Jag fick en "mall" att fylla i från min barnmorska. Men man kan skriva fritt också. Du får önska dig precis vad som helst - men det är inte säkert att allt går att uppfylla av olika saker (ja, alltså inte typ önska sig en stor prinsesstårta efter förlossningen osv ha ha). T ex om man önskar att få Epiduralbedövning så kanske situationen är sådan att det inte går på något sätt.
Vet inte om nån någonsin läste igenom mina önskemål för när det väl var dags så hade jag glömt vad jag skrivit. Minns att jag skrev att jag ville testa olika förlossningsställningar, men min bm ville att jag skulle föda i gyn-position. Jag ifrågasatte inte det då för jag var så ivrig att få ut barnet. Och så hade jag feber mm, så jag orkade helt enkelt inte börja krångla med det.
Men jag skrev att jag ville ha god kommunikation från början till slut, att pröva på olika förlossningsställningar, vilken smärtlindring jag vill ha osv.
Att önska att pappan får stanna över natten kan man ju skriva, men det är inte säkert att det går att ordna beroende på hur mycket plats dom har osv.
Men önska på, sen får man se hur det infrias! Vissa saker kan man ju absolut KRÄVA och inte bara önska och det är t ex god kommunikation mellan dig och personalen. Funkar inte den har man rätt att byta bm-team.
Kram och lycka till.