• vårsol

Hur mycket skriker era bebisar?

Jag läste någonstans (minns tyvärr inte var men tror att det kan vara Thomas Ljungberg) att västerländska bebisar har flera skriktimmar per dygn. De skriker alltså flera timmar varje dygn. Jag har så svårt att tro på det, nu känner inte jag så värst många bebisar men de jag träffat är oftast rätt så nöjda.

Och om jag ser till min egen unge har det nog aldrig hänt att han skrikit mer än en minut i sträck, och jag uppskattar hans totala skriktid per dygn till max 10 minuter (i genomsnitt) och då räknar jag in att han gråter när han ramlat vilket han gör ett par gånger om dagen. Har vi bara haft tur och fått en ovanligt glad unge eller var det jag läste inte sant?

• Svar på tråden Hur mycket skriker era bebisar?
  • lövet2

Jag tror det är sant! Många små babysar blir lagda i sin spjälsäng, och när de vaknar kan de hinna skrika en bra stund innan mamma kommer. Sedan har vi då alla lustiga idéer om att babyn inte ska få mat utan en napp i munnen när den är hungrig, att babyn ska sova när det passar mamman osv. Det kan bli väldigt mycket skrikande på ett dygn ....

• hoppetossan23

Min son e nu 7 mån å han har nog aldrig skrikit mer än några sekunder i sträck. Det är nästan oförskämt så snäll han är.

Skriker bara när han vill ha mat eller är trött...kanske om han har ont, men vi har inte upptäckt än att han haft ont....

men vi får kanske en dos av skrik senare....hehe i tonåren....

• Mamma76

Jag vet inte om det stämmer. Barn i min omgivning är också ganska nöjda fast min son kan skrika lite titt som tätt =/ men det beror vad han menar ,om barn skriker av ilska eller av de är ledsna..i mina ögon är det två olika saker som måste tas upp om man gör en sådan jämförelse.
    Min son skriker när han inte får som han vill: när han "måste" åka vagn, när han "måste" sitta kvar vid matbordet, när han "måste" klä på sig o byta blöja..osv
    Men det hör till åldern och om det gör att statistiken blir högre hos våra barn så kan jag bara säga att det hör till barns utveckling!!!

• Marlene

Väldigt sällan, han hade en period från det han var 1 månad till han var 2 månader dvs runt 1 månad då han skrek otröstligt 30 minuter varje kväll. Det spelade ingen roll vad vi gjorde, det enda som hjälpte var att åka ut med bilen men det bara sköt på det så fort vi kom hem igen så fortsatte det ganska precis 30 minuter, i efterhand har jag funderat på om han helt enkelt var överstimulerad?
    Utöver det så var väldigt sällan, det kunde vara nångång när jag hade dristat mig till att ta en dusch och jag inte var snabb nog tillbaks med tuttarna för lilla herrn eller om det var en fis på tvären kunde det vara lite gnäll nångång men bar man honom då på magen och gjorde lite prutt massage så gick det fort över. Och förståss om han slog sig.
    Den vanligaste kommentaren vi fick var -Kan han överhuvudtaget gråta eller -Är han alltid såhär glad.

Jag tror att om man tar barnets signaler på allvar och anser att gråt är en väldigt stark signal så försöker man ju svara på barnets signaler långt innan det behöver bli till gråt. Och då kan man ju inte ha en inställning som -Det är bara att låta h*n gråta så att h*n lär sig att inte bli bortskämd eller liknande.

• Madd1sh

Julia skriker nästan aldrig

• vårsol

Mamma76 - jag menade alla sorters skrik

• Puman1980

Min lille kille skriker nästan aldrig. Han är 4 veckor nu och han skriker väl som mest ett par minuter om dagen, typ när han har bajsat eller är väldigt väldigt hungrig.

• cicci85

MIn lille e snart 3 månader å skriker aldrig i stort sät, nångång om han blir rädd för nåt plötsligt ljud och ibland om han e trött...Men han brukar bara gnälla om han tycker att nåt inte e riktigt bra.. Han skriker inte ens varje dag...
    Vi har fått många frågor om vi gett honom nåt lugnande...;)

• Vasen

När sonen fick sin vaccinationsspruta grät/skrek han lite på kvällen, han hade nog ont i benet. Så har han skrikit några gånger när han skulle äta, men inte kunde koncentrera sig riktigt. Flera timmar per dygn låter väldigt mycket. Sonen är fyra månader och har kanske skrikit en timme totalt sen han föddes.
    Får oxå frågan om vi ger honom lugnande .

• Tant Green

För någon vecka sedan kunde min tjej (6 veckor) skrika i timmar när hon hade ont i magen, men nu får hon Minifom och Lactulos och har blivit som en ny bebis Hon skriker till när hon vill ha mat och sällskap, men tystnar när hon får som hon vill.

• Madd1sh

Julia är nu 4 månader o är fortfarande en lugn o nöjd bebis, hon skriker ytterst sällan. Långt ifrån varje dag eller ens varje vecka, helt otroligt tycker jag. När hon blir trött eller hungrig gnyr hon bara lite för att visa vad som är på gång. Ibland "pratar" hon med en på ett visst sätt när hon vill byta blöja eller är på G att bajsa. Däremot kan hon tjuta till av förtjusning när hon t.ex. ser våra katter o sen börjar hon prata med dem ist. Sen när man sjunger så kan hon höja rösten för att försöka låta likadant.. men om de räknar med de där två i statistiken så är det ju inte konstigt att våra barn skriker mest, då är det för att de sjunger o är förtjusta ;)

Svar på tråden Hur mycket skriker era bebisar?