• RMM

Niferex har gjort mig helt förstoppad. Hur ska jag göra långsiktigt?

Vet ju att jag kan ta något laxeringsmedel just nu men hur ska jag kunna äta mina Niferex och fungera i magen på lång sikt?

• Svar på tråden Niferex har gjort mig helt förstoppad. Hur ska jag göra långsiktigt?
  • Pumpkin

För det första skulle jag byta ut Niferex mot Hemofer, de är ofta skonsammare mot magen. Sen kan du prova att ta en skvätt Lactulos (finns på Apoteket) en gång om dagen, eller varannan dag (prova dig fram). Lactulos är ett bulkmedel som främjar tarmarnas naturliga "beteende" och hjälper mot tröga magar utan att störa/skada kroppen som laxermedel kan göra.

• bmgbg

Jag åt Niferex och magen var kass till en början.. Men det blev faktiskt bättre. Magen vande sig liksom. Hoppas det funkar så för dig också.. Använde dessutom Laktulos då och då när jag tyckte det var för jobbigt. Men det blev som sagt bättre.. Byter du ut dom mot ett annat preparat så se till att du får i dig samma mängd bara.. Niferexen är på 100mg. Finns Duroferon, Fexim och Hemofer också. Men de är på olika styrka! Lycka till!

• mirrebarre

Ät mycket frukt!
    Hallon, katrinplommon sätter också fart på magen.
    Drick mycket vatten!

Jag åt Niferex varannan dag/var tredje dag för att lugna ner tarmarna lite.

• Tex

Testa att äta linfrön, physilliumfrön, katrinplommon, kiwi, päron eller annat med lösande effekt dagligen. Se upp för mat som vanligen fungerar stoppande, drick mycket vätska och rör gärna på dig. Om inget annat hjälper kan man köpa någon av apotekets produkter lactulos eller visiblin. Hoppas något av mina tips kan hjälpa.

• Moll

Mina knep: Jag växlar mellan att äta Niferex (rätt sällan eftersom jag blir så hård i magen av dem) med blutsaft och Fexim. Varje dag äter jag en portion havregrynsgröt, lite lös sådär, med linfrön i. Mitt hb hade legat still sedan v.8, när BM testade i v 21 så det kan funka!

Recept:
    1 dl havregryn
    2 msk linfrön
    Lite salt
    2 dl vatten (drygt)
    Blanda runt, in i micron på full effekt i ca 2-2 1/2 minut. Ätes med dina favorittillbehör, lingon, blåbär, sylt, mjölk, etc.
  • Minandra

Jag skulle prova Fexim brustablett om jag var du...... Det är en järntablett kombinerat med c-vitamin och mycket mer skonsam mot magen än de traditionella järntabletterna. Jag fick tipset av min bm och har funkat för mig.

• Kima89

jag hade samma järntabletter som dig. Men har bytt, dels för att precis som du blv något förstoppad, och har bytt till Fexim brustablett. Funkar hur bra som helst för mig:D

• RMM

Tack snälla föralla tips! Har några frågor: Fungerar de andra järnpreparaten lika bra? Jag hade nämligen lågt Hb redan vid inskrivning så jag behöver nog ett ordentligt tillskott. Var köper man Fexim? Ska prova gröt och hoppa över min vanliga fil med corn flakes. Vad gäller linfrön ska man ha hela eller krossade. Vill verkligen undvika duphalac/laktulos.

• Mandragora

När jag tog järntillskott valde jag Järn, hälsokostens egen sort, som är en vegetabilisk dryck. Av någon konstig anledning brukar barnmorskor tjata om just Niferex...

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian
  • Little Ms Chatterbox

Jag är också nyfiken på var man kan få tag på Fexim brustablett, sökte på apoteket men det fanns inte där, konstigt! Är det ett naturläkemedel?

Jag är inte gravid men har väldigt lågt järnvärde kämpar med Niferex droppar (jag upplever de är bättre för magen men jag blir tyvärr lös i magen av alla järnpreparat.)

Svar på tråden Niferex har gjort mig helt förstoppad. Hur ska jag göra långsiktigt?