• Anonym (finnig)

Hur ska jag bli kvitt min finniga hud ?

hej , jag hade lite finnar när jag va yngre men sen försvann de . nu när jag är över 30 år har det börjat komma tillbaka igen ( har varit så i ca 2 år nu) jag har nog inte rosacea för mina utslag ser inte ut som de gör . jag har nog väldigt stressad hud , jag stressar mycket , sitter vid en dator hela dagarna + när jag kommit hem från jobbet ( man gör ju nästan allt via datorn nuförtiden ) min fråga : vad kan jag göra för att få bättre hud? har du några tipps på bra produkter för min känsliga hud ?

mvh

den finniga ; )

• Svar på tråden Hur ska jag bli kvitt min finniga hud ?
  • Mia skönhetsexperten

Hej!

Det är ganska vanligt att acne kan komma tillbaka när man är vuxen. Det finns flera olika orsaker, bland annat stress som du själv nämner! En annan vanlig orsak kan vara någon form av allerig, till ex. laktosintolerans.  Brukar du ofta ha ont i magen?

Det finns rätt mycket man kan göra. Jag börjar med att råda dig att gå till en duktig hudterapeut som kan göra en bra hudanalys på huden och då rekommendera produkter som passar just dig. Hjälper det inte att byta ut dina produkter mot mildare varianter så kan AHA-behandling vara ett alternativ! Även det gör du hos hudterapeut.

Jag tycker att Nimue och Excuviance har bra acne produkter!  Har du väldigt känslig hy så kan du också prova Dermalogica.

En annan sak man bör tänka på är att få i sig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.  Brist på till exempel zink kan ge acne. Så överväg att ta kosttillskott av något slag.

Flera märken har fuktsprayer som är bra att använda framför datorn. Kerstin Florian har ett som heter ”Neroli Water” det doftar dessutom ljuvligt!

All lycka till och berätta gärna hur det går!

/Elin Fagerberg

Skönhetskonsult och skribent på Gazet.se 

Svar på tråden Hur ska jag bli kvitt min finniga hud ?