• Anna o Leia

Hjärtklappning pga sömnbrist?

Jag har sedan ca två veckor tillbaka haft hjärtklappning flera ggr per dag:-O
    Undrar mest om det är någon som känner igen det och haft samma besvär? Jag har en dotter på snart två år som sover dåligt, det innebär att jag ofta bara sover ett par timmar per natt.. kan det orsaka hjärtklappning tro? Jag mår jättebra i övrigt:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 15:32
    Jag är normalviktig ock dricker heller inte för mkt kaffe..ca tre koppar om dagen.

• Svar på tråden Hjärtklappning pga sömnbrist?
  • mira83

Man kan få hjärtklappning pga trötthet, då signalerar kroppen att den behöver varva ner och vila. Men du borde inte haft den i flera veckor period. Du borde gå till läkare och kolla upp dig med EKG samt ta blodprover för elektrolyter (salter), thyroidea T3+T4 (sköldkötel) och Hb (Hemoglobin)...

Vid ökat ämnesomsättning som vid överaktiv sköldkörtel är hjärtklappning vanlig

Likaså vid låg hemoglobin värde i blodet då den transporterar syre och är det för lite av den så vill hjärtat kompensera genom att slå fort för att få mer syre..
    och sen kan det vara låg eller hög kalium värde...vid smärta, feber och infektion höjs ämnesomsättningen och man kan också få hjärtklappning.

Äter du ordentligt?
    Dricker du?
    Känner du någon sorts oro? (det är lättare att känna det då man är trött i kroppen)
    du sover dåligt vilket är inte så bra...
    har du känt det förr?
    har du andnöd i samband med hjärtklapningen?
    funkar magen?
    har du inga andra symtom, så som smärta, infektion?

Krya på dig!!!

Och gå till läkaren:)

• mira83

Man kan få hjärtklappning pga trötthet, då signalerar kroppen att den behöver varva ner och vila. Men du borde inte haft den i flera veckor period. Du borde gå till läkare och kolla upp dig med EKG samt ta blodprover för elektrolyter (salter), thyroidea T3+T4 (sköldkötel) och Hb (Hemoglobin)...

Likaså vid låg hemoglobin värde i blodet då den transporterar syre och är det för lite av den så vill hjärtat kompensera genom att slå fort för att få mer syre..
    och sen kan det vara låg eller hög kalium värde...vid smärta, feber och infektion höjs ämnesomsättningen och man kan också få hjärtklappning.

Äter du ordentligt?
    Dricker du?
    Känner du någon sorts oro? (det är lättare att känna det då man är trött i kroppen)
    har du känt det förr?
    funkar magen?

Krya på dig!!!

Ssk
  • mira83

Äter du ordentligt?
    Dricker du?
    har du känt det förr?
    funkar magen?

Krya på dig!!!

Ssk
  • Anna o Leia

Tack för alla tipsen{#lang_emotions_laughing}jag tycker att jag äter o dricker bra och det e tack vare min dotter! nu äter vi 5 mål om dagen. Innan kunde jag ibland bara äta ett.. nä jag har aldrig kännt det så ofta förr, visst har jag haft det nån enstaka gång förut men inte alls som nu.. jag känner ingen andnöd men känner mig lite yr o aningen matt efteråt.. Ska ta o masa mig iväg till doktorn faktiskt.. tack för råden!

• antitanten

Sköldkörteln kan spöka. Sömnbrist i kombination med tex vitamin o mineralbrist och även serotininbrist, kan ge hjärtklappning osv. ( serotinin bildas under sömn, så om sömnbrist finns, så blir det brist på serotinin per automatik s.a.s.)
    Mycket likt ångestsymptom kan hjärtklappning också vara.
    Jättebra att du går till doktorn. Kolla upp dina värden, järnserum, sköldkörteln, serotininhalt osv osv

• antitanten
    antitanten skrev 2010-02-18 02:28:18 följande:
    Sköldkörteln kan spöka. Sömnbrist i kombination med tex vitamin o mineralbrist och även serotininbrist, kan ge hjärtklappning osv. ( serotinin bildas under sömn, så om sömnbrist finns, så blir det brist på serotinin per automatik s.a.s.)Mycket likt ångestsymptom kan hjärtklappning också vara.Jättebra att du går till doktorn. Kolla upp dina värden, järnserum, sköldkörteln, serotininhalt osv osv
    Undermedveten, undliggande stress kan även ge hjärtklappning och sk fysisk oro.
  • madeleine82

Jag lever med hjärtklappning dagligen sedan snart 10år tillbaka.Det går i perioder om det är mycket eller lite men jag känner av det varje dag och det finns nog många saker som spelar in.Jag har gjort utredning på Ks 2 gånger men dom hittar inget direkt fel.Men kolla upp det.Jag vet verkligen hur det är att ha det sådär.
    Det kan vara både stress,oro,ångest,dålig sömn ja mycket som ger dig symptomen.

• Anna o Leia
    antitanten skrev 2010-02-18 02:28:18 följande:
    Sköldkörteln kan spöka. Sömnbrist i kombination med tex vitamin o mineralbrist och även serotininbrist, kan ge hjärtklappning osv. ( serotinin bildas under sömn, så om sömnbrist finns, så blir det brist på serotinin per automatik s.a.s.) Mycket likt ångestsymptom kan hjärtklappning också vara. Jättebra att du går till doktorn. Kolla upp dina värden, järnserum, sköldkörteln, serotininhalt osv osv
    Tack för alla råd:)
  • Anna o Leia
    madeleine82 skrev 2010-02-18 02:36:20 följande:
    Jag lever med hjärtklappning dagligen sedan snart 10år tillbaka.Det går i perioder om det är mycket eller lite men jag känner av det varje dag och det finns nog många saker som spelar in.Jag har gjort utredning på Ks 2 gånger men dom hittar inget direkt fel.Men kolla upp det.Jag vet verkligen hur det är att ha det sådär. Det kan vara både stress,oro,ångest,dålig sömn ja mycket som ger dig symptomen.
    Oj då. Låter jobbigt! men skönt att allt var bra ändå:) Hoppas det e så för mig med:)
  • madeleine82
    Anna o Leia skrev 2010-02-18 10:17:52 följande:
    Oj då. Låter jobbigt! men skönt att allt var bra ändå:) Hoppas det e så för mig med:)
    jo emellanåt är det jätte jobbigt men jag har ju medicin att ta och det hjälper oftast som tur är .Hoppas allt går bra för dig.
Svar på tråden Hjärtklappning pga sömnbrist?