• Inka

vad skriver man i ett förlossningsbrev?

Vad ska man skriva i förlossningsbrevet?
    Har läst att många har med sig brev till förlossningen med önskemål,jag undrar bara vad man "får" önska sig...och om dom tillgodoser ens önskemål. Kan ni inte skriva lite exempel är det tex att pappan ska få stanna över natten och så? mvh anna

• Svar på tråden vad skriver man i ett förlossningsbrev?
  • hot fuss

de kan inte garantera pappan plats men det kan ju stå med att sånt önskas.
    det som ska stå är väl typ vad du önskar för smärtbehandling o i vilken ordning o sånt. om du önskar bada eller duscha eller ngt. att du vill lyssna på egen musik bla bla bla. sånt typ..

• Julianna

Jag fick en "mall" att fylla i från min barnmorska. Men man kan skriva fritt också. Du får önska dig precis vad som helst - men det är inte säkert att allt går att uppfylla av olika saker (ja, alltså inte typ önska sig en stor prinsesstårta efter förlossningen osv ha ha). T ex om man önskar att få Epiduralbedövning så kanske situationen är sådan att det inte går på något sätt.

Vet inte om nån någonsin läste igenom mina önskemål för när det väl var dags så hade jag glömt vad jag skrivit. Minns att jag skrev att jag ville testa olika förlossningsställningar, men min bm ville att jag skulle föda i gyn-position. Jag ifrågasatte inte det då för jag var så ivrig att få ut barnet. Och så hade jag feber mm, så jag orkade helt enkelt inte börja krångla med det.

Men jag skrev att jag ville ha god kommunikation från början till slut, att pröva på olika förlossningsställningar, vilken smärtlindring jag vill ha osv.

Att önska att pappan får stanna över natten kan man ju skriva, men det är inte säkert att det går att ordna beroende på hur mycket plats dom har osv.

Men önska på, sen får man se hur det infrias! Vissa saker kan man ju absolut KRÄVA och inte bara önska och det är t ex god kommunikation mellan dig och personalen. Funkar inte den har man rätt att byta bm-team.

Kram och lycka till.

• Inka

ok, jag har inte ens funderat på vilken smärtlindring jag vill ha men man får väl ta sig en funderare...vaddå får man ingen princesstårta!!??

• Leilaz

Vissa har ju lagt ut sina förlossningsbrev här, mitt kan du läsa i min dagbok.

Önskemål kan man ha men man måste ju vara medveten om att allt kanske inte går att få som man vill. Det mesta går nog att få tillgodosett så länge förlossningen fortlöper normalt utan komplikationer.

Lycka till med skrivandet (och den kommande förlossningen såklart).

• ebben

Skriv kort o gärna i punktform.
    Inga långa brev liksom,typ" hej jag heter bla,bla.........vi väntar vårt första barn o det är så kul....bla bla.......".....

Allt sånt finns ju i journalen liksom.
    Ta bara upp sånt DU/NI upplever extra viktigt.

• Inka

tack för era svar! leilaz: ska gå in ock kika i din dagbok då!!

• mikalala

du kan skriva alla tankar du har inför förlossningen! allt som känns viktigt för dig. vi känner att det är jättebra att vi gjorde brevet tillsammans för då får jag en större inblick i hur kamilla vill ha det under förlossningen, och båda våra föreställningar komer fram så ett tips är att skriva det tillsammans med den som ska vara med dig.

vi tog upp förlossning, smärtlindring, närbarnet är fött och bbtiden.

det är dock viktigt att tänka på att om det är stressat på sjukhuset kanske de inte hinner läsa, men om du har formulerat dina önskemål redan är det lättare att säga dem igen.

lycka till

• Themis

Inte längre än en A4-sida i alla fall, då är det ingen som kommer att läsa det...

Jag skrev om mina allergier eftersom det kunde spela in, om pappans nål/blodfobi så de är med på det om han tuppar av (men det gjorde han inte), om hur graviditeten hade varit (lätt, tung, för jävlig) och min inställning till förlossning (positiv, skitskraj, läkarskräck eller whatever) så att de vet hur jag mår mentalt när jag kommer in där.

• ebben

Leilaz-ingen kritik eller mening att vara dum,men JAG upplevde ditt lite VÄL "ingående" liksom..........Om ni förstår hur jag menar.
    Hoppas det,menar inget illa!
    De kan ha mycket att göra o svårt att läsa så pass mycket.......fast det var ju fint skrivet!!

• Inka

ja,det kan va bra att killen får vara med att skriva brevet tillsammans med mig,så jag får höra mer vad han förväntar sig också eller vad han är rädd för kanske, vi har inte pratat så mkt om just förlossningen än mer än att han är skitskraj o jag inte känner nåt alls än...

Svar på tråden vad skriver man i ett förlossningsbrev?