Övergrepp eller inte
Jag vet själv att dessa undersökningar ofta kan inkludera neråt mot slidan till, men ALDRIG att man har rätt att undersöka en minderårig utan att någon är närarande, har hon dessutom bara markerat genom att ta tag i trosan måste han ju ha uppfattat att hon kände sig "obekväm", och därmed proffsigt avbrytit och sagt att "vi kan undersöka sen när mamma eller pappa är med". Och att påpeka att hon rakat sig!!!?? Visst kan han ha reagerat på att hon är så ung och redan gjort det, men det skulle han isåfall om han nu känner ett behov av att lägga sig i tagit med er föräldrar, så för mig låter det som rent maktmissbruk faktiskt. Och ett äkligt sådant som jag definitivt kontaktat ungdomsmottagningen för att höra hur de anser att man ska gå vidare med det, "samtalsterapi för flickan", "polisanmälan" eller vad helst som nu är lämpligt.
Din dotter kommer behöva gå till gynekologen framöver, förmodligen när hon ska ha barn eller ta cellprover ska hon ligga och sära och låta någon annan betrakta en, vilket är svårt nog för många utan obehagsupplevelser i bagaget!