• Hannish

Gardiner som hänger ner i golvet..?

Har sett att en del har så långa gardiner så de hänger i golvet, typ en halvmeter eller så som ligger på golvet. Själv tycker jag det ser ut som om man har hängt upp gardinerna tillfälligt för attman skall kolla längd och sen sy upp dem.

Men antar att det kanske är meningen att det skall vara så... Varför..?

• Svar på tråden Gardiner som hänger ner i golvet..?
  • SunnyBunny

Ne..det är väl inte meningen? Aldrig sett nån som har HA!

• La Lola

Så har nog bara de som inte orkar korta av de.....
    Det är ju så enkelt att göra det men....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • bara lilla jag

det har jag sett många gånger framförallt på säljobjekt på nätet... Nej jag tror helt enkelt att man inte sytt upp dem bara :D Jag tycker det är fult även om jag själv har så i sovrummet men då i ett hörn då det inte syns och jag har vikt bak mina gardiner :D

• orpan

nån som försöker sätta en ny trend kanske? som tex kläder som ligger i små högar eller som en rya i badrummet???? hehe

• humma

Det kanske ser ut som om de borde läggas upp men innan vi köpte hus bodde vi i en stor lägenhet som var i äldre lite "fabriks-stil". Det var en sockerfabrik från 1800-talet från början, röda tegelväggar, gigantiska fönster i äldre stil, breda plankgolv som var avlutade. Dålig planlösning men underbar känsla! ( 120 kvm på tre rum )
    Där hade vi just såna gardiner i det största rummet, det gav ett mindre rumhugget intryck än upplagda gardiner.
    Men nu skulle jag inte ha så.

• Hannish

Alltså jag har sett det hemma hos folk jag känner, men "vågar" inte fråga... Bl.a. hos en person som är väldigt intresserad av inredning och alltså borde ha koll, men vet inte hur det är...

Har man mycket tid hittar man alltid något att fundera på

• humma

Nu inser jag med tanke på alla svar att det såg "oklart" ut hemma hos oss... {#lang_emotions_wink}

• Tecken

Jag har sett det hos flera bekanta, på Hemnet etc. De kanske tycker det är snyggt? Jag tycker det ser hemskt ut.

• SunnyBunny
    Tecken skrev 2010-02-16 14:44:11 följande:
    Jag har sett det hos flera bekanta, på Hemnet etc. De kanske tycker det är snyggt? Jag tycker det ser hemskt ut.
    Jasså..borde vara ganska svårstädat oxå med en massa tyg på golvet som samlar damm...
  • Joico

Förstår inte heller meningen... måste ju samla damm som tusan också!
    Men gardiner får inte heller vara för korta, det är som att ha för korta byxor på sig. Antingen är dom "halvlånga" (så dom slutar vid fönsterbrädet) eller "hellånga" (o då ska dom hänga preciis ovanför golvet, nästan så dom snuddar)

• Tecken
    SunnyBunny skrev 2010-02-16 14:48:33 följande:
    Jasså..borde vara ganska svårstädat oxå med en massa tyg på golvet som samlar damm...
    Precis min tanke. Och så ska man försöka dammsuga upp dammet i gardinerna och så låter maskinen "schkluuurp!" och säger det "pang!" och ligger man där på golvet, slagen medvetslös av gardinstången
  • Siili

Jag har för mig att jag såg på nåt inredningsprogram att den ene sa att om man inte kan korta av gardinerna i precis golvlängd så är det bättre att ha dem för långa. Det var nog på Simon och Tomas. Fast jag kan inte svära på att det var det programmet och att det var så han sa... Säkert kallade han den där gardinhögen för fluff också.

Nu är inte jag någon inredningsfantast så jag vet inte om det är någon trend. Jag har f.ö. för långa gardiner som är invikta. Jag tycker INTE det är det minsta enkelt att korta gardiner. Mätning och fållning är inte min grej.

• SunnyBunny
    Tecken skrev 2010-02-16 14:51:21 följande:
    Precis min tanke. Och så ska man försöka dammsuga upp dammet i gardinerna och så låter maskinen "schkluuurp!" och säger det "pang!" och ligger man där på golvet, slagen medvetslös av gardinstången
    Haha..tack..jag behövde skratta idag och nu kom det;)
  • Tecken
    Siili skrev 2010-02-16 14:51:32 följande:
    Jag har för mig att jag såg på nåt inredningsprogram att den ene sa att om man inte kan korta av gardinerna i precis golvlängd så är det bättre att ha dem för långa. Det var nog på Simon och Tomas. Fast jag kan inte svära på att det var det programmet och att det var så han sa... Säkert kallade han den där gardinhögen för fluff också. Nu är inte jag någon inredningsfantast så jag vet inte om det är någon trend. Jag har f.ö. för långa gardiner som är invikta. Jag tycker INTE det är det minsta enkelt att korta gardiner. Mätning och fållning är inte min grej.
    Du behöver inte fålla! Äger du ett strykjärn? Köp vliesofix, finns i närmsta tygaffär, kostar inte många kronor. Det är som vliseline, fast "klistrigt" på båda sidorna. Mät upp fållen, peta in vliesofix mellan, stryk enligt anvisningar - klart. Perfekt att "fuskfålla" gardiner med
  • La Lola
    Tecken skrev 2010-02-16 14:56:49 följande:
    Du behöver inte fålla! Äger du ett strykjärn? Köp vliesofix, finns i närmsta tygaffär, kostar inte många kronor. Det är som vliseline, fast "klistrigt" på båda sidorna. Mät upp fållen, peta in vliesofix mellan, stryk enligt anvisningar - klart. Perfekt att "fuskfålla" gardiner med
    Ja det är superenkelt att använda!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • SunnyBunny
    Håller med! Även jag gör så då jag inte ens kan sy nåt så enkelt som en knapp;)
  • Siili
    Jo, sånt använder jag. Visste inte vad jag skulle kalla det så det fick bli fålla. Det är själva mätningen som är mest jobbig och sedan att nåla upp det innan strykningen så att allt blir rakt och fint. Jag är lat, jag erkänner.
  • Mrs Charles

Det ser så stökigt ut när det släpar massa gardin i golvet..

Svar på tråden Gardiner som hänger ner i golvet..?