• Zebra29

flyga ensam med bebis

Hej!
    Jag ska flyga ensam med min lilla dotter pa 4 manader.
    Det är en flygning pa cirka 3 timmar. Jag har förstatt att jag far ha henne i famnen under flygresan och det borde ju ga bra. Jag ammar, sa maten finns till hands :).
    Men, vad händer till exempel om jag behöver ga pa toa pa flygplatsen? Jag har ju ingen som kan vakta ungen under tiden...
    Är det nagon som har flugit ensam med bebis som kan ge mig lite tips?
    Tack pa förhand.

• Svar på tråden flyga ensam med bebis
  • evaoregon
    Zebra29 skrev 2010-02-15 17:38:14 följande:
    Hej! Jag ska flyga ensam med min lilla dotter pa 4 manader. Det är en flygning pa cirka 3 timmar. Jag har förstatt att jag far ha henne i famnen under flygresan och det borde ju ga bra. Jag ammar, sa maten finns till hands :). Men, vad händer till exempel om jag behöver ga pa toa pa flygplatsen? Jag har ju ingen som kan vakta ungen under tiden... Är det nagon som har flugit ensam med bebis som kan ge mig lite tips? Tack pa förhand.
    Jag har flugit ensam med en bebis (han var då 9 månader) och flygresan var lång (10 timmar på ena planet, mellanlandning på ett par timmar och sedan flyg i ytterligare någon timme).  Det gick bra, men det var ganska jobbigt.  Man kan ju be personalen om hjälp eller fråga om någon medpassagerare kan hålla babyn en stund när man behöver gå på toa.  På mina flyg var det dock fullbokat och personalen hade inte tid att hjälpa till (de rusade kors och tvärs så det fanns aldrig någon att fråga om hjälp) och jag hamnade bredvid passagerare som inte kunde varken engelska eller något skandinaviskt språk.  Jag fick hålla sone medan jag gick på toa, minns jag. 

Under en så pass kort resa borde det inte vara något problem!  Det går säkert bra!  {#lang_emotions_smile}
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-02-15 19:49:42 följande:
    Jag har flugit ensam med en bebis (han var då 9 månader) och flygresan var lång (10 timmar på ena planet, mellanlandning på ett par timmar och sedan flyg i ytterligare någon timme).  Det gick bra, men det var ganska jobbigt.  Man kan ju be personalen om hjälp eller fråga om någon medpassagerare kan hålla babyn en stund när man behöver gå på toa.  På mina flyg var det dock fullbokat och personalen hade inte tid att hjälpa till (de rusade kors och tvärs så det fanns aldrig någon att fråga om hjälp) och jag hamnade bredvid passagerare som inte kunde varken engelska eller något skandinaviskt språk.  Jag fick hålla sone medan jag gick på toa, minns jag.  Under en så pass kort resa borde det inte vara något problem!  Det går säkert bra! 
    På flygplanet är det nog möjligt att be någon om hjälp när man går på toa, men inte på flygplatsen...  Där kan ju någon försvinna med barnet. 
  • lokisse

om du har bärsele eller schla sa kan du binda fast liten under resan och bära med dig även om du behöver ga pa toa

Difficile est saturam non scribere
  • evaoregon
    lokisse skrev 2010-02-15 19:52:06 följande:
    om du har bärsele eller schla sa kan du binda fast liten under resan och bära med dig även om du behöver ga pa toa
    Ja, jag hade babybjörn när jag flög med mina två när de var små och det var praktiskt.
  • Zebra29

Tack för tipsen!
    Jag ska skaffa en bärsele och se till att ga pa toa precis innan jag aker till flygplatsen. ;)

Hoppas bara jag far sitta bredvid nagon trevlig person pa flyget och inte nagon som besväras av att jag ammar.

Det ska nog ga bra, som sagt.

• Jessica1

har flyget ensam ett antal gånger med mellanlandningar. Går jättebra! Har haft bärsjal och skötväska i form av ryggsäck. Det går jättebra att gå på toa med babyn på magen. Folk blir mycket hjälpsamma när man reser med liten. De flesta surar inte över att det blir trångt/livligt. Räkna inte med att du får sova på planet och det kan bli knepigt att äta/dricka då det blir trångt. Lycka till!

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • evaoregon
    Zebra29 skrev 2010-02-15 20:11:36 följande:
    Tack för tipsen! Jag ska skaffa en bärsele och se till att ga pa toa precis innan jag aker till flygplatsen. ;) Hoppas bara jag far sitta bredvid nagon trevlig person pa flyget och inte nagon som besväras av att jag ammar. Det ska nog ga bra, som sagt.
    Det går säkert bra med amningen!  Jag har inte varit med om att någon blivit besvärad av det på flyget.  De flesta medpassagerare brukar vara trevliga.
  • evaoregon
    Jessica1 skrev 2010-02-15 20:16:08 följande:
    har flyget ensam ett antal gånger med mellanlandningar. Går jättebra! Har haft bärsjal och skötväska i form av ryggsäck. Det går jättebra att gå på toa med babyn på magen. Folk blir mycket hjälpsamma när man reser med liten. De flesta surar inte över att det blir trångt/livligt. Räkna inte med att du får sova på planet och det kan bli knepigt att äta/dricka då det blir trångt. Lycka till!
    Jo, det blir trångt att äta när man har en baby i knäet.  Fast det här gäller ju en kortare resa (3 timmar) så ts kan kanske passa på att äta före eller efter resan.
Svar på tråden flyga ensam med bebis