Inlägg från: jennyfer |Visa alla inlägg
  • jennyfer

Vi som försöker att få en flicka eller en pojke

LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-25 11:25:43 följande:
    Är alla ni som gått på KUB över 35? Räknar de på året man är född eller när man har sin födelsedag? Hörde att det var mycket dyrare om man e under 35. Och jag fyller 35 i år...
    Tror att du räknas som 35 om du hinner fylla det innan bf, men dels är jag inte säker på den definitionen och dels verkar det där varier stort mellan olika län. Ring och fråga för säkerhets skull!
  • jennyfer

Jag har t ex alltid erbjudits KUB/NUPP och de två tidigare graviditeterna var jag under 35. Ingen skillnad i pris heller. Men, det verkar skilja sig inte bara på vilket län man bor i, utan även vilken mvc man går till.

• jennyfer
    LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-25 19:22:54 följande:
    Har du fått betala 1500 eller ngt liknande då?
    Jag var 30 resp 32 när jag gjorde NUPP på med mina två förra (jag var 31 resp. 33 vid BF) och det kostade samma som nu: 150 kr
  • jennyfer
    LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-26 09:13:22 följande:
    Det var billigt, du bor inte i Uppsala antar jag...
    Nope, Malmö.
  • jennyfer
    rimi skrev 2010-02-26 09:23:30 följande:
    jennyfer, varför fick du göra det fast du inte var 35 år, det är väl inte vanligt. Jag är 31 nu och inte blivit erbjuden något annat än rutin UL ??
    Men det är ju det som verkar skilja sig dels mellan länen och dels beroende på var man går. På den mvc jag går så erbjuds alla det. Jag (eller min man) har inga högre riskfaktorer eller någonting som gör det extra motiverat att får ett KUB/NUPP-test.

Går man däremot till en ickeprivat mottagning, så tror jag inte att alla erbjuds det. Lustigt, för när jag var gravid med min första och ringde en mvc så visste jag inte att den var privat. Man gör helt enkelt inte någon skillnad på privata och ickeprivata mvc'er. Det kostar heller inget extra eller något för att min är privat. Däremot verkar vi får mer undersökningar, som vul och KUB/NUPP. Om jag jämför med min kompis som gick till den vanliga mvc'n när hon var gravid (förstagångsföderska) så fick hon komma på första besöket i vecka 18!! Det tycker jag är sjukt sent!
  • jennyfer

Så, med tanke på ovanstående så skulle jag rekommendera alla som är intresserade av att göra t ex vul & KUB/NUPP att faktiskt kolla upp vad de olika mvc'erna erbjuder innan man väljer. Förut trodde att det var samma rutiner och undersökningar oavsett vilken mvc man går till - men så är det alltså icke!!!

• jennyfer
    LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-26 13:15:46 följande:
    Här kan man få lite info om vad som gäller för KUB/NUPP i de olika länen!www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=193903
    Vilken intressant lista! Eftersom KUB/NUPP utförs m h a ett blodprov samt en vanlig ultraljudsapparat så handlar det knappast om att man inte har utrustning till det. Men "vanlig" menar jag att ultraljudsutrustning redan finns eftersom ul ändå genomförs i alla län i form av rul. Ev. kan man behöva köpa in fler apparater eftersom det blir mycket högra tryck på utrustningen. Här är det såklart beroende av från vilken ålder man väljer att erbjuda det.

Hur som helst, det borde förutom de rent humana aspekterna även vara nästan ekonomiskt motiverat att genomföra KUB/NUPP om eftersom man kan identifiera foster som inte är levnadsdugliga utanför livmodern och ju senare det upptäcks, desto större ingrepp borde det handla om från sjukvården - för att inte tala om lidandet för föräldrarna. Det är ju inte bara Downs syndrom man upptäcker. Min kompis fick t ex beskedet att deras bebis troligen inte var levnadsdugligt utanför livmodern eftersom fostret var så pass skadat. Det upptäcktes med KUB/NUPP. Nu fick hon genomföra en abort i vecka 15. Tänk att behöva gå till vecka 19 (och där hade det kanske inte upptäckts..) eller ännu värre, att föda fram ett barn som inte överlever. Ska man se det rent ekonomiska på det (som självklart är av underordnad betydelse för de som drabbas, men som säkert är bidragande för landstingens beslut) så måste det väl innebära en större kostnad på flera plan.

Här kan man såkalrt lägga in moraliska aspekter (jag är säker på att Livets Ord har en annan uppfattning än min) men det är inte det som sjukvården baserar sina beslut på coh det är deras beslut jag ifrågasätter här.

Äh, jag kanske ska sluta nu, men det är orimligt att det ska skilja så pass mycket beroende på var man bor i landet!!
  • jennyfer
    Okej, så här funkar det:

UVI/Svamp får man lättare om man har högt pH eftersom de trivs i basiska miljöer.

Högt pH = Basiskt
    Lågt pH = Surt

Pojkspermier gynnas i basiska miljöer, flickspermier trivs bättre i sura miljöer.

För att sänka sitt pH-värde kan man t ex dricka tranbärsjuice.

Smaken behöver inte spegla pH-värdet, d v s att grapefrukt smakar surt behöver inte betyda att det ger lågt pH-värde. (Jämför med ordet vass: en vass kniv har inget med vass som växer i vattnet att göra.)

När man mäter sitt pH-värde så ska man inte mäta i urinen. Försök att föra upp pH-stickan en bit i underlivet (eller ta en tips eller nå´t) så att det är flytningarna och inte urinet som ni mäter pH-värdet på.

Att man tokdricker en liter tranbärsjuice ger surt kiss, men betyder inte att man sänker pH-värdet i underlivet mer än tillfälligt. Därför är tranbärstabletter bättre eftersom de ger en jämnare sänkning av pH-värdet.
  • jennyfer
    Valkyrian1 skrev 2010-03-03 12:53:46 följande:
    Aha, ok. Intressant tycker jag. Har frågat runt lite. Många som jag frågat har endast haft en massa uvi när de väntar/väntat sina söner!!!!Själv sitter man här efter en hemsk natt med magsjuka. Trodde naivt att jag skulle undkomma, då barnen redan spytt, men nej då. Iallefall sitter jag här nu med ootroliga sammandragningar ocj ett enormt tryck neråt. Ingen risk för att förl. kommer att börja, har ALLTID blivit igångsatt. Men fyy vilken panik jag fick,  vill inte föda, inte längre. Vill bara lämna över den delen till nån annan. Hua....:) 18 dagar kvar....
    Du ser! Pojkspermier & UVI trivs i basiska miljöer.

Stackare, magsjuka är inte roligt att ha i familjen.

Det kanske bara vore bra om förlossningen kom igång av sig själv snart. Jag har ingen koll på igångsättningar, men det kanske är lättare för korppen om den själv får bestämma när det är dags. Har du haft sådana sammandragningar innan? Annars kanske förlossningen är på G snart? Nu är du ju expert på att föda barn, men en sak under förlossningen som hjälpte mig jättemycket var att räkna under varje värk. Eftersom det gör rätt ont så tappar man tidsuppfattningen, så man är mitt inne i smärta och det är svårt att avgöra om det är tio sekunder eller ett par minuter det handlar om. Genom att börja räkna långsamt när värken började så visste man ungefär hur långt det var kvar innan det onda försvann (mellan varje värk så är smärtan borta). Det kändes mycket mer överkomligt om man t ex var på siffran 11 när det var som värst och man visste att värken ebbade av omkring siffran 14. Man kunde se ett slut på varje värk.

Sedan tyckte jag att det hjälpte att veta att varje värk gjorde att man kom närmare själva förlossningen och bebisen. Det var ungefär som trappsteg som skulle tas ett och ett. Hade man nått ett visst trappsteg så hade man faktiskt lagt de andra bakom sig. Det var inte som Fia-med-knuff där man helt plötsligt måste börja om från början.
  • jennyfer
    Valkyrian1 skrev 2010-03-03 15:25:30 följande:
    Hej och tack för dina "tankar"!!!! Rös lite faktiskt när jag läste dem, för så här är det. Efter min senaste grav. fick jag komplikationer iform av blödningar, min livmoder är TRÖTT!!!! Orkar helt enkelt inte dra ihop sig, så jag blödde enormt stora "klumpar" i 1 1/2 dygn innan de la in fick jag mig på op, skrapning. Väl där under op fick jag min första stora panikattack. Ingen aning var den kom ifrån. Sen avlöste komplikationerna och biverkningarna efter varandra. 6 månader efter förlossningen kom min andra stora panikattack inne på Willys. SÅ kan det gå, fattade ju inte att det var psykiskt. Efter det löpte en jobbig tid, men läkarbesök pga av hjärtat osv, och där var där en läkaren för första gången frågade mig om PÅ. Skrattade bara....Iaf, började hos en psykolog för att börja bearbeta förl. och eftertiden. Där har ni mitt problem och en livsbeskrivning Trodde aldrig jag skulle våga bli gravid igen, men övervann rädsla, men hua när jag tänker på att föda. Men faktiskt hjälpte det du skrev en del. Är ju egentligen inte rädd för att föda, har ju gjort detta ett par gången, men rädd för just tappa kontrollen och så. Nu har jag sovit en bra stund, så sammandragningarna känns bättre, men nu är det mer mensvärk och trycket håller i sig. Om just igångsättning är ju en nödlösning. Inget som jag vill. Denna gång skulle det vara SÅÅ bra om bebisen ville komma själv. Men sånt har man tappat hoppet om efter 5 ggr// Kram
    Åh, hoppas att det går bra den här gången. "Fördelen" är väl (om man nu ska försöka se det positivt) att nu vet du vad som kan hända och kan vara förberedd på det och se till att bm och andra vet om det. Sedan håller jag alla tummar och tår för att det ska gå bättre den här gången.
    Fidanishte skrev 2010-03-03 17:27:17 följande:
    Vilken frän tråd.Vi ska inte börja bakningen förrens i aug/sept men ändå!Då ska det bakas pojk om det går hahaha
    Välkommen! Skriv gärna in dig i listan: www.familjeliv.se/Forum-1-32/m50157808.html
Svar på tråden Vi som försöker att få en flicka eller en pojke