• Svar på tråden Vad sägs om det är? (vin och amning)
  • Davids fru

För mig gäller noll-tolerans i alla fall - vågar inte chansa!

• Nervis

Men kan man då inte dricka sevenup heller Innehåller den alkohol? Fattade inte den delen.

För mig var det oxå nolltollerans medans jag ammade. Läst att ett par glas knappast skadar men å andra sidan att det är jättesvårt att veta var gränsen går. Så därför avstår jag hellre helt än har ångest över vad som kan hända. Enklare tycker jag. Enda undantaget var på nyårsaftonen då jag drack ett halvt glas skumpa när lillan sov. Men då hade jag världens ågren över att hon skulle vakna och vara hungrig så det var då enda och sista gången. Hade inget nöje av det.

Men det är ju intressant att de faktikst forskar på det, kanske ingen riktigt gjort tidigare?

• Brasset

Jag skulle aldrig dricka nu medan jag ammar, varför det? Man vet ju inte hur länge alkoholen stannar kvar i kroppen, varför skulle jag vilja riskera att mitt lilla underbara barn ska få i sig alkohol?? Den tiden man ammar är så kort om man jämför med hur länge man ska leva och kunna dricka utan att skada någon annan än sig själv!

Jag struntar i den forskningen!

• Vasen

Begrep inte riktigt detta med SevenUp light och att det fanns mer alkohol i bröstnjölken när man druckit läsk?
    Men, men är ingen större vin eller för den delen läskdrickare i vanliga ickeammande fall, så jag kommer knappast att ändra mina "intedrickavin&amma"-vanor efter detta heller.

• Noran

Nu kommer jag väl bli helt sågad, men jag dricker en skvätt vin till maten nån gång i bland. Max ett halvt glas. Det har jag gjort sen sonen var 4 eller 5 månader.

• Popflickan

Alkoholen går ju faktiskt ur kroppen om man tar ett glas vin. Det tar ca 3-5 timmar, lika länge som det tar för alkoholen att gå ur blodet. (säger de här: www.amningshjalpen.se/radgivning/alkohol.htm)

Jag har druckit vin till middagen, och sedan gett sonen tidigare urpumpad mjölk på flaska till kvällen. Så har han fått amma igen till nattmålet vid kl 4-5. Då finns det ingen alkohol kvar i mjölken.

Det funkar bra, jag skulle inte dricka vin och sen amma honom direkt efteråt.

• betsla

Jag har också druckit vin vid enstaka tillfällen och det är inget jag har dåligt samvete för.

"Bröstmjölken efter två glas vin innehöll dubbelt så stor mängd alkohol som vanlig läsk."

Eftersom vanlig läsk mej veterligen inte innehåller alkohol så innehöll inte bröstmjölken nån alkohol heller? 0x2=0 ???

• Marlene

Det är inte alls samma sak som när man är gravid och inte alls lika farligt. Det står tex på systembolagets hemsida...

"Till skillnad från vad många tror är det dock inte lika farligt för barnet om mamman tar ett glas vin under amningsperioden. Koncentrationen av alkohol är visserligen densamma i bröstmjölken som i mammans blod - låt säga en halv promille (0,05 procent). Men i och med att barnet dricker i stället för att få alkoholen direkt ut i blodet blir det en kraftig utspädning."
    www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholochkvinnor/graviditetBolaget.htm

Svar på tråden Vad sägs om det är? (vin och amning)