Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-21 23:52:50 följande:
Bara en fråga, Anser du era piratpatroner vara bättre än original?
Hej, ledsen att mitt svar har dröjt. Trodde att tråden var avslutat efter flera månader utan inlägg. Din fråga är i alla fall superintressant (tycker jag som arbetar med skrivare och förbrukning). Det finns några saker jag vill förtydliga:
1. Piratpatroner och andra piratartiklar är en benämning på varorsom är kopierade från originalet. Dvs ofta patent- eller varumärkesintrång. Vi säljer absolut inga piratpatroner, och jag känner inte till någon branschkollega i Sverige som säljer piratpatroner. Det förekom för flera år sedan den här typen av produkter och de dyker upp aktörer ibland som ägnar sig åt olagligheter, dessa blir oftast inte långvariga.
Vi har ett sortiment av originaltillbehör till i princip samtliga skrivare på den svenska marknaden. Det är HP, Canon, Lexmark, Xerox, Samsung mfl. Till en del skrivare säljer vi också kompatibla toner och bläckpatroner. Vi tar bara in produkter som vi själva kan stå för, där vi och tester visar att utskriftskvaliten blir likvärdig med originalet. Dessa produkter är framtagna av fristående fabriker, i en del fall återfyllda kassetter i andra helt nyproducerade kassetter. I inget fall är dessa varor så kallade piratpatroner (det skulle skrivartillverkarna och våra leverantörer aldrig acceptera).
2. Till kvalitetsfrågan som ju är det du vill ha svar på. Om vi utgår från utskriftskvaliteten så är kompatibla produkter väldigt sällan bättre än en produkt från originaltillverkaren. Det finns fåtal tester som har visat på längre beständighet på en del foton utskrivna av komaptibelt bläck än originalbläck. Våra erfarenheter är precis motsatt, att foton som hänger framme i solljus bleks betydligt snabbare med bläck från en kompatibel patron. Därför skulle jag rekommendera att i dessa fall använda sig av originalbläck tillsammans med fotopapper från skrivartillverkaren. Detta gäller alltså bläckstråleskrivare. För laserskrivare gäller andra förutsättningar, där bleks inte utskrifterna på samma sätt som hos bläckstråleskrivarna. Inte heller lasertoner anser vi ger bättre utskrifter med kompatibla/miljötoner än originaltoner. Å andra sidan blir utskrifterna inte heller bättre med en toner från originaltillverkarna. Den stora skillnaden är förstås priset. I många fall är de kompatibla patronerna betydligt billigare per utskrift än vad du kan få med originalpatronerna.Ibland upp till 50 procent rabatt gentemot original.
Är kvaliten det absolut viktigaste, allt annat oviktigt, välj en toner/bläckpatron från originaltillverkaren (välj också en liten patron så att bläcket alltid är nytt). Dessa säljer vi självklart och gärna. För de flesta företag och privatpersoner är bläck och toner en utgift man gärna skulle vara utan. Då kommer också utskriftsekonomin att spela in och då blir rekomendationen annorlunda.
För svart/vita laserskrivare välj alltid en kompatibel/miljötoner. Det är bättre för miljön, utskriftskvaliten går inte att se skillnad på och du kan halvera utskriftskostnaden.
För färglaserskrivare är det lite större avvägning. Felprocenten är något högre på kompatibla än på original (dock lämnas garantier på alla kassetter oavsett typ så du får alltid en ny om något skulle strula). Även färgerna kan skilja sig något från originaltillverkarnas, välj en kvalitetsprodukt och vänta gärna något år innan du byter till kompatibla eftersom det tar lite tid för tillverkarna att få fram perfekta produkter. I fallet ovan med HP Color LaserJet 2600 så blir utskrifterna perfekta med kompatibla produkter, du skulle aldrig kunna se någon skillnad på våra kompatibla kassetter och våra originalkassetter.
För bläckstråleskrivare välj originalbläck om du gör mycket fotoutskrifter som exponeras för starkt solljus. Välj även originalbläck om du arbetar med exakt färgmatchning i yrket. För den vanliga användaren är en kompatibel bläckpatron ett mycket bra alternativ då den inte bara ger en rejäl kostnadsbesparing utan också ofta innehåller mer bläck än originalpatronen.
Så, det var ett långt inlägg. Läs gärna mer om olika typer av toner/patroner här:
www.tonerlagret.se/billiga_toner
Jag kan inte lova ett blixtsnabbt svar i detta forum men jag försöker kolla in med jämna mellanrum och svara så gott jag kan. Det vore också intressant om någon annan återförsäljare gav sin syn på valet av patroner.
Hälsningar
Rikard,
tonerlagret.se