Inlägg från: EnFrançais |Visa alla inlägg
  • EnFrançais

Boende i Schweiz del 11.

Hej allihopa!

Jag och min man bor för tillfället i Stockholm med våra barn, men planerar att flytta ner till Geneve så fort vi har hittat en bostad där.

Nu till min fråga (och eftersom detta är mitt allra första inlägg på FamiljeLiv, så vet jag inte om den hamnar rätt eller ej):

Finns det någon som skulle kunna ge oss lite tips om hur man på enklaste sätt kan hitta lägenheter att hyra i de mindre städerna runt om, exempelvis Versoix, Nyon, Gland..m.fl.? Vi var där för ca. 1 vecka sedan och känner att denna sida av staden passar oss bäst.

Har jättesvårt att hitta något på nätet, och allt som finns är väldigt dyrt.

Tacksam för alla svar!

• EnFrançais

Tack Ain för att du tar dig tid, det betyder så mycket för oss.

Anledningen till att vi flyttar ner är framförallt för att komma lite närmare makens familj (som bor på andra sidan medelhavet) men dessutom för att vi sedemera har lyckats förälska oss i landet med alla fantastiska alptoppar och trevliga människor.

Egentligen hade vi tänkt flytta ner till södra Frankrike, men som sagt, naturen och hela atmosfären i schweiz vägde tyngre, så därför har vi sadlat om helt nu och fokuserar på området sydväst om Lausanne.

Vi har sett att det finns en hel del intressanta HLM-lägenheter, men vet inte om vi har rätt att investera i en sådan (som svenskar)? Det verkar vara olika som gäller för olika lägenheter. 

Menade du på den franska sidan om gränsen, alltså i Frankrike?
    Jag har hört att det är många som valt att bo där, men är inte barnen tvungna att gå i en fransk skola då, eller kan de välja en schweizisk, utifall att den ligger närmare?

Många frågor, men jag är så oerhört tacksam för att ni tar er tid ♥

Tack!

• EnFrançais

Tack Ain,

Jag håller med dig till fullo.

Efter att ha suttit och funderat en hel del tillsammans med maken, så lutar det nu åt att vi flyttar till någon "förort" fast på den franska sidan, liksom er Glad
    Maken vill gärna jobba i Geneve, och därför vill han inte bo alltför långt därifrån.
    Inne i city tror jag att priserna är jättehöga på bostäder, så riktigt så nära jobbet behöver vi nog inte bo.

Vår son fyller 7 i höst, och vi har inget emot att han börjar i en fransk skola, så länge den inte ligger för långt bort bara (det är så jobbigt att pendla till och från skolan när man är i den åldern).
    Att det är strängt gör inte så mycket..vi tycker att den svenska skolan är raka motsatsen, och vår son kunde mer innan han började där, än efter det att han slutade där i våras..så jag skulle gärna vilja se en skola som är lite mer på "allvar" än de svenska som vi har erfarenhet av.

Vet du något om Ferney-Voltaire?

Hur som helst så ska det bli spännande..inte långt kvar nu, om vi bara hittar det vi letar efter Skrattande

Härligt med arkitektritat. Det är speciellt när man får ett hus precis som man vill ha det. 
    Maken min har jobbat som stads-arkitekt och även jobbat privat i över 15 år, så jag förstår precis hur ni måste känna inför ett så spännande projekt. Det blir ett unikt hus, det är jag övertygad om Glad
    Härligt!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.