• Gothica

När barn inte äter...

...ska de då ändå få efterrätt? Vad tycker ni? Har precis haft värsta diskussionen här med sambon ang. detta. Sonen på 4 år, som ofta är kräsen och inte ens vill smaka på maten, vägrade äta middagen i dag (det var jätte god lasagne!). Han sa på en gång att han inte tyckte om det och att det såg äckligt ut, utan att ens smaka. Sa då att då får han heller ingen efterrätt (som jag gjort dagen till ära). Det blev ett jävla liv. Sambon påstod sen att han i alla fall smakat och att det räcker, men jag såg aldrig att han tog en endaste tugga. All mat var kvar på tallriken. Han behöver inte äta upp allt, men åtminstone några tuggor tycker jag allt att han kan äta! Annars ska han heller inte ha något annat. Sambon tyckte att det var ren bestraffning från min sida, Hitler-metoder och allt vad han sa. Själv tycker jag att det är fullständigt normala och självklara regler. Då sa sambon att fick inte sonen någon efterrätt så skulle minsann inte han heller äta. Tycker att det är fruktansvärt taskigt mot mej, med tanke på allt jobb jag lagt ner på den. Nu sitter sonen här och skriker att han vill ha efterrätt, men jag ger mej inte.

Hur gör ni andra i ett sånt här läge? Är jag så hemsk? Får era barn efterrätt fast de inte ätit middagen? Är det verkligen rätt? Jag anser inte det. Jag och sambon tycker för övrigt nästan alltid olika i allt, vilket är fruktansvärt frustrerande. Vi har helt olika uppfostringsmetoder och han går ofta emot vad jag tycker, som om han inte brydde sig det minsta om vad jag tycker.

Nu får sambon mej att känna mej som en fruktansvärt hemsk mamma.
    "Men mamma har ju sagt nej..." :(

• Svar på tråden När barn inte äter...
  • Busbellan

Jag nekar aldrig mina barn efterrätt även om de inte ätit mat.
    Ställs det fram en efterrätt på bordet får alla som är hemma äta av den oavsett hur mycket mat de ätit innan.
    Jag har helt enkelt valt att inte ta några strider när det gäller maten, det gör det bara värre.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Cloud Berry

Är barnet så gammalt så tycker jag att man kan neka efterrätt men det är iofs onödigt kanske.

Ju mindre press runt matbordet desto bättre går det och tvärtom. Mat och ätande ska inte handla om prestation men jag tycker att man egentligen åtminstone ska smaka för att kunna avgöra om det är gott eller inte.

• Cloud Berry

Iofs så ger vi nästan aldrig efterätt efetrsom jag helt enkelt tycker att de tär onödigt. Är det vanligt att man gör det?

• Busbellan
    Cloud Berry skrev 2010-02-14 17:45:37 följande:
    Iofs så ger vi nästan aldrig efterätt efetrsom jag helt enkelt tycker att de tär onödigt. Är det vanligt att man gör det?
    Jag vet inte hur vanligt det är, men vi har det väldigt sällan, vi brukar istället ta något extra gott till mellis på em då och då
    Mamma till Nora, August och Ella
  • BlommyNess12

För mig är det stor skillnad på att inte orka äta upp maten och tycka den är äcklig.

Äter man inte för att maten är äcklig kan man väl äta efterätt, man rår inte för vad man tycker om och inte och han har ju iaf smakat.

Äter man inte för att man inte orkar mer, så orkar man självklart ingen efterätt heller. Orkar man inte äta mat orkar man inte äta glass heller så att säga.

• Tygtiiger

Jag skulle nog inte sagt att han inte får efterrätt, för det blir svårt att hålla. JAG vill ju ha efterrätt! Bättre att försöka komma överens om något, typ "Om du vill ha efterrätt måste du äta så här mycket av maten"

Fyraåringar är rätt kräsna. Min son var länge misstänksam mot lasagne trots att han gillar pasta och köttfärssås, han klarade inte av att allt var hopkletat, och tyckte ärligt att det var äckligt. Idag åt han det med god aptit första gången. Innan har han fått smaka och fått en smörgås eller liknande när jag sett att han verkligen inte gillar maten. Mao - din son kan verkligen ha tyckt att den goda lasagnen såg frånstötande ut och att konsistensen var vidrig. Även om du gillade den.

Om han nobbar maten bara för att bråka, att ni har skaffat er en makt-konflikt runt maten - då har du ett större problem. I det läget skulle jag inte köra straff öht och hellre avskaffa efterrätt ett tag, utan bara servera sådant som är hyfsat acceptabelt för alla och låta barnet reglera intaget själv, inom rimliga gränser.

Hos oss serveras mat, man äter så mycket man vill - ibland blir det stillsamt tjat på att smaka eller ta iallafall några tuggor så att han inte blir hungrig igen - och efterrätt serveras om det serveras utan villkor för hur mycket man ätit innan. Oftast berättar jag inte att vi har efterrätt om vi har det för då blir det så svårt att äta av maten

Men det största problemet är väl att du och din sambo har helt olika syn på uppfostran, ni får sätta er ner och prata om hur ni vill att er son ska bli som vuxen, vilka regler som är viktiga för er och vilka straff som är ok för er båda.

• Gothica
    Cloud Berry skrev 2010-02-14 17:45:37 följande:
    Men gud va trist! Livets krydda ju. Jag personligen ÄLSKAR efterrätter och älskar att baka. På helgen tycker jag gott att man kan unna sig en riktigt god efterrätt. :)
    Men alla är olika.
  • Snubbelfot

Hej!

Att barnen innan de ens sätter sig vid matbordet, säger: äckligt och jag tänker inte äta. Accepterar jag inte, då får man ingen efterrätt. Även om alla andra i familjen äter. Dock så räcker det med att man smakar en tugga för att det ska vara ok. Man kan inte gilla alla mat och man får efterrätt ändå. Men man ska smaka.

• supersemlan

Om det gällde min dotter - som också är en matvägrare och matgnällare av rang - och jag hade sagt till henne att hon inte fick efterrätt om hon inte åt av maten, och hon trots det matvägrade... så skulle jag nog ha sagt att för MIG får du inte, men låtit hennes pappa bjuda henne efterrätt ändå. Det är enormt svårt att vara konsekvent när ens barn vägrar i sten att äta. Och jag utnyttjar gärna att vi är olika som föräldrar i de fall som mina egna metoder helt enkelt inte fungerar. Det är så trist när middagen förvandlas till en konflikt och all matglädje bara försvinner, för alla som (i bästa fall) sitter runt bordet.

• Cloud Berry
    Gothica skrev 2010-02-14 18:06:16 följande:
    Men gud va trist! Livets krydda ju. Jag personligen ÄLSKAR efterrätter och älskar att baka. På helgen tycker jag gott att man kan unna sig en riktigt god efterrätt. :) Men alla är olika.
    Har aldrig ätit efterätt som en vana efter maten så det är hel okänt för mig och ungarna. De brukar få en banan eller äpple om de är sugna på något mer och de har de varit nöjda med.

Finns det glass i frysen så kan de få det.

Vad gör ni för sorts efterrätter då?
Svar på tråden När barn inte äter...