Ständig nästäppa
Är det vanligt att man ständigt ska gå med nästäppa under graviditeten ? Har haft de sedan v 14 om jag inte minns helt fel. Är nu i v 27 .. visserligen tar ja nässpray men det kanske e vanligt ??
Tacksam för svar =) 
Är det vanligt att man ständigt ska gå med nästäppa under graviditeten ? Har haft de sedan v 14 om jag inte minns helt fel. Är nu i v 27 .. visserligen tar ja nässpray men det kanske e vanligt ??
Tacksam för svar =) 
Det är ganska vanligt. Du blir lätt beroende av nässpray.. Har du tagit det hela tiden sen v 14? Sluta i så fall med det direkt. Slemmhinnorna i näsan blir irriterade och du kommer aldrig bli kvitt nässprayen eller täppan. Det är jättejobbigt, men efter ett par dagar utan sprayen blir det bättre!
Okey.. har inte använt sprayen sedan v 14 utan de har ja fått börjat med nu.. känns som om man inte får nån luft.. värst är det på nätterna =( jätte tråkigt..
Men då ska ja sluta använda de.. har dock inte använt varje dag men får ge mej o lära mig kämpa emot istället hehe
Tack !!
hade nästäppa hela min graviditet förra gången..såå jobbigt, men det är bara att stå ut, den försvinner sen iaf
Jag hade nästäppa under nästan hela min graviditet.
Min barnmorska sa att det iaf var ok att köra nässpray nattetid.Annars hade jag inte kunnat sova. Sedan försvann nästäppan ett par dagar efter bebis kom. Helt sjukt skönt.
Jag hade också graviditetsnästäppa och använde nässpray varje natt. Efter att barnet kommit var allt POFF borta och jag behövde inte sprayen mer.
Använd nässpray du, annars kan man inte sova. Jag drömde att jag var under vatten och inte fick luft. Otäckt.
testa sinova forte.. det är mest till förkylningar men på mig funka d riktigt bra! har inte använt spray på ca 3 v..
Jag har åxå haft nästäppa ända sedan början på grav.
Jätte jobbigt =/ jag använde den där rosa flaskan för barn och använde även vics blue (en blå burk från apoteket) i näsan inte bra..., blev bara värre å värre..
Sen på föräldragruppen fick jag ett underbart tips!!
barnmorskan rekomenderade mej att köpa RHINOCORT AQUA finns recetpfri! Det är cortison i den, så den avsväller! Wow den hjälper nästan direkt =))
Kan inte leva utan nässpray. Är i vecka 39 nu så jag hoppas verkligen att det blir bättre när bebis kommit ut. Har varvat med rinexin som barnmorskan fixade åt mig samt nässpray. Har bytt märke hela tiden samt försökt använda nässpray för barn så mycket som möjligt..
Utan rinexin eller nässpray så skulle jag inte kunna sova alls.
Jag är också helt täppt och har varit det sedan v 18-19 tror jag...suck! Jag tar också bara nässpray på natten. Renässans eller vad den nu heter är ju helt värdelös...!
Förra graviditeten var likadan för mig så det är ju bara att härda ut..
Men en följdfråga nu då :) är de ok att använda nesserin ? För de har ja använt nu. Enligt bipacksedeln ska de ej vara skadligt för barnet....(ja veeeet,ja e nojjig hehe) ;)
jag har oxå en fruktansvärd nästäppa! Lever på Nesseril men bara på nätterna, försöker, men ibland blir det outhärdligt så jag tar en gång på dagen också! Strunta i att det sår 7 dar det försvinner så fort den lille har kommit ut!!
Jag tänkte pröva det som ogonsten rekomenderar det låter ju bättre! Har prövat renesans + men den var helt värdelös, så hittar jag inget annat blir det nesseril till slutet!!
Jag var nästäppt under mina 2 sista graviditeter. Andra gången sökte jag för det och fick utskrivet Rhinocort Aqua (som ngn här uppe tipsat om) plus tabletter som jag inte minns vad de heter... Efter bara 2 dagar var nästäppan borta! Fortsatte med tabletterna och Rhinocort några dagar till men sedan behövdes de inte mer! Så fort jag kände av nästäppan senare så tog jag direkt Rhinocort och den försvann! Kändes som en befrielse och en lättnad som inte var av denna värld
Som du vet, och som många skrivit, blir det en ond cirkel av vanlig nässpary. Den kan dessutom förstöra dina slemhinnor i näsan.
jag var täpt hela förra graviditeten och nu är det precis samma sak. det är bara att gilla läget *ler*
jag hade någon nässpray som var receptbelagd för min katt allergi när jag vart gravid. och den får man ju inte ta som gravid så då tyckte läkaren att ja skulle göra abort. Det tyckte han var den bästa lösningen
Nästäppa här med!! JAg tar nässpray faktiskt vid behov, men jag fick även Rinexin utskrivet (ska vara slemhinneavsvällande) Funkar MÅTTLIGT. Å andra sidan sa min läkare att det var "vanligt att gravida tog mycket nässpray under graviditeten" men ingenting om att jag skulle sluta. HAn sa typ "det försvinner ju när du fått föda"
Det är vanligt, men du ska ta 1 dl vatten och mindre än en tesdked salt och koka. Spola sedan din näsa med en sån där spolningssak, finns på apotek.
Jag har kronisk bihålsinflammation och detta är det ända som hjälper mot svår nästäppa! :)