Boende i Schweiz del 11.
Hej.
Blev så glad när jag hittade den här tråden. Har precis fått reda på att jag är gravid med en man som kommer från Geneve men arbetar i Zurich. Vi har träffats varannan vecka i åtta månader, lite upp och ner givetvis då distansförhållanden inte alltid är det lättaste. Nu sitter jag här med min pojkvän i Zurich och vet inte vad jag ska göra?! Jag är inte lika förtjust (tror jag) i Schewiz som alla andra här på tråden verkar vara men det har nog mest med rädsla att göra samt att jag tycker det verkar lite litet? Jag bor i Stockholms storstad nu och min pojkvän bor 3mil utanför Zurich stad för att skatterna är bäst där. Han önskar att jag flyttar till honom efter födelsen men problemet är att jag står extremt nära min egen familj och inte alls har lust att ta hand om mitt första barn (jag är snart 31år) i en stad jag inte känner till (han är också beredd på att flytta till Geneve i stället så jag kan lära mig franska vilket är mer användbart) men problemet är att jag är livrädd för den ensamhet jag tror jag kommer utsättas för. Han jobbar hårt och långa dagar och då sitter jag där helt utan vänner eller min familj och kan inte språket och .... ja ... mycket. Det skulle eventuellt handla om 1 och 1/2 år men ändå, det är första tiden och helt nytt och jag tror att stöd från min familj är mycket viktig, framförallt då min pojkvän kommer jobba så mycket.
Att han flyttar hit i sinom tid är givetvis ett alternativ men det är svårt för honom att få ett jobb här och han är mitt uppe i sin karriär (det är jag också ioförsej) men jag märker att han verkligen inte tycker att det är den mest optimala idén. Jag vet varken ut eller in.
Är det något som varit med om samma sak? Hur är det med att skaffa sig vänner etc i tex Zurich och Genevenär jag bara talar engelska och har något gjort den flytten under en så känslig tid?
Varm hälsning
stina