• Minifer

Nybörjarfråga om Stoff o stil-mönster, hjälp!

Hej!

Jag har satt igång att sy för första gången sen syslöjden. Jag är nu inne på mitt andra projekt och känner mig skitdum!

Syr en (baby) klänning där överdelen skall ha påpressbar bomull. Jag undrar lite hur jag ska handskas med det då jag aldrig använt det innan. Jag antar att det skall vara gömt mellan två lager tyg så det inte syns (?), men undrar lite hur den påstrykbara bomullen beter sig och när jag skall stryka på det. Skall jag klippa ut bitarna först och stryka på bomullen sedan , eller skall jag stryka på först och klippa efteråt? Vill ju inte stå med kvaddat strykbräde eller strykjärn.

Sedan står det att jag skall overlocka alla delarna. Behöver jag göra det även om det är bomull? Tycker fuskoverlocken är så knölig, har jättesvårt att få till det i hörnen och det finns massa hörn ;)

En sista fråga, någon som haft problem med stoff o stils symaskinstråd? Fick höra av min symaskinsförsäljare att de var dåliga och sabbade maskinen, och undrar hur mycket sanning som ligger i det, är det sant eller ville hon bara att jag ska handla hos dem istället?

Väldigt tacksam för svar!

/Minifer

• Svar på tråden Nybörjarfråga om Stoff o stil-mönster, hjälp!
  • Minifer

Puff? Min symaskin står där och gråter och sneglar besviket på mig, hjälp!

• dotty

påpressbar bomull, är det typ vliseline eller annat som ska stärka tyget? var ska det sitta? är det i en krage? eller hela framstycket?

det kan gömmas mellan två stycken, eller bara sitta på insidan/avigsidan.

jag stryker på en bit i tillräcklig storlek på tyget, och klipper sen. lägger klistersidan uppåt, sen tyget på med aviga nedåt, sen fuktig handduk och stryker över det.alternativt kan du klippa till i förväg och försöka passa ihop så gott det går, så länge du inte stryker direkt på så borde inget galet hända. alltså ha fuktig duk mellan.

måste du overlocka? varför inte bara zig-zaga och raksömma? overlock känns överkurs..

har inte haft några problem med stoff och stils sytråd. har dock inte använt den så mycket. men stoff och stil har överlag mycket bra kvalitet tycker jag, så jag antar att tråden är bra också.

• Minifer
    dotty skrev 2010-02-16 01:40:56 följande:
    påpressbar bomull, är det typ vliseline eller annat som ska stärka tyget? var ska det sitta? är det i en krage? eller hela framstycket? det kan gömmas mellan två stycken, eller bara sitta på insidan/avigsidan. jag stryker på en bit i tillräcklig storlek på tyget, och klipper sen. lägger klistersidan uppåt, sen tyget på med aviga nedåt, sen fuktig handduk och stryker över det.alternativt kan du klippa till i förväg och försöka passa ihop så gott det går, så länge du inte stryker direkt på så borde inget galet hända. alltså ha fuktig duk mellan. måste du overlocka? varför inte bara zig-zaga och raksömma? overlock känns överkurs.. har inte haft några problem med stoff och stils sytråd. har dock inte använt den så mycket. men stoff och stil har överlag mycket bra kvalitet tycker jag, så jag antar att tråden är bra också.
    oooh! Tack för att du svarar! Ja, det är en klänning jag ska sy, och det är livet som skall stärkas, säger man så? Alltså om en klänning är skuren typ empire så är det området över skärningen. Är dålig på termer tyvärr =/

Tack så jättemycket, då vet jag hur jag ska göra! Jag hade aldrig tänkt på att ha fuktig handduk emellan själv. Det står i mönstret att alla delar skall overlockas, verkar stå så i alla mönster. Men zigzag är ju betydligt enklare att svänga med utan att hörnen knörvlar sig. Är ju inte trikå utan vanlig bomull.

Kan man sy med polyestertråd i bomull eller blir det helfel?
  • Tjolanta 77

Ställer du frågan här: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49204507.html , så tror jag du får hjälp{#lang_emotions_laughing}.

Det går utmärkt att sy med polyestertråd. Den är starkare än bomull, men ska du färga plagget så tänk på att polyester inte drar åt sig färgen.

Har själv inte haft problem med SoS tråd.

Här kan du köpa ännu billigare tråd och andra tillbehör. Snabb leverans och supertrevlig är hon också.
     www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10

• dotty
    Minifer skrev 2010-02-16 23:20:43 följande:
    oooh! Tack för att du svarar! Ja, det är en klänning jag ska sy, och det är livet som skall stärkas, säger man så? Alltså om en klänning är skuren typ empire så är det området över skärningen. Är dålig på termer tyvärr =/ Tack så jättemycket, då vet jag hur jag ska göra! Jag hade aldrig tänkt på att ha fuktig handduk emellan själv. Det står i mönstret att alla delar skall overlockas, verkar stå så i alla mönster. Men zigzag är ju betydligt enklare att svänga med utan att hörnen knörvlar sig. Är ju inte trikå utan vanlig bomull. Kan man sy med polyestertråd i bomull eller blir det helfel?
    jag förstår precis :). då är det nog enklast att först stryka på på avigsidan, sen klippa.

jag skulle gissa på att de med overlockningen menar att man ska hindra tyget från att fransas och då går det lika bra med zigzag i vanlig bomull :).

det spelar ingen som helst roll, utom att tråden inte får färg om du färgar plagget.
  • Minifer

Tack snälla söta ni! Nu är jag glad igen :D

Jag har köpt boken Sy.-den kompletta sömnadshandboken också som jag hämtat ut idag =)

Jag skall genast kolla in Bibbi =) Är medlem på sysidan också (fattar egentligen inte barför jag inte frågade där, men har varit med på fl så länge och känner mig lite blyg på sysidan, hehe)

Men vad bra, då syr jag med sos polyestertråd, och går något åt skogen så gör det inte så himla mycket, är ju bara projekt nummer två ändå=)

Svar på tråden Nybörjarfråga om Stoff o stil-mönster, hjälp!