• stoltmamma87

vad har era 3-5åringar för säng?

vad för mått på sängen?

min son A som är 3½ tycker inte alls om sin nya säng för den är alldeles för stor enligt honom och den är väldigt stor det tycker jag också, men min sambo tycker det är så bra med stor säng för då får vi plats jämte när vi läser saga etc. jag vet inte om man ska se det som ett problem direkt men sonen påpekar detta varje kväll när han ska sova. han vill inte en sån säng helt enkelt.

• Svar på tråden vad har era 3-5åringar för säng?
  • Stor mamma

Vår 3½ åring har en växasäng, en sån man drar ut. Hon vill ha det lite mysigt med kanter, vi provade en större säng förut men det vara bara glömma. Sov oroligt o dåligt i den

• stoltmamma87
    Stor mamma skrev 2010-02-14 12:16:29 följande:
    Vår 3½ åring har en växasäng, en sån man drar ut. Hon vill ha det lite mysigt med kanter, vi provade en större säng förut men det vara bara glömma. Sov oroligt o dåligt i den
    jag tror precis som du skriver att han känner att det inte blir mysigt i den stora sängen. sen varje morgon har han dragit ut allt från sängen. kanske försöker han att testa mig. om jag lägger allt på golvet kanske inte mamma orkar bädda tillbaka allt och då slipper jag sängen, vad vet jag
  • zera

våra äldsta har en våningsäng (4 och 3 år) dock är det inte standard mått utan den är 70*150 och den är lagom stor åt dom... dom hade större förut men trivdes förmodligen inte lika bra i den då dom inte sov så bra på nätterna

• Stor mamma

Prova byt säng eller köp kanter till sängen och stora runda långa kudar och få sängen mindre med. Så det blir lite trängre. Han kanske inte är redo för en större säng än.
    VÅr dotter var det inte och vi accepterade det. Vi provar till hösten igen

Bättre prova senare än att få ett barn som sover otryggt.

• Bettiz

Mina barn har varsin vanlig 90x200 med mycket kuddar, gosedjur mm i.

• MarLe71

Fram till nyligen hade de varsin 90 cm, nu har dom en familjesäng, 4,5 åringen sover uppe i en 80cm säng och snart 3 åringen ligger nere i en 120cm säng. Har bytt till stor säng runt 1 år på båda då som sov bättre i sån än "instängd" i en spjälsäng.

Gabriel 2005 & Gustav 2007
  • Shmone

Mina barn har haft juniorsäng i den åldern.. alltså en säng som varit ca 130cm eller nåt åt det hållet.. även lite smalare än en vanlig säng. Först nu när dom två stora är 4 resp 5 år har dom fått fullstor säng för att ge vidare juniorsängarna till småsyskon.. Dom fick en fullstor våningssäng häromdagen och dom är överlyckliga. 4åringen sover däruppe.

• bubbelmaja

Mellan 2 år och 3 1/2 år hade sonen en vanlig 90 cm säng, med "rullkuddar" i för att få det extra mysigt. När han var ca 3 1/2 bytte vi till låg loftsäng. Den gillar han lika mycket.

Dottern som är 2 1/2 år har hans gamla 90 säng.

Just rullkuddarna tycker jag är kanon. Då minskar sängen i bredd på ett stadigt sätt. Vi har två st längs med ena långsidan på båda abrnens sängar. De är lätta att ta bort när vi ska ligga bredvid, vid läsning, mardrömmar eller sjukdom osv. Köpta på ikea.

Svar på tråden vad har era 3-5åringar för säng?