• jaghopparhögt

    Enid Blytons böcker om fem-gänget

    Brukade ni läsa böckerna om fem-gänget när ni var barn?
    Kanske läser era barn böckerna nu?

    Jag älskade de här böckerna när jag var barn och tror jag harläst alla.
    Gillade karaktärnerna och Blytons sätt att beskriva miljöer, tror det var mest det som gjorde att de blev så bra.

    Försöker komma på mina favoriter nu.

    Här står alla böckerna listade om ni inte kommer ihåg titlarna.

    sv.wikipedia.org/wiki/Fem-b%C3%B6ckerna

  • Svar på tråden Enid Blytons böcker om fem-gänget
  • vindil

    Ja jag läste dem som barn :) Georgina var så cool, men jag fattade aldrig varför hon ville bli kallad nåt så fult som George :) och Anne var så töntig och feg så man "dog". De måste vara väldigt tidstypiska tror jag, där den enda tjejen som är modig måste vilja vara pojke...

  • lövet2

    Nej, jag gillade faktiskt inte dem. Däremot älskade jag serien hon hade där varje boktitel hette något med Mysteriet med ...




  • vindil
    lövet2 skrev 2010-02-14 21:18:53 följande:
    Nej, jag gillade faktiskt inte dem. Däremot älskade jag serien hon hade där varje boktitel hette något med Mysteriet med ...
    Just det, det var också ett barngäng va?
    Eller tänker jag på Vifem-böckerna??? Hm. Måste tänka.
  • vindil

    *Hemliga sjuan hetter en annan bokserie ja :) hon gillar visst barn som löser mysterier.

  • fruis

    Fem på mystiska heden var nog min favorit vad jag kan komma ihåg. Den enda andra bok jag har ett tydligt minne av är Fem befriar en fånge. Är det inte där de åker ut till Kirrin-ön och hittar en förrymd soldat i slottsruinen? Eller är de Fem befriar flygarna?

  • jaghopparhögt
    vindil skrev 2010-02-14 21:23:14 följande:
    *Hemliga sjuan hetter en annan bokserie ja :) hon gillar visst barn som löser mysterier.
    Det stämmer, hon skrev flera bokserier om barn som löste mysterier :)
  • vindil

    Verkar finnas både
    Femböckerna
    Mysteriet med...
    Hemliga sjuan
    och Äventyrsböckerna av Enid Blyton
    :)

    varav jag läste Mysteriet med- och Femböckerna :)

  • Sorbus

    Jag kommer inte ihåg intrigen i en enda bok. Däremot kommer jag ihåg att de alltid hade picknick med sig och att det alltid lät så himla gott det de åt.

  • jaghopparhögt
    fruis skrev 2010-02-14 21:24:52 följande:
    Fem på mystiska heden var nog min favorit vad jag kan komma ihåg. Den enda andra bok jag har ett tydligt minne av är Fem befriar en fånge. Är det inte där de åker ut till Kirrin-ön och hittar en förrymd soldat i slottsruinen? Eller är de Fem befriar flygarna?
    Det tror jag faktiskt är Fem befriar flygarna som du tänker på.

    Mystiska heden kommer jag också ihåg.

    Tror min favorit är antingen den där de spenderar jullovet på Kirrin med en privatlärare och blir insnöade. Eller kanske den där de reser till en gammal fyr tillsammans med en annan liten pojke. Måste kolla vad de kan heta.
Svar på tråden Enid Blytons böcker om fem-gänget