Bebis med Autism??????
Jag har en liten kille som är 5 månader gammal. Det här är mitt tredje barn och han avviker ganska mycket i betéende från de andra så jag har börjat bli lite orolig.
Första 3 månaderna var ganska normala tror jag förutom att han har krånglat väldigt mycket med amningen utan att vi någonsin gett flaska. Men barn 2 krånglade också en del alltså inget konstigt med det egentligen.
Efter 3 månader så började vi vänta på att han skulle greppa saker vilket han alltså fortfarande inte gör. Han verkar helt enkelt inte intresserad av leksaker för händerna har han upptäck eftersom han suger ganska mycket på dem. Annars verkar han inte sen i utvecklingen han vänder runt åt båda håll och sitter lite ostadigt.
Jag har mycket svårt att amma honom eftersom han är så stel och slänger bakåt med huvudet hela tiden så jag har alltid fått vänta tills han blir trött eller somnar för då är han mer slapp i kroppen. Han följer annars vikt och längdkurvan perfekt. Synen och hörseln verkar det inte vara något fel på. Han följer med blicken och hörseln testade vi på BB samt att jag uppfattar att han hör bra.
Men han är väldigt lugn kan ligga på sin filt i timmar (tror jag) nu låter jag honom inte ligga där så länge såklart men han skriker aldrig när han får vara "i fred" eller ja han skriker ju inte annars heller.....inte ens i vagnen. Han vill inte sitta i knät då blir han som en stel pinne. Lika om han blir buren. På nätterna sover han uselt. Jag hör att han är vaken mycket på natten eftersom han rör sig och bökar runt i sängen. Ofta lyfter jag över honom så han får ligga bredvid mig men det verkar som han inte "ser" mig. Trots att han är vaken så mycket så skriker han inte, han bara ligger och tittar. Samma sak om han sover middag så vet man aldrig när han vaknar eftersom han bara är tyst hela tiden.
Han började jollra vid 5-6 veckor och har nu blivit helt tyst. Jag har googlat mycket på nätet och förstått att de flesta barn med autism undviker ögonkontakt men jag får ganska bra ögonkontakt med honom än så länge men har förståt att sådant kan ändras med barn som har autism.
Jag har en tid till BVC imorgon så jag ska prata med dem då, men förmodligen kommer de bara att vifta bort min oro eftersom han är så liten.....
Vad kan det vara??? Ingen syrebrist vid förlossningen eller något sådant iaf. Jag hoppas såklart inte att det är något fel men min magkänsla säger något annat...