• hymafr

Problem med att gå ner i arbetstid..

Cilmi: Jag tror att du har kommit en lång bit på väg nu, utan att du kanske förstått det själv.
    Din son, som är en intelligent liten kille (alla "trotsbarn" brukar vara väldigt intelligenta) har nu förstått att det finns sånt som ni tillsammans kommit fram till som faktiskt hjälper er båda i vardagen.
    Nu kan du hänvisa till detta och få honom delaktig i resten av hans problem.
    När han är på lugnt humör så kan du försiktigt ta upp diskussionen om vad han anser skulle hjälpa honom att tycka att vardagen var lite mindre jobbig.
    Glöm inte att det kan vara så att han är väldigt verbal i övrigt, men förmodligen är det så att han har svårt att sätta ord på vad han känner när han blir frustrerad.
    Att lära honom att tydligt uttrycka vad han känner genom ord och inte genom handling kan vara lösningen. Men du kan få behöva påminna honom OFTA genom ett vänligt och enkelt :"glöm inte att jag inte kan läsa dina tankar. Du måste berätta vad du vill".

Vi har aldrig haft kontakt med HAB, men däremot BUP.
    Min inställning till BUP är att de är bra att ha för att få en diagnos (även om jag inte alltid instämmer exakt med deras diagnoser - man kan ju faktiskt läsa sig till väldigt mycket själv nuförtiden), men i övrigt är de värdelösa. Vi använder dock BUP:s läkare för att få medicin utskriven, men behöver inte längre träffa henne, utan jag bokar bara en telefontid.

Svar på tråden Problem med att gå ner i arbetstid..