• Lind a

Förstörd overall på dagis, vem betalar?

När en tjej hämtas på dagis idag så är hela overallen full utav orange färg. Dagis har målat vulkaner i snödrivorna, utan skyddskläder.
    Den vita vinteroverallen tvättas men färgen försvinner inte.

Dagis hänvisar till kommunen och där hänvisar de vidare till sina chefer, de kan ej stå för kostnaden av ny overall och tycker barnen ska ha kläder som får förstöras.

Barnet får leka och smutsa ner sej i alla kläder, men mamman tycker att de kanske borde haft skyddskläder eller tagit på nån gammal overall när de skulle måla utomhus.

Vem borde stå för ny overall?? Borde inte dagis använda skyddskläder iaf??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 15:10
    Många har hakat upp sej på färgen, men det är flera barn som har fått samma fläckar som inte går bort på röda och mörklila overaller.
    Just att den är vit kvittar!

Barnet ifråga får leka och smutsa ner sej i alla kläder hon äger. Övriga kläder används ej på dagis so är rädd om. Vad overallen kostade är också oviktigt. Grejen är väl den att det är skillnad på om barnet klättrar eller ramlar och blir smutsig eller att overallen går sönder. Nu har fröknarna tagit fram färg utan att använda skyddskläder.
    Denna tjej använder sin vita didriksson, men har en rosa ullareds overall hängande på dagis som fröknarna kunde ha använt istället, eller skyddskläder. Billiga kläder ska inte heller vara fläckiga i onödan.

Mina barn går inte omkring i smutsiga kläder. Inte den här tjejen heller, men de får leka i alla kläder!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 15:16
    Problemet löst, dagis betalar en ny overall för 799 kr som den kostade =)

• Svar på tråden Förstörd overall på dagis, vem betalar?
  • Indianica
    elocin skrev 2010-02-16 23:58:05 följande:
    För mig är det viktigare att mitt barn får leka kreativt än att kläderna inte får fläckar. Visst hade jag föredragit att dagis använde skydd, och det hade jag kanske påpekat om kläderna inte gick att tvätta rena, men jag hade inte bråkat till mig en ny overall. Ett sådant bråk leder bara till att lek som ovan blir bannlyst, så i slutändan är det barnen som förlorar på det. 
    Fast jag tror snarare det leder till skyddskläder och/eller vattenfärg. Det går ju att måla med vattenfärg i snö. Det man dock kan fundera på är om det kanske är så att Didrikssontyget såg åt sig av vanlig vattenfärg så det inte gick att tvätta bort och då är det ju värre för inga skyddskläder är väl heltäckande. Jag tycker egentligen inte heller att en vit vinteroverall är optimal, just för att fläckar (oavsett färg) syns så otroligt mycket på den.
  • Tonx

Förstör färgen overallens funktion? Nej. Inte fara skedd, hade inte brytt mig ett skit.
    Jag skickar mina barn på dagis i och med kläder som gärna får komma hem sönderklippta i småtrasor, sålänge barnen har roligt och får använda sin kreativitet.

"Finkläder" stannar hemma.

• Mamma 24 7
    Indianica skrev 2010-02-16 23:30:20 följande:
    Jag blev lite förskräckt när dottern hade fått färg på sin nya jacka för 1200 kr. Tyckte också de kunde använt skyddskläder, men det visade sig vara vattenfärg som gick bort i tvättmaskinen, skönt Tycker revor är en helt annan sak än färg. Jag anser inte att barn ska ha oämma kläder, men just ytterplagg använder man ju oftast hemma också och då vill man inte se ut som en fläckig målare t ex på stan
    Har din dotter så dyra kläder på dagis? Jag skulle verkligen inte vilja vara dagispersonal och ansvara för så dyra fina plagg och ev bli ersättningsskyldig om något hände. Jag skulle inte våga låta barnen göra någonting....Barn är ju barn och även om de själva kanske är försiktiga kanske inte kompisarna är det. Man kan ju ha en fin overall hemma och en begagnad eller ärvd overall på dagis, så kan barnen roa sig bäst de vill och man själv behöver inte gå med fläckiga barn på stan....Bara ett förslag....
  • chrissandra
    Mamma 24 7 skrev 2010-02-17 00:48:38 följande:
    Har din dotter så dyra kläder på dagis? Jag skulle verkligen inte vilja vara dagispersonal och ansvara för så dyra fina plagg och ev bli ersättningsskyldig om något hände. Jag skulle inte våga låta barnen göra någonting....Barn är ju barn och även om de själva kanske är försiktiga kanske inte kompisarna är det. Man kan ju ha en fin overall hemma och en begagnad eller ärvd overall på dagis, så kan barnen roa sig bäst de vill och man själv behöver inte gå med fläckiga barn på stan....Bara ett förslag....
    Det är på dagis barnen behöver bra funktionsplagg, de är ute och ska ha kul, vara varma och torra samt att overallen ska vara smidig.

En reimatec + t.ex. kostar 1795:-, de är pengar man lägger ut för barnens skull, att ge dem optimala förutsättningar för utelek.

Jag skulle aldrig köpa en overall från HM, Kappahl eller Didriksons just för att för mig har bra ytterplagg hög prioritet.

På dagis ska man självklart få leka och busa i massor MEN aldrig måla utan skyddskläder. Vare sig inne eller ute.

Bra att dagis ersatte overallen, fler skulle kräva ersättning för torkskåpsförstörda funktionsplagg också.
  • Dr Mupp
    chrissandra skrev 2010-02-17 01:07:23 följande:
    Det är på dagis barnen behöver bra funktionsplagg, de är ute och ska ha kul, vara varma och torra samt att overallen ska vara smidig. En reimatec + t.ex. kostar 1795:-, de är pengar man lägger ut för barnens skull, att ge dem optimala förutsättningar för utelek. Jag skulle aldrig köpa en overall från HM, Kappahl eller Didriksons just för att för mig har bra ytterplagg hög prioritet. På dagis ska man självklart få leka och busa i massor MEN aldrig måla utan skyddskläder. Vare sig inne eller ute. Bra att dagis ersatte overallen, fler skulle kräva ersättning för torkskåpsförstörda funktionsplagg också.
    Jag föröskte få ersättning för reiman när de körde den i torken och den förstördes. Men det var tvärstopp överallt. det värsta är att de fortsätter att hänga in funkrionskläder i torken. Det sitter lappar på torkskåpet, på deras krok och det står i kläderna, men icke.

Skolan gör samma sak trots att dottern då till och med talar om för personalen att kläderna inte får vara i torkskåpet.
  • Amlin
    elocin skrev 2010-02-16 23:58:05 följande:
    För mig är det viktigare att mitt barn får leka kreativt än att kläderna inte får fläckar. Visst hade jag föredragit att dagis använde skydd, och det hade jag kanske påpekat om kläderna inte gick att tvätta rena, men jag hade inte bråkat till mig en ny overall. Ett sådant bråk leder bara till att lek som ovan blir bannlyst, så i slutändan är det barnen som förlorar på det. 
    Men där måste ju personalen göra avvägningar. Gärna kreativ lek, men förvarna föräldrarna eller sätt på skyddskläder.

Vi är två studenter, vi är nogranna med att dottern ska ha bra funktionsplagg men slänger inte ut massor med kläder, det har vi inte råd med. Vikan köpa nytt om de gått sönder på grund av normal lek, men hålla på att slänga ut pengar på kläder för att persnoelen inte skyddat kläderna i en lek som uppenbarligen riskerar att fläcka rätt dyra platt. Det är bara respektlöst av personalen.
  • Doriath

Det är ju viktigt att man köper funktionella kläder åt barnen. Vit overall och kläder som inte torkar lätt och snabbt (som i torksskåp) är inte någon god idé, hur bra försäljarna än säljer grejerna.
    Vore ju bra om man tänker på det framöver.

• miss nöjd
    Faile skrev 2010-02-17 07:32:05 följande:
    Helt ot, men hur målar man på snö? Låter jättekul och vill gärna testa med mina ungar, fast med skyddskläder på
    Sprayfärg kanske?
  • Faile
    miss nöjd skrev 2010-02-17 07:39:46 följande:
    Sprayfärg kanske?
    Jo, men vad för färg? Köpa i hobbybutik eller färgaffär? Jag antar att det måste vara någon speciell färg som både är ok för barn och natur.
    Fast det lär de ju veta i färgaffären å andra sidan, men tänkte att någon här kanske vet när det ändå är på tal
Svar på tråden Förstörd overall på dagis, vem betalar?