• Lillmonstret

Sammandragningar v 22??

Är i vecka 22 och har sedan ca 2 veckor tillbaka kännt av sammandragningar någon gång om dagen. Magen blir hård och släpper efter en kort stund. Ska till BM i morgon och givetvis fråga om detta.

Har någon annan känt av sammandragningar i vecka 22? Hur ofta fick ni detta? Är olrolig...

• Svar på tråden Sammandragningar v 22??
  • Lillmonstret

Puff!! Är det ingen som har något att säga...

• space

I min 2:a grav (väntar 3:an nu ) blev jag sjukskriven från v22 pga sammandragningar  men de började mkt tidigare,, räckte att jag tex plockade ur diskmaskinen... Men bara jag tog det lugnt så gick det bra, fast det var väldigt drygt!!!

• Lillmonstret

Space: Mina kommer inte vid ansträngning utan jag känner dem oftast när jag lägger mig på trygg i soffan eller sängen och vilar. Har förut bara haft några då och då men sista dagarna har det kommit flera stycken dagligen. Fick du barnet tidigare? Hade du många dagligen i vecka 22?

• CarlHerman

Jag hade sammandragningar från v 19 ungefär, mellan 5-20 ggr/dag. Min BM tog prover för att utesluta att de berodde på urinvägsinfektion. Annars är det normalt att ha sammandragningar så länge de inte gör ont eller är väldigt många per dag. Jag fick precis som du sammandragningar vid vila.

• Blush

Mina började också så tidigt och kom när jag vilade på kvällen och sedan blev det värre och värre längre in i graviditeten. Jag blev heltidssjukskriven från v.24 ca och fick ta det lugnt. Han kom på den dagen han skulle så det var ingen fara. De har stor koll på när man har mycket sammandragningar just för att det inte skall bli för tidigt!!

• Blush

Glömde skriva att mina sammandragningar gjorde ont och det är stor skillnad, det skall de inte göra!!

• Pie de limon

Hej!

Väntar mitt andra barn.
    Vid min första graviditet hade jag mycket sammandragningar från ca v 15. De kom i vila och när som helst. Jag såg inget samband med stress el liknande.
    Nu har jag också haft sammandragningar fr ca v 15 och de kommer i vila, ofta nattetid.
    Jag kan dock tydligare se ett samband denna gång tex har jag mer sammandragningar i slutet på veckan när jag är trött, värst fredag kväll eller annat tillfälle när jag "tagit ut mig" även om själva sammandragningarna kommer när jag sitter still.
    Tyckte första gången att MVCs råd om att "lyssna på kroppen "  "ta det lugnt" men samtidigt "lev som vanligt" var väldigt motsägelsefulla.
    Den här gången tycker jag att jag lyssnar mer på min kropp och rättar mig efter i vilket skicka jag är dag för dag (sömn, vila)
    Ska tillägga att jag denna gång också vet att det ju faktiskt inte var några "farliga" sammandragningar förra gången......
  • Lillmonstret

Hur menar ni med att det gör ont? Hur känns den smärtan? När jag får sammandragningen så känns det ju som hela magen spänner och är obehagligt men det är ingen direkt smärta. Svårt att avgöra vad som är goda eller onda sammandragningar. Är första barnet och vet inte vad som är normalt.

• Pie de limon

Nej, jag har inte ont överhuvudtaget av mina sammandragningar. De verkar helt klart "snälla".

Den dagen förlossningen startade vid min första graviditet  (fullgånget barn) kändes det att det var något helt annat - värkar.
  • space

Nej barnet kom en vecka över tiden.. Fick sammandragningar även vid vila särskilt kvällstid. & Ja jag hade jätte många sammandragningar ("onda") det var därför jag inte kunde jobba längre än till V22!!  (Jobbar inom Vården)
    Men som någon skrev så är det jätte vanligt, men det är klart att man blir orolig, så prata med din Barnmorska på Mvc!!

Svar på tråden Sammandragningar v 22??