• SweetSue

Hjälp! Jag har druckit, tagit lugnande och snusat/ätit nikotintabletter

Hej! Jag gjorde precis ett positivt gravtest och är jätteglad men samtidigt livrädd. Jag borde ha fått mens nån gång tis-tors i förra veckan redan, och har sen dess gjort gravtest med 2-3 dagarns mellanrum, alltid på morgonen förutom ikväll. Eftersom de andra gravtesten varit negativa har jag tänkt att jag inte är gravid (det ska ju vara 99% säkert med gravtestet från dagen då jag förväntar min mens, eller hur?).

Nu kommer vi till det dumma. Jag har tagit Atarax 25 mg vid 4 olika tillfällen, ätit nikotintabletter varje dag (ungefär 10 mg nikotin om dagen), druckit 3 glas vin i fredags och snusat två portioner, också i fredags.

Jag är livrädd att jag har skadat mitt foster, vet inte vad jag ska göra. Anledningen till att jag gjort dessa dumma grejer är för att jag mått väldigt dåligt de senaste dagarna, och jag bannar mig själv hårt nu.

Naturligtvis är det slut med detta nu, men frågan är hur farligt detta är som jag sysslat med? Någon som har erfarenhet och vet vad ex läkare säger? Hur stor är risken att jag skadat barnet?

• Svar på tråden Hjälp! Jag har druckit, tagit lugnande och snusat/ätit nikotintabletter
  • Nallis76

Hej.
    Jag tog atarax som sömntablett varje kväll innan jag blev gravid. När jag gjort gravtest och det var positivt så slutade jag direkt. Men då var jag i vecka 4. Oroade mig oxå för det, men min BM sa att det inte var någon fara. Dom andra grejerna kan jag tyvärr inte svara på. Men tror nog inte det är nån fara med några gånger så där. Men frågad din Bm för säkerhets skull.

• anja1661

risken att du skadat barnet är minimal! i gravkalendern här på fl så står det under v6 att man from nu bör avstå från alkohol o tobak.....självklart ska man ju sluta med allt sånt direkt när man fått reda på att man e gravid....

oroa dig inte för din bebis...passa på o njut av din graviditet istället...du har ju en bebis i magen!!!

• emme 86

Du behöver inte oroa dig då fostret får sin näring ifrån gulekroppen fortfarande och inte från dig, ni är inte sammankopplade ännu.
    Men du bör ju sluta med dina lugnande så fort som möjligt eller iaf höra med en läkare om det är okey att du fortsätter med dom.

• SweetSue

Jag ska faktiskt till mig psykläkare imorgon! Bestämde tid hos honom eftersom vi planerade barn. Så nu blir det tvärstopp med alla dumheter och så ska jag höra med läkaren. Verkligen tack ni som svarat, jag var jätteorolig.

• Anna i Hult

Atarax är det mildaste lugnande som finns och bör inte alls innebära en risk. Ges till små barn. Du behöver inte oroa dig alls ( lätt gjort, jag vet) Lycka till på alla sätt!

Svar på tråden Hjälp! Jag har druckit, tagit lugnande och snusat/ätit nikotintabletter