Nybörjarfråga om Stoff o stil-mönster, hjälp!
Hej!
Jag har satt igång att sy för första gången sen syslöjden. Jag är nu inne på mitt andra projekt och känner mig skitdum!
Syr en (baby) klänning där överdelen skall ha påpressbar bomull. Jag undrar lite hur jag ska handskas med det då jag aldrig använt det innan. Jag antar att det skall vara gömt mellan två lager tyg så det inte syns (?), men undrar lite hur den påstrykbara bomullen beter sig och när jag skall stryka på det. Skall jag klippa ut bitarna först och stryka på bomullen sedan , eller skall jag stryka på först och klippa efteråt? Vill ju inte stå med kvaddat strykbräde eller strykjärn.
Sedan står det att jag skall overlocka alla delarna. Behöver jag göra det även om det är bomull? Tycker fuskoverlocken är så knölig, har jättesvårt att få till det i hörnen och det finns massa hörn ;)
En sista fråga, någon som haft problem med stoff o stils symaskinstråd? Fick höra av min symaskinsförsäljare att de var dåliga och sabbade maskinen, och undrar hur mycket sanning som ligger i det, är det sant eller ville hon bara att jag ska handla hos dem istället?
Väldigt tacksam för svar!
/Minifer