• Trollmor 86

Inkclub vs Tonerlagret

Vi behöver köpa nya toner till våran HP Color LaserJet 2600n och har funderat på att köpa kopior på dessa. Har kollat på sidorna Inkclub och Tonerlagret men har aldrig beställt något från dessa sidor. Inkclub har man ju sett i reklam och sånt tidigare men inte hört något om tonerlagret.

Har någon av er därute någon erfarenhet av tonerkopior från dessa två ställen eller har ni erfarenhet av nätbutikerna i sig så får ni gärna dela med er av detta då vi velar fram och tillbaka vart vi ska beställa någonstans.
  • Svar på tråden Inkclub vs Tonerlagret
  • inze

Jag brukar beställa hos Nordic Ink till min bläckstråleskrivare. De har alltid varit billigast när jag jämfört. Jag har bara köpt originalpatroner men härt andra som köpt "pirat" som tyckt de fungerat OK. Men lasertoner vet jag inget om hur de är som icke-original.
    Nordic Ink ser i alla fall ut att vara billigast på originaltoner om man jämför med de du väljer mellan.

http://www.nordicink.se/products.aspx?printername=Color+LaserJet+2600+series

• jassikan

Jag köper också från NordInk, har gjort i flera år nu. Handlade av dem första gången 2007, i början hette de Print-It.
    De gånger jag jämfört priserna för toner till vår laser, en HP, så har de haft bästa pris (kollar totalpris inkl. frakt). Och det har fungerat kanonbra på alla sätt och vis.

Köper endast original.
    Har provat kopior till bläckstråleskrivare för några år sedan (inte köpta på NordInk), men tröttnade på eländet. Originalpatronerna fungerade bättre, åtminstone i de olika bläckstråleskrivarna vi haft genom åren. Vi har haft Epson, Canon och HP.

• Rikard Westberg

Hej Trollmor!

Jag är ansvarig för Tonerlagrets nätförsäljning. Tycker att det är kul när olika aktörer diskuteras på forum som detta. Jag har också förståelse för att det ibland kan upplevas som en djungel vilken toner/bläckpatron man ska välja och varför priser skiljer sig (ibland ganska mycket) mellan olika aktörer.

Vilka du ska handla ifrån måste du ju själv skapa dig en uppfattning om. När det gäller toner till just din skrivare (HP Color LaserJet 2600) så har många tillverkare haft stora problem att få till en bra kvalitet (detta gäller även HP toner). Vi har valt att producera toner till omnämnda skrivaren i Sverige just på grund av att kvaliteten tidigare har varit väldigt svajig.

Tyvärr blir priset något högre på just dessa produkter men ett tips där du kan spara lite pengar är att köpa ett färgpaket med alla färger. Då kan du spara några hundralappar. Vet inte hur priset är i förhållande till våra kollegor som är omnämnd ovan men här kommer en länk till vårt "valuepack".

www.tonerlagret.se/product/MILJHP2600/Valuepack_CMYBK_till_HP2600.htm

Hör gärna av er till oss om ni har frågor eller funderingar. Jag ska försöka följa den här tråden också och svara om det kommer upp andra frågor.

• Zillen

Glöm inte att kolla hur garantin på skrivaren gäller vid köp av toner eller bläck. Vissa tillverkare anser garantin vara förbrukad om man inte använder originaltoner!

• Trollmor 86
    Rikard Westberg skrev 2010-02-15 11:29:02 följande:
    Hej Trollmor!

Jag är ansvarig för Tonerlagrets nätförsäljning. Tycker att det är kul när olika aktörer diskuteras på forum som detta. Jag har också förståelse för att det ibland kan upplevas som en djungel vilken toner/bläckpatron man ska välja och varför priser skiljer sig (ibland ganska mycket) mellan olika aktörer.

Vilka du ska handla ifrån måste du ju själv skapa dig en uppfattning om. När det gäller toner till just din skrivare (HP Color LaserJet 2600) så har många tillverkare haft stora problem att få till en bra kvalitet (detta gäller även HP toner). Vi har valt att producera toner till omnämnda skrivaren i Sverige just på grund av att kvaliteten tidigare har varit väldigt svajig.

Tyvärr blir priset något högre på just dessa produkter men ett tips där du kan spara lite pengar är att köpa ett färgpaket med alla färger. Då kan du spara några hundralappar. Vet inte hur priset är i förhållande till våra kollegor som är omnämnd ovan men här kommer en länk till vårt "valuepack".

www.tonerlagret.se/product/MILJHP2600/Valuepa...

Hör gärna av er till oss om ni har frågor eller funderingar. Jag ska försöka följa den här tråden också och svara om det kommer upp andra frågor.
    Tack så jättemycket för svaret. Ledsen att det dröjt innan jag svarat här men det har varit mycket privat. Ska sätta mig och beställa toner nu =)
  • Ulf Harrys Farsa
    Rikard Westberg skrev 2010-02-15 11:29:02 följande:
    Hej Trollmor!

www.tonerlagret.se/product/MILJHP2600/Valuepa...

Bara en fråga, Anser du era piratpatroner vara bättre än original?
  • Zillen

Pirattoner och piratbläck kan inte hålla samma kavlité som original från tillverkarna. Det ligger många timmars forskning bakom både sammansättning av tonerpulver och bläck. Det är inget man kan göra "reverse-engineering" på...

• Ulf Harrys Farsa
    Zillen skrev 2010-07-05 17:58:41 följande:
    Pirattoner och piratbläck kan inte hålla samma kavlité som original från tillverkarna. Det ligger många timmars forskning bakom både sammansättning av tonerpulver och bläck. Det är inget man kan göra "reverse-engineering" på...
    Näe fast dom vill gärna att konsumenten tror det ;)
  • Rikard Westberg
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-21 23:52:50 följande:
    Bara en fråga, Anser du era piratpatroner vara bättre än original?
    Hej, ledsen att mitt svar har dröjt. Trodde att tråden var avslutat efter flera månader utan inlägg. Din fråga är i alla fall superintressant (tycker jag som arbetar med skrivare och förbrukning). Det finns några saker jag vill förtydliga:

1. Piratpatroner och andra piratartiklar är en benämning på varorsom är kopierade från originalet. Dvs ofta patent- eller varumärkesintrång. Vi säljer absolut inga piratpatroner, och jag känner inte till någon branschkollega i Sverige som säljer piratpatroner. Det förekom för flera år sedan den här typen av produkter och de dyker upp aktörer ibland som ägnar sig åt olagligheter, dessa blir oftast inte långvariga.

Vi har ett sortiment av originaltillbehör till i princip samtliga skrivare på den svenska marknaden. Det är HP, Canon, Lexmark, Xerox, Samsung mfl. Till en del skrivare säljer vi också kompatibla toner och bläckpatroner. Vi tar bara in produkter som vi själva kan stå för, där vi och tester visar att utskriftskvaliten blir likvärdig med originalet. Dessa produkter är framtagna av fristående fabriker, i en del fall återfyllda kassetter i andra helt nyproducerade kassetter. I inget fall är dessa varor så kallade piratpatroner (det skulle skrivartillverkarna och våra leverantörer aldrig acceptera).

2. Till kvalitetsfrågan som ju är det du vill ha svar på. Om vi utgår från utskriftskvaliteten så är kompatibla produkter väldigt sällan bättre än en produkt från originaltillverkaren. Det finns fåtal tester som har visat på längre beständighet på en del foton utskrivna av komaptibelt bläck än originalbläck. Våra erfarenheter är precis motsatt, att foton som hänger framme i solljus bleks betydligt snabbare med bläck från en kompatibel patron. Därför skulle jag rekommendera att i dessa fall använda sig av originalbläck tillsammans med fotopapper från skrivartillverkaren. Detta gäller alltså bläckstråleskrivare. För laserskrivare gäller andra förutsättningar, där bleks inte utskrifterna på samma sätt som hos bläckstråleskrivarna. Inte heller lasertoner anser vi ger bättre utskrifter med kompatibla/miljötoner än originaltoner. Å andra sidan blir utskrifterna inte heller bättre med en toner från originaltillverkarna. Den stora skillnaden är förstås priset. I många fall är de kompatibla patronerna betydligt billigare per utskrift än vad du kan få med originalpatronerna.Ibland upp till 50 procent rabatt gentemot original.

Är kvaliten det absolut viktigaste, allt annat oviktigt, välj en toner/bläckpatron från originaltillverkaren (välj också en liten patron så att bläcket alltid är nytt). Dessa säljer vi självklart och gärna. För de flesta företag och privatpersoner är bläck och toner en utgift man gärna skulle vara utan. Då kommer också utskriftsekonomin att spela in och då blir rekomendationen annorlunda.

För svart/vita laserskrivare välj alltid en kompatibel/miljötoner. Det är bättre för miljön, utskriftskvaliten går inte att se skillnad på och du kan halvera utskriftskostnaden.

För färglaserskrivare är det lite större avvägning. Felprocenten är något högre på kompatibla än på original (dock lämnas garantier på alla kassetter oavsett typ så du får alltid en ny om något skulle strula). Även färgerna kan skilja sig något från originaltillverkarnas, välj en kvalitetsprodukt och vänta gärna något år innan du byter till kompatibla eftersom det tar lite tid för tillverkarna att få fram perfekta produkter. I fallet ovan med HP Color LaserJet 2600 så blir utskrifterna perfekta med kompatibla produkter, du skulle aldrig kunna se någon skillnad på våra kompatibla kassetter och våra originalkassetter.

För bläckstråleskrivare välj originalbläck om du gör mycket fotoutskrifter som exponeras för starkt solljus. Välj även originalbläck om du arbetar med exakt färgmatchning i yrket. För den vanliga användaren är en kompatibel bläckpatron ett mycket bra alternativ då den inte bara ger en rejäl kostnadsbesparing utan också ofta innehåller mer bläck än originalpatronen.

Så, det var ett långt inlägg. Läs gärna mer om olika typer av toner/patroner här: www.tonerlagret.se/billiga_toner

Jag kan inte lova ett blixtsnabbt svar i detta forum men jag försöker kolla in med jämna mellanrum och svara så gott jag kan. Det vore också intressant om någon annan återförsäljare gav sin syn på valet av patroner.

Hälsningar
    Rikard, tonerlagret.se
  • Rikard Westberg
    Zillen skrev 2010-07-05 17:58:41 följande:
    Jag har genom mitt arbete haft förmånen att besöka fabriker och utvecklingsavdelningar som arbetar med just framtagning av toner och bläck (både original och kompatibla). Det skiljer sig mycket mellan olika företag hur de arbetar förstås men imponerande hur komplicerad processen är att få fram kvalitetsprodukter till skrivare. Man kan ju lätt tro att det skulle vara enkelt men helt riktigt som du beskriver, det är en gedigen process som i många fall tar flera månader innan en produkt kan lanseras.

Däremot har jag svårt att se att de företag som endast arbetar med förbrukningen skulle vara sämre på detta än de företag som tillverkar både skrivare och förbrukning?

Vad man ska köpa,original eller kompatibla, är upp till var och en att bestämma förstås. Vi säljer produkter som vi är stolta över och tycker är bra. Av 6000 artiklar är drygt 700 kompatibla, resten är original. Vi gör noggranna kvalitetskontroller på det som tas in och säljs till kunderna, mycket av det vi testar skulle vi aldrig kunna tänka oss att sälja vidare till slutkund.
  • Anton 077

Har bara dåliga erfarenheter med detta företag. Dyrt, långsam leverans och dålig service. Så jag säger bara varning för tonerlagret.se
    Välj Inc Club istället :) 

• Ulf Harrys Farsa

Förlåt, Piratpatron blir det ju bara om det står te.x "HP original" på detaljen... men

Fint att kalla det "kompatibla" tror inte för en sekund att t.ex HP är lyckliga och glada över att det finns firmor som säljer "kompatibla" produkter, skulle jag få ut en servicetekniker från HP för att fixa min strulande skrivare på garanti och han finner "kompatibla" toners i den skulle min reparation INTE gå på garanti.

Se det som att köpa bromsklossar till volvon på Biltema och sen åka till verkstaden och be dom fixa att bromsarna skriker/har dålig funktion/skramlar etc...

• Trött på kopior

Fräschar upp en gammal tråd...

Jag har en HP Photosmart 7100 - den har fungerat utan minsta problem i ca 10 år nu, jag hade alltid köpt originalpatroner.
    För några veckor sedan blev jag frestad att köpa "kompatibla" toner på InkJet - efter några dagars användning började skrivaren strula, det gick inte att skriva ut något (fel 0xc05d2381, bläcksys). Jag har försökt med alla tips som jag hade hittat  på nätet, inklusive HPs sidor. Sista utvägen är - enligt HPs anvisningar - service.
    Jag valde att köpa en ny skrivare - de billiga patroner visade sig mycket dyra.
    Aldrig mer kopior!

• Ulf Harrys Farsa
    Trött på kopior skrev 2013-06-12 14:12:02 följande:
    InkClub var det
    Ja vad än "mr Toner" här uppe skriver så är det helt klart sämre kvalité på "kompatibla" toners och bläckpatroner, har sett allt efter 23 bast i IT svängen
Svar på tråden Inkclub vs Tonerlagret