• en2kids

hur fungerar fartkamerorna ?

Åkte från jobbet igår och när jag närmar 70 skylten så sänktejag självklart hastigheten, men när jag närmade mig fartkameran så titta jag på den o då såg jag ett rött litet ljus som laser ljus, vad var det ? jag såg dock aldrig någon blixt,.
    Men jag hade bilar bakom mig som kankse blev fotograferade inte vet jag ? men det känns såjobbigt för jag vet tt jag håller hastigheten men vad var det lilla ljuset?

• Svar på tråden hur fungerar fartkamerorna ?
  • Anna Collovin

Ja man kan se ett rött ljus det är lasern men fotar den blir det ju en ganska kraftig blixt åt minstone i mörker

• en2kids
    Anna Collovin skrev 2010-02-17 10:38:08 följande:
    Ja man kan se ett rött ljus det är lasern men fotar den blir det ju en ganska kraftig blixt åt minstone i mörker
    oki, ja klockan var ju strax efter 17.30 så mörkt han det ju bli.. så man märker om den tarkort alltså? lasern kollar hastigheten då lr?
  • jelena2

Du märker definitivt om du blir fotad. Jagh ar blivit det en gång och jag körde nästan av vägen av blixten!
    Så det är lugnt - det kommer inga böter till dig!

• Anna Collovin
    en2kids skrev 2010-02-17 10:45:15 följande:
    oki, ja klockan var ju strax efter 17.30 så mörkt han det ju bli.. så man märker om den tarkort alltså? lasern kollar hastigheten då lr?
    Ja lasern mäterhastigheten bara sen om det går för fort tar den kort . Sen kan man ju klara sig ändå blev själv fotad för några månader sen men blev inget är ju problem på vintern att där blir skit på kamera linsen
  • en2kids
    Anna Collovin skrev 2010-02-17 10:53:30 följande:
    Ja lasern mäterhastigheten bara sen om det går för fort tar den kort . Sen kan man ju klara sig ändå blev själv fotad för några månader sen men blev inget är ju problem på vintern att där blir skit på kamera linsen
    o tack så mycket, blir så jäkla orolig bara för jag har bara haft mitt kort i 2 veckor.. men jag vet att jag aldrig kör för fort, men bilar som kör om mig ständigt kör däremot för fort , för jag håller hastigeheten som står på skyltarna om väglaget tillåter det förstås:)
  • Anna Collovin
    en2kids skrev 2010-02-17 10:58:29 följande:
    o tack så mycket, blir så jäkla orolig bara för jag har bara haft mitt kort i 2 veckor.. men jag vet att jag aldrig kör för fort, men bilar som kör om mig ständigt kör däremot för fort , för jag håller hastigeheten som står på skyltarna om väglaget tillåter det förstås:)
    Oki grattis till körkortet ja du behöver nog inte va orolig sen är det ju inte så att dem skulle ta ditt körkort bara för du bara haft det några veckor.
  • Topps

Jag kan lova dig att man ser om man blir fotad i dagsjus med.
    Jag såg dom och polaren som satt brevid såg blixtarna när vi
    var ute och tittade vilkade som fungerade en dag vi hade tråkigt.

• Skönborgjr

14 meter innan är det som räknas men den mäter redan 150 meter innan!!

Dessutom om du kör 55 på 50-väg blir det inga böter då det dras av 5km/h i säkerhetsmarginal!! Vi fick böter för 71 på 70 men de upplyste min xfru att hon då kört 76 och "nånstans går gränsen!"

• anonymK

Haha..åker dagligen på 70väg med kameror..folk är löjligt rädda för dom..jag håller 80 och har aldrig blivit fotad..folk ligger i 60 o bromsar ner till 50...på en 70-väg,va tänker dom på ?? ENDA gången jag sett dom blixtra,var bilen framför som hade bråttom som faan,bilen höll minst 90...då blixtrade den...

Svar på tråden hur fungerar fartkamerorna ?