• Anonym (vaken)

Hur länge har man hormoner som piggar upp en efter en förlossning?

Jag har sömnproblem och har haft sömntabletter i många år.
    Men nu när jag fått min bebis så har jag helt lagt av med allt vad tabletter heter och det resulterar ju i att jag inte sover...

Vet att man i början av bäbistiden kan få massa hormoner som gör att man orkar med allt, men hur länge varar de hormonerna och när, som i mitt fall, tar mina sömnproblem över igen??

Min kotte är nu 2 veckor, och under dessa 2 veckor, även inräknat då jag låg på bb, så har jag max sovit 2 timmar/dygn.

Försöker lägga mig, men kommer inte till ro.
    För övrigt funkar jag bra i vardagen, är glad och trevlig, gör saker mm...

Hur länge brukar man ha massa engergi..? någon gång måste ju kroppen kollapsa? eller???

• Svar på tråden Hur länge har man hormoner som piggar upp en efter en förlossning?
  • lövet2

Så länge du ammar, så behöver kroppen mycket mindre sömn. Hur mycket mindre är svårt att säga, men effekten håller i sig åtminstone under det första årets amning.

• Anonym (vaken)
    lövet2 skrev 2010-02-16 06:47:41 följande:
    Så länge du ammar, så behöver kroppen mycket mindre sömn. Hur mycket mindre är svårt att säga, men effekten håller i sig åtminstone under det första årets amning.
    Jag ammar tyvärr inte...
  • vivianne

Vet tyvärr inte svaret men jag blev helt plötsligt trött när barnet blev ungefär ett halvår, liksom flera i min föräldragrupp. Vi antog att det var pigghets-hormonerna som la av . Så lite som bara två timmar/dygn sov jag dock aldrig...

Prata med en läkare om sömnmedel igen. Borde väl gå bra om du inte ammar.
  • Alexandra84

Tyvärr så kan det pågå länge.

Jag fick första barnet oktober 2005 och har sen dess ändrat mitt sovschema. Innan var jag ett riktig trötter, kunde sova hela tiden när som helst. Hade aldrig svårt att somna. Men efter att jag fick barn så sover jag uruselt. Har sen dess tagit sömntabletter med jämna mellanrum för att få sova ut.
    Läkarna tror det är en inre stress som uppstått... Du vet, man ligger och väntar omedvetet på att barnet ska vakna.

Så för mig har det pågått i 4år...

När det gäller hormoner efter förlossning så vet jag inte hur länge det kan sitta i, men jag tror inte det handlar om veckor tyvärr...

• Lille Gris

Det där måste vara högst individuellt för jag märkte aldrig av någon extra pigghet. Tvärtom var jag helt sjukt trött mesta delen av tiden redan från vecka 1. Ammade i 9 månader.

Men om du känner att du funkar i vardagen så är det väl inget problem? Eller är du rädd för att totalkrascha helt plötsligt utan förvarning, har det varit så förut? I så fall är det kanske bäst att du åtminstone diskuterar saken med din läkare som känner till din bakgrund, alltid bra att få en medicinsk åsikt. Annars tror jag att du bara ska försöka vara lyhörd för kroppens signaler och vila när du känner dig trött. Ställ in tankarna på att det räcker med att vila, somnar du är det bara en bonus. Känner du dig "tvungen" att sova och stressar upp dig över att du inte somnar blir det lätt raka motsatsen.

Svar på tråden Hur länge har man hormoner som piggar upp en efter en förlossning?