• myrstacken

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag? Om ni jobbar extra ger det ju inte mycket tillskott i kassan direkt. Hur får ni allt att gå ihop? Bor ni billigt eller har ni en man som tjänar extremt bra?

Tar ni av er buffert isåfall. Det är ju inte så roligt heller.

• Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?
  • A82

Vi har inte vårdnadsbidrag (finns ej i vår kommun) men studiebidrag som innebär samma summa, tar inget studielån.
    Nej min man har ingen toppen lön, bor i bostadsrättsvilla (föreningen står för alla stora kostnader om ngt går sönder), inga lån på bilar, hus, inga studielån trots över 4 år på högskolan. Och svar nej vi har inga rika föräldrar utan vi har både jag och min man alltid jobba sedan vi var unga på sommrarna och tagit de jobb som har funnits jag började vid 16 års ålder tror jag inom kommun som sommarflicka inom äldreomsorgen jag var ute och gick med de gamla m.m jag är född 82 så jätte gammal är jag inte ännu {#lang_emotions_laughing}.
    Hur man får det att gå ihop sig, inga större renoveringar på huset, tänker sig för innan man handlar saker, handlar bara det man behöver, lagar mkt mat själv, är inga teknik nördar någon av oss vilket ar underlättat m.m. När den ena är hemma blir ju mkt billigare också mindre i dagisavgift, mindre bensin eller resekostnader man förlorar inte ngt på VAB dagar då jag oftast pluggar hemma (hade man haft vårdnadsbidrag hade ju den ena alltid varit hemma)

Viss skulle det bli väldigt stora reperationer på bilarna kanske vi får ta av vår buffert men annars går det plus minus noll och oftast lite plus, vi tycker att vi lever ett mycket bra liv iallafall.

• Ancilla

Vi har vårdnadsbidrah och jag har möjlighet att jobba extra på kvällar och helger så då går det. Man får snåla med annat och inte köpa alla barnkläder på typ Polarn och pyret. Min man har en normal lön, inte jättelite men inte heller stor. Vi bor i ett radhus och har bil men handlar ekonomiskt och köper inte några dyra märkesprylar. Det handlar myclet om att prioritera tycler jag.

Lycka till

Ancilla

• Rulltrappa

vi jobbar växelvis (vår yngsta son har inte rätt till barnomsorg men väl till vårdnadsbidrag, ironiskt nog), min sambo jobbar mellan 11 och 15, jag jobbar 15.30-22 vissa vardagar och på helgerna kan jag jobba lite hursomhelst, sen fortsätter sambon att jobba vid 19-tiden när han har lagt barnen.

jag jobbar bara ca 90 timmar i månaden, men eftersom jag bara jobbar kvällar och helger blir det en ok lön med allt ob-tillägg, runt 10000 efter skatt.

• Rulltrappa

sambon försörjer sig på nätpoker, så han "jobbar" alltså hemma och bestämmer sina tider själv.

• myrstacken
    Rulltrappa skrev 2010-02-16 12:18:38 följande:
    vi jobbar växelvis (vår yngsta son har inte rätt till barnomsorg men väl till vårdnadsbidrag, ironiskt nog), min sambo jobbar mellan 11 och 15, jag jobbar 15.30-22 vissa vardagar och på helgerna kan jag jobba lite hursomhelst, sen fortsätter sambon att jobba vid 19-tiden när han har lagt barnen. jag jobbar bara ca 90 timmar i månaden, men eftersom jag bara jobbar kvällar och helger blir det en ok lön med allt ob-tillägg, runt 10000 efter skatt.
    Rultrappa, vad jobbar du med?
  • ango07

Har en man som har en bra lön. Sen sparar vi in på saker som är mindre viktiga...

• Anne69

Hos oss är det just nu mannen som har vårdnadsbidrag...... så vi lever på min lön, besparingar, luft o kärlek. För oss har det helt enkelt handlat om prioriteringar - vi har valt att vara hemma länge med våra barn. Införandet av vårdnadsbidraget har ju snarare gett oss ett tillskott i kassan. Visst låter det som lite pengar men det är ju mer pengar än vi annars skulle ha haft och levt på att dra ut på föräldrapenningen.

• katrina

Jag tog ut full föräldrapenning, och satte av ca3-4000 i månaden i 8 månader. Dessa har vi som en buffert de månader som jag inte får in tillräsckligt med inkomst. "tillsräckligt" för oss är 6000 totalt, (3000 vårdnadsbidrag och 3000 annan inkomst). Jag har halverat min inkomst sen tidiagre och vi får förstås prioritera därefter. Dragit ner på klädinköp till nästan 0. Ärvda kläder och att verkligen använda det man har funkar förvånansvärt bra! Behöver oxå mindre antal kläder när man är hemma istället för  på dagis - man kan tvätta lite oftare.  Bensinkostnaden har minskat, för at jag inte pendlar till jobb, barnomsorgskostnaden är helt borta :), resturang och fika besök - mycket mindre, bakar mer = billigare ärn köpebröd, Mer noga med att äta upp rester, slängde nog en hel del mat innan tyvärr. Handlar förnuftigt och oftast billiga råvaror, försöker också se tilla tt det jag handlar används i maten och inte slängs.

Min man har ett dagtidsjobb, och tjänar (i dessa kristider nån tusenlapp mindre i månaden än tidigare. Har väl normalinkomst) Jag har börjat jobba extra med att sälja barnkläder via hemförsäljning, är ute och säljer ca 2-3 gånger i vecka. Försöker få ihop en inkomst på 3500 i månaden i snitt.

Jag  tror att många många fler kan använda sig av vårnadsbidrag - det handlar mycket om viljan. (Självklart finns det också många som inte kan) Sen kan man ju inte leva som innan direkt:)

Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?