• Era

Dinkelgröt?

Såg på "Du är vad du äter" i veckan och där bjöd hon på dinkelgröt (tror jag det hette). Blev lite intresserad så jag kollade i affären, där hade de både fullkornsmjöl och mannagryn gjorda av dinkel och båda kunde man använda till gröt. Kruxet var att det inte fanns någe recept. Någon som vet hur man gör? Och är det nån som provsmakat, något att rekomendera eller är det blä?

• Svar på tråden Dinkelgröt?
  • mejram

Står det inte på påsen?? Själv har jag gjort dinkelgröt på dinkelflingor, jättegott. Går även bra att blanda med havregryn om man vill...

• Era

Det gjorde ju inte det tyvärr. Dinkelflingor såg jag inte till, vart köpte du dem?

• mejram

De köpte jag i Hötorgshallen. Men det finns en butik på Upplandsgatan i stockholm: GI-boden som har jättemycket. De har även e-butik tror jag. Ska leta lite efter adresen.

• Glass
    Stod det inte att hennes recept skulle finnas på tv3 hemsida?
    Har inte tittat själv, men kika där lite.
  • pucken

Dinkelmannagrynsgröt
    Dineklmannagrynsgröt är ?hjärnmat? ? bra för hjärnans koncentrations- och tankeförmåga. Innehåller bl.a. lika mycket protein som hönsägg = 13 %.
    Kanel är stimulerande, värmande och motverkar förkylningströtthet.
    2 portioner
    6 dl rismjölk
    1 dl mannagryn
    1 nypa salt
    1 tsk smör

Smält smöret, häll i mjölk och salt och låt koka upp. Vispa i mannagrynen.
    Skruva ned värmen och låt sjuda under lock ca 15 minuter.
    Servera med rismjölk. Pudra gärna gröten med kanel.

så står det på tv3.se!

• mejram

www.giboden.se/gi/

var visst inte så svårt

Annars står det väl i någon kokbok hur du kokar gröt. Vanlig mannagrynsgröt tar man ju drygt 2dl mjölk och 2 msk gryn till en portion (men jag äter alltid dubbelt så mycket....) och kokar i ca 4 min.

Gröt på mjöl har jag aldrig gjort, men det borde ju bara vara att vispa ihop mjöl och vatten och sedan koka lite under omrörning, spä med mer vatten om det behövs.

• Julienne

Jag har gjort på hälften dinkelflingor och hälften havregryn. Det blir en god och mustig gröt.

• Era

Tack för alla svar. Nu blir det dinkelgröt till lunch!

Svar på tråden Dinkelgröt?