Inlägg från: Minimalla |Visa alla inlägg
  • Minimalla

30+ som planerar syskon, del 4

Grattis till lyckat KUB, Sparken! Jag håller med de andra och tror att bästa sättet är att berätta via tel eller mail. Jag har inte behövt kämpa för att bli gravid, men jag har märkt att efter vi förlorade Lilly har jag inte alltid lätt för att bli glad så där på en gång för andras lycka, min egen olycka sitter liksom i vägen och blockerar. Då är det skönt att få smälta beskedet innan man ses öga mot öga och då har man förhoppningsvis kunnat lägga sin egen sorg åt sidan och kan glädjas åt sin vän.
    Kram!

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Minimirakel BF 100813 ♥
  • Minimalla

Fiji: Tack för att du frågar . Jag är inne i en relativt bra period just nu och försöker att inte oroa mig alltför mycket. Stödet finns säkert där om vi behöver det, men just nu känns det som vi står ganska ensamma. Var på KUB 29/1 och har tid för RUL 16/3 och tid hos bm 24/3. Skulle träffat kuratorn i tisdags, men var sjuk och fick ingen ny tid förrän 2/3. Jag tror inte jag skulle klara mig de här veckorna om jag inte köpt en Angelsound. Jag var lite tveksam först eftersom man inte riktigt vet hur pass mycket det påverkar fostret, men min oro tog över mer och mer så jag kände mig tvungen. När jag väl hittade hjärtljuden så har det känts lite lättare och jag kan ta fram den om oron smyger sig på. Och även om vi sprang hos bm och kuratorn varannan dag så skulle det ju inte påverka det som händer därinne i magen, men ibland skulle jag nog behöva lite mer stöttning än vad som finns just nu. Det är bara jobbigt att be om det, jag har lite svårt för det tyvärr.
    Hur känner du dig nu då? Är det fortfarande deppigt eller har du redan hunnit ta nya tag?

Lena: Jag tycker det låter lovande. *hoppas hoppas*

• Minimalla

Tack, vad gulliga ni är! {#lang_emotions_heart} Jag tror jag kommer våga/orka be om stöd när jag verkligen behöver det, jag hoppas det i alla fall. Angående kuratorskontakten så är jag väldigt nöjd med den. Vi har träffats varje vecka fram till jul och varannan efter det. Nu har hennes tjänst tyvärr minskats så hon är på ett annat ställe vissa dagar och då är det så svårt att få till en tid när man måste avboka. Hon var med från första stund och har även träffat Lilly vilket gör att det känns extra lätt att prata med henne. Jag har inte så stor koll på det här med kurator vs. psykolog... vad skulle en psykolog kunna erbjuda just nu som inte kuratorn kan? Jag menar inte att låta avigt inställd till psykolog, jag blir bara fundersam över om jag missar något viktigt. Egentligen känns det som att det räcker att jag får prata om min sorg och oro och får hjälp med att vända och vrida på tankarna och det får jag i nuläget.

Jag har även en del kontakt med andra gravida änglamammor i änglaforumet här på fl och det ger en hel del stöd då man kan förstå varann på ett annat sätt, men samtidigt finns ju risken att man spär på oron när man läser om vad andra har drabbats av. Lite dubbelt minst sagt...

Har just kommit hem från VC med Stella, vi misstänkte UVI men de hittade ingenting som tur var. Nu behöver vi förhoppningsvis bara vänta ut febern och förkylningen.

• Minimalla

Åh Lena vilka härliga nyheter!!! Jag känner mig alldeles glad och bubblig! Grattis!!! {#lang_emotions_flower}

• Minimalla

Grattis Fialialej! {#lang_emotions_flower}
    Vilket plusregn, hoppas det sprider sig!

• Minimalla

Jag har mått i stort sett lika alla tre graviditeterna, illamående hela dagarna mellan v.7-10, inget kräks. Kanske mitt illamående delats upp lite "lagom lindrigt".

• Minimalla

Therese: Lycka till med hoppandet!

Pej: Åh, skit också! Även jag hade börjat hoppas att du smög med ett plus. Fan!

Lena: Jag är en sån där snabbringare som ringer MVC så fort jag testat plus . Har varit på inskrivning kring v. 10-11. Här bokar vi själva tid för första ul (KUB) och då ska man ju också lämna blodprov innan.

• Minimalla

Jag tempade ju och testade med äl-test när jag blev gravid. Hade inte äl förrän dag 18, så sent har den aldrig kommit (iofs så var det ju fortfarande tätt inpå förra graviditeten och förlossningen så cykel kanske var lite ur fas på grund av det). Jag håller i alla fall tummarna för att det är sen äl för både Therese och Fiji och att det följer plus på det!

Och är det inte så också att äl-känningar kan komma även efter att ägget släppt - innan, under eller efter ägglossning eller inga känningar alls är väl helt normalt? Kanske ni prickade rätt ändå i helgen, Therese? *hoppas*

• Minimalla

Mrs Fisk: Jag är ju ingen expert, men jag uttalar mig ändå . Jag tror att det kan vara så att det kan vara svårare att bli gravid om man har ovanligt kort lutealfas. Ägget hinner liksom inte med att fästa innan det är dags för mens. 10 dagar tror jag dock är normalt. Själv brukar jag ha ca 11-13 dagar.

• Minimalla

Idag var jag och Stella på bibblan och lånade barnböcker och då hittade jag en jättefin bok om olika fertilitetsbehandlingar, en bok som berättar för barn om hur barn blir till på ett alternativt sätt. Jag tycker nog att Stella är lite för liten för sånt än så jag la inte riktigt titeln på minnet men den hette nånting med "många rum" kanske tom "ett slott med många rum" {#lang_emotions_undecided}. Den handlade om en groda som besökte ett föräldrapar som ville ha barn, men inte kunde få. Den verkade väldigt fin.

Nu hittade jag.... Slottet med de många rummen heter den.
    hallongrottan.myshopify.com/products/slottet-med-de-manga-rummen-inbunden

• Minimalla

Fialialej: Hoppas det bara är en sån där ofarlig liten blödning som så många av oss får och som skrämmer slag på en i onödan. Kram!!

• Minimalla

juni: Vad spännande! Fattar inte att du inte vänt upp och ner på byn i jakten på ett test . Håller tummarna hårt nu så imorgon får du hitta en sticka att kissa på!

• Minimalla

juni: När jag var gravid med Stella fick jag positivt på äl-testet innan jag vågade testa med vanligt grav.test. Jag hade nämligen hört att de även ger utslag på grav.hormoner. Ett litet tips...

• Minimalla

Juni: Hurra!! Grattis, vad kul!!! {#lang_emotions_flower}

• Minimalla

Lena: Lycka till imorgon! Ska tänka på dig.
    Och jag förstår verkligen din skepticism mot ryggbedövning. Min första förlossning blev utdragen på slutet precis som för dig, men i mitt fall blev det både klipp och sugklocka. Inför andra förlossningen laddade vi med annas profylax för att föda utan medicinsk smärtlindring. Jag vägrade ryggbedövning in i det längsta trots att bm propsade på att jag skulle få slippa så mycket smärta som möjligt. Till slut gav jag med mig, men då var det försent och jag hann bara få en liten provdos insprutad innan det var dags att krysta. Jag undviker helst ryggbedövningen helt den här gången.

Fiji: Grattis på 9-årsdagen! {#lang_emotions_cheers}

Emmli: Har ni några särskilda planer för helgen nu då?

• Minimalla

Juni: Jag mår också alltid illa av järntabletter i början av graviditeten och får alltid sluta med multivitaminer och sånt då. Sen går det bättre längre fram. Men du kanske behöver tillskottet redan nu?
    Min förra bm envisades med att jag skulle äta två niferex/dag och min nya säger att jag ska äta en niferex varannan dag (med start denna vecka). Iofs hade jag hb 131 vid inskrivningen, så bra har jag aldrig haft.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • Minimalla

juni: Jag är anmäld på AF och har a-kassa fastän vi har fp-dagar kvar (inte många dock). Kravet är väl att man har ordnad barnomsorg skulle jag gissa.

• Minimalla

Fiji: Åh vad ledsen jag blir . Många varma kramar till dig!

• Minimalla

Fiji: Jag förstår att du måste känna dig förkrossad över makens ord. Jag minns så väl den ångest jag kände i höstas när min man inte var säker på att han orkade en gång till. Jag hoppas att det bara är så att din man behöver en paus i verkstan och att hans längtan efter syskon tar över igen så att ni kan mötas halvvägs.
    Många varma kramar! Hjärta

Svar på tråden 30+ som planerar syskon, del 4