• lisadragon

insjunken fontanell och väl synliga skallbenssömmar

Lite skum rubrik kanske men det är just vad jag undrar. Dottern har hyffsat fint huvud på morgonen men på kvällen sjunker fontanell + skallbenen in och syns tydligt (finns bild i mitt galleri, Milia). Syns på morgonen med men mycket tydligare på kvällen..

Hon har blivit opererad för en pylorestenos, osäker stavning, och hon har reflux så hon äter Enfamil ar.

Hon har varit förkyld i snart 2 veckor och hon blir mest sämre, ska till bvc imorn där jag är ofta pga viktökning som varit sådär. Jag tror att hon har RS-viruset, får se vad som sägs imorn, ungen har ju svårt att andas på nätterna pga snoret och det släpper ju aldrig. Resten av familjen blev ju friska sen nån vecka tillbaka. Barnakuten har jag snart klippkort på och inläggning samt utredning till varför hon fortfarande har uttorkningssymptom är nära.

Beror det oftast på att dom är uttorkade när skallben + fontanell syns?
     Hon är 2 månader, väger 4860g, 56.5 cm lång.
     Vägde 3705g o var 49 cm lång när hon föddes.

Svara gärna med era erfarenheter av insjunkna huvven.
     Tack.
     // Lisa

• Svar på tråden insjunken fontanell och väl synliga skallbenssömmar
  • viseversa

Om du misstänker rs så varför åker du inte in med henne undrar jag. Kanske får hon inte i sig den vätska hon behöver och blir uttorkad. 

När mina barn hade rs så blev dom uttorkade just för att dom var så täppta så dom hade svårt att äta. Och äter och dricker man inget så blir man snart uttorkad. 
    Små barn blir det snabbare än stora och vuxna. Så jag tycker du ska åka in med henne om jag ska vara ärlig!
  • lisadragon
    viseversa skrev 2010-02-15 19:06:59 följande:
    Om du misstänker rs så varför åker du inte in med henne undrar jag. Kanske får hon inte i sig den vätska hon behöver och blir uttorkad.  När mina barn hade rs så blev dom uttorkade just för att dom var så täppta så dom hade svårt att äta. Och äter och dricker man inget så blir man snart uttorkad.  Små barn blir det snabbare än stora och vuxna. Så jag tycker du ska åka in med henne om jag ska vara ärlig!
     Förtydligar att hon visat skallben och fontanell sen hon blev sjuk vid 4 veckors ålder och har haft det sen dess, men blir alltid värst mot kvällarna. Har haft MÅNGA läkare som tittat på henne, senaste var chefsöverläkaren som tyckte att hon höll på att bli uttorkad just pga kräkningarna och därför skrev ut reflux käk..

Hon äter som hon ska, dricker ca 900 ml ersättning/dygn ändå sjunker fontanell/skallben. Hon är pigg och glad men snorig och rosslig.

Hon ligger redan back och har svårare att ta sig ur förkylningen, barnakuten har vi vart i kontakt med nyligen och jag får gärna åka dit men dom tittar på allmäntillståndet och hennes är som vanligt gott, hon visade inget trots att hon var jätte sjuk innan operationen utan hon såg glad ut för det..

Ska till bvc imorn och som sagt, hon har varit förkyld i två veckor på onsdag, jag tar tempen minst 4 ggr /dygn!
     Kan redan på förhand säga att bvc kommer ringa akuten och rådfråga, det händer nästan varje gång jag är där och viktkollar och dom kan Milias historia bra.

Jag har alltså inte åkt in med henne just för att hon äter bra och inte har feber, klarar henne i hemmet änsålänge.
  • k girl

Min sons fontanell sjunker in ganska mycket om kvällarna, trots att han äter som han ska. Jag minns inte när jag upptäckte det, men när han var 1,5 månader kanske? Mitt BVC säger att det är normalt och kan hända om bebisen har stor fontanell. Dock kan jag ju inte säga att det ser ut som på din dotter, fontanellen blir liksom mer insjunken men man kan inte se skallbenets sömmar.

Svar på tråden insjunken fontanell och väl synliga skallbenssömmar