• yenniie

Åka hem med hemsjukvård?

hej

tänkte höra med er som har erfarenhet av hemsjukvård. Fick en liten flicka för en vecka sedan, var då i vecka 34. idag skulle ja gått in i vecka 35. ligger inne på neonetal avdelning.
    I början fick hon ligga i sollampa pga gulsot, men nu slipper hon det. hon har sond, och blor sondmatad var 3 timme. plus att ja ammars henne, vilket inte alltid går så bra då hon blir trött å somnar.
    nu har vi legat här en vecka, och har hört oss för ang hemsjukvård. imorgon får vi veta om vi kommer kuinna få detta till helgen förmodligen.
    undrar hur det är att gå hem med hemsjukvård, vet att hon kommer ha sin sondkvar och apnelarmet. hur ofta kommer dom hem till än ? och vad kontrolleras då? någon som har några för och nackdelar med att åka hem.

Jag känner att de skulle vara så himmla skönt att få komma hem till sitt, att kunna landa och ha de mysigt med sin familj.

nu gäller det bara att lilltjejen börjar vända i vikt, när hon föddes vägde hon 2340 g och nu är hon nere på 2104 g så man blir ju orolig för vikten. men nu har vi ökat sonden så hoppas hoppas att det kommer vända imorgon.

kramar

• Svar på tråden Åka hem med hemsjukvård?
  • mina12

Vi åkte hem med hemsjukvård. Hur ofta de kommer beror nog på vilket stöd ni har och hur friskt/sjukt barnet är. Vi hade mest telefonkontakt och så kom de hem någon enstaka gång bl.a för att sätta om sonden som dottern drog ut någon gång. Vi hade även våg hemma, vilket gjorde att de inte behövde komma för att väga henne.

Om läkarna tycker att ni kan åka hem och ni känner er trygga, så kan ni ju åk hem. Men å andra sidan, om ni väntar ytterligare någon dag, så kanske ni slipper sonden och det är ju alltid skönt.

Vi hade sond, syrgas och övervakning när vi åkte hem.

• Sophia22

Hej!

Har haft hemsjukvård till min dotter som föddes i V.35 2275g och 48 cm lång, men vi behövde inte ligga på neo men fick stanna i 4 dagar och sen tjatade jag till mig hemsjukvård pga hatar att ligga på sjukhus.
    Dom kom hem till oss varje dag och vägde henne samt stack henne för att kolla om hon behövde sola och till slut va hennes gulsot kraftig men fick hem solsäng så fick ha henne solandes hemma.. :)
    Det är ju annorlunda med alla barn, men jag tyckte att hemsjukvården funkade jätte bra.. :) Nu är hon en stor tjej på snart 9 månader 6465g tung och 68cm lång! ;)

Lycka till! Hoppas dottern växer på sig fort! :)

• Written Fiction

Hej hej!
    Har en liten fis född i vecka 27 med långdragen sjukhusvistelse. 4 månader på sjukhus och sedan en månad hemsjukvård innan han blev skriven på barnmottagningen på sjukhuset.
    Vi besökte sjukhuset en dag i veckan för att ta syrabas(blodprov) och var 14;e dag för ögonkontroll så länge han hade syrgas. Alltså hade vi syrgas i hemmet även efter vi blev utskrivna från neo. Syrgas och massimo som övervakning (håller koll på saturation och puls)
    Sonden släppte vi redan på neo. Jag ammade fullt när vi gick hem. Hembesök gjordes en gång i veckan för samtal och vikt.

Hemsjukvård brukar alltid bli planerat utefter era behov och önskemål. Apnélarm är givetvis en trygghet i början. Det är en fördel att lära sig sätta sond själv för då slipper ni sjukhusbesök för att ordna det.
    Lycka till och hoppas tösen vänder i vikt snart!

• Cincy

Vi var kvar på neo i 1 v och 3 dagar med vår kille född 34+2 (sond, matning var 3:e timme).
    I Helsingborg hade de som "krav" att han skulle kunna amma själv 1 mål om dagen innan man fick gå hem med hemsjukvården - mest ifall sonden skulle åka ur och man behövde ta sig långt för att få satt om den och om man inte gjorde det själv.

Plus då att han skulle ökat i vikt osv.

Apnémonitorn behövde han inte from v 35+0 (då brukar de visst ta bort den om den inte larmat en massa), så den hade vi inte med hem. Värmebädden slapp han också from 35+0, så det var bara sonden vi hade med hem.

Vi hade besök var månd, onsd, fred, då tog de vikten och tittade på honom. Var skönt att komma hem och personalen är guld värda. Sedan har vi 10 min till lasarettet så vi valde att inte lära oss sätta sonden själva, så det blev ett par extra turer till Las iom att grabben drog ut den.

Fick ett psykbryt en dag då typ allt gick åt helvete, gick inte att aspirera sonden, brösten sinade och var helt slut och då ångrade jag att vi åkt hem, men det var den dagen. Sambon fick ta alla sondningarna den natten och sen var jag fit for fight igen.

Vi är väldigt nöjda med hemsjukvården. Men om jag hade varit er så hade jag utnyttjat all hjälp jag hade kunnat för att få amningen att funka bättre. Inte kanske så att ni slipper sonden - det tog ytterligare veckor för oss ivf, men så att du inte sen sitter hemma och handfallen för att hon inte tar bra tag, eller inte kommer in i andra "amningen" osv.

• saltflingan

Vår son föddes för tidigt men ändå ganska sent, v 36+3. Han var dock väldigt trött och orkade inte hålla sig vaken för att äta och efter att ha kämpat hårt i 6 dagar så fick vi äntligen sond...vilken gudagåva!! Eftersom det tog så lång tid för honom att vända i vikt så fick vi inte åka hem förrän efter 8 dagar och då kopplades vi till neo hemvård. Innan hade vi "bara" legat på special-bb. Åkte hem en torsdag och var inbokade på återbesök på måndagen, om det var något vi undrade under tiden så fick vi ringa. Sonden var kvar när vi åkte hem men vi fick order om att tillämpa fri amning på söndagen för att de skulle kunna se om han klarade av det vid återbesöket dagen efter. Vi ringde en gång för att kolla hur länge vi kunde låta det gå mellan mattillfällena innan vi var tvugna att sonda istället, men i övrigt behövde vi inget stöd. De var dock toppen, alla vi pratade med var jättetrevliga. Såååå mycket trevligare än personalen på special-bb!

Sonden blev vi av med på måndagen och blev därmed utskrivna. Har bara positiva saker att säga om neo-hemvård. Nu behövde vi inte mycket hjälp men det var väldigt skönt att veta att de fanns där, dygnet runt.

• CaliC

Våran dotter föddes i vecka 33+0. Vi låg på neo i  tre veckor och har nu varit hemma med hemsjukvård i två veckor. Dom kommer till oss tre gånger i veckan med nya sprutor, mat, byter sond, tar prover, väger och mäter. Tycker att det är toppen att få komma hem =)

Vi gick hem när dottern vägde 1385 gram, nu har hon kommit upp i 1500 gram. Så sonden lär sitta kvar ett tag. Hon sondas var tredje timma och får amma så mycket hon vill däri mellan och under tiden. Hon orkar inte så länge och får därför inte i sig så mycket men det är bra träning. Man kan även ta amningsvikt hemma, man får låna våg av hemsjukvården för att se hur mycket dom får i sig. Då kan man dra ner lite på ersättningen. 

Jag trodde inte att man fick komma hem när dom vägde så lite men vikten hade visst inte så mycket med saken att göra. Så länge dom är stabila och har vänt i vikt och kommit upp i födelsevikten.

• bananflugan82

Mina killar är 5 veckor och föddes i vecka 32+5, vägde 2145 resp. 2010. Men vikten spelar inte så stor roll utan det är hur dom mår i övrigt.
    Vi låg på neo i 2½ vecka, kom hem med hemsjukvård och hade det ca 1 vecka innan dom blev helt utskrivna. Åkte hem med sond då dom inte riktiga orkade äta fullt ut på egen hand. Men två dagar efter vi kommit hem bara vände det och dom klarade att äta alla mål! Nu är dom snart uppe i 3kg.
    Här kommer dom hem 2 ggr i veckan för att väga och kolla läget.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
Svar på tråden Åka hem med hemsjukvård?