren och kostan ungefär 200 kr bunten. 3 plantor per meter blir lagomt. Bra växt som tål det mesta och är snygg både vår, sommar och höst.

Du kan även köpa krukodlade plantor men då kostar dom 50-150 kr st skulle jag tro.
Svar på tråden Tips på snabbväxande häck?