• Shaun the sheep

Öppna webbutik eller fysisk butik?

Okej, jag vet inte ens om det hter fysisk butik, chansar lite där {#lang_emotions_embarassed}

Hur som helst. Jag är så fruktansvärt sugen på att öppna en butik som säljer mysiga hemtillbehör. Doftljus, te, mindre inredningsprylar.. Men vilket är bäst? En riktig butik eller en webshop?

Och hur går det till? Allt? Jag har ingen erfarenhet alls? Jag har bara vilja och drömmar, men med det kommer man ganska långt. Så nu ber jag er om hjälp med tips på resten

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Öppna webbutik eller fysisk butik?
  • Mammas V

åh de hade jag med velat göra!
    ja skulle kör tpå fysisk butik!

• sommarblomma1

Tänk igenom skillnaderna så vet du vilket du vill

webbutik: ingen lokalhyra, du kan förhoppningsvis ha lagret hemma. Du kan jobba när på dygnet du vill. Kan bli ensamt om det blir väldigt lite kundkontakt via telefon och eventuellt inga kollegor.

fysisk butik: mer socialt då du får träffa kunderna. Kan vara lättare att sälja in en produkt med kunden framför dig. Mer kostnader för hyra, el mm. Om du tycker det är roligt att inreda affären och organisera produkterna snyggt, skylta så får du mer utlopp för det i fysisk butik. Mer fasta tider.

Det är det jag kan komma på nu men det finns säkert mer att jämföra.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Shaun the sheep
    sommarblomma1 skrev 2010-02-16 10:31:54 följande:
    Tänk igenom skillnaderna så vet du vilket du villwebbutik: ingen lokalhyra, du kan förhoppningsvis ha lagret hemma. Du kan jobba när på dygnet du vill. Kan bli ensamt om det blir väldigt lite kundkontakt via telefon och eventuellt inga kollegor.fysisk butik: mer socialt då du får träffa kunderna. Kan vara lättare att sälja in en produkt med kunden framför dig. Mer kostnader för hyra, el mm. Om du tycker det är roligt att inreda affären och organisera produkterna snyggt, skylta så får du mer utlopp för det i fysisk butik. Mer fasta tider.Det är det jag kan komma på nu men det finns säkert mer att jämföra. 
    Det är ungefär så jag tänkt också. Färre risker med webshop, men det är verkligen inte lika kul som att ha en fysisk butik att gå runt i. Men å andra sidan har jag två små barn. Jag kan inte jobba mellan 10 och 19 varje dag (som är tiderna som centrum är öppet här hemma) för då kommer jag inte hinna träffa dom alls! När jag väl kommit hem sover dom gott i sina sängar. Så därför kommer jag nog välja webshop. Åtminstone till att börja med. Vore väl annorlunda också om man hade någon som kunde vara med som partner till en fysisk butik.
  • Kjell2

En sak att fundera på. Varför kommer kunderna köpa av just dig istället för att titta in i den lokala butiken eller köpa hos någon av alla de andra webbutikerna som finns.

Kommer du vara billigast?
    Ge bäst service?
    Ha unika varor?
    Ha väldigt bra kvalitet?
    Snabbast?

• sommarblomma1
    Kjell2 skrev 2010-02-16 15:16:56 följande:
    En sak att fundera på. Varför kommer kunderna köpa av just dig istället för att titta in i den lokala butiken eller köpa hos någon av alla de andra webbutikerna som finns. Kommer du vara billigast? Ge bäst service? Ha unika varor? Ha väldigt bra kvalitet? Snabbast?
    Bra synpunkter!

Det är svårt att synas på nätet bland alla andra butiker! Det gäller att man vet var man skall synas och lägger ner stort arbete på marknadsföring och sökoptimering.

Då är en fysisk butik lättare då det går att locka in kunder som går förbi med ett bra skyltfönster med bra och intressanta produkter.
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Anova

Varför inte båda?
    Det är många butiker, i synnerhet i småstäder, som har både en fysisk butik och en webbutik med samma sortement.

• sstv
    dollheart skrev 2010-02-16 15:10:57 följande:
    Det är ungefär så jag tänkt också. Färre risker med webshop, men det är verkligen inte lika kul som att ha en fysisk butik att gå runt i. Men å andra sidan har jag två små barn. Jag kan inte jobba mellan 10 och 19 varje dag (som är tiderna som centrum är öppet här hemma) för då kommer jag inte hinna träffa dom alls! När jag väl kommit hem sover dom gott i sina sängar. Så därför kommer jag nog välja webshop. Åtminstone till att börja med. Vore väl annorlunda också om man hade någon som kunde vara med som partner till en fysisk butik.
    Om man är ensamföretagare och har en butik så får man nog räkna med att arbetstiderna är lite längre än de öppetider butiken har. Förhoppningsvis så är det en välbesökt butik vilket innebär att du får sköta administration (bokföring osv) när butiken är stängd.
  • Shaun the sheep

Det är välidgt bra synpunkter ni kommit med, allihopa! Tack för det!

Jag vet ännu inte hur jag ska göra. Jag vet ju vilka saker jag vill sälja,
    men jag kan inte bestämma mig för om det är bäst att börja med webshop eller en riktig butik, just eftersom jag skulle vara ifrån barnen så pass mycket om jag hade en riktig butik.

Jag får fundera lite på det. Och under tiden tackar jag väldigt mycket för era tips!

Svar på tråden Öppna webbutik eller fysisk butik?