Inlägg från: MammaMjau |Visa alla inlägg
  • MammaMjau

Boende i Schweiz del 11.

Grattis Ain!!

Vi åker hela familjen till Ascona den 18:e för att min man ska på konferens där. Är det någon boende i närheten som har lust att ses någon dag? Vi är kvar till den 23:e, kan alltså ses 19-22 april.

Martin är förresten 21 månader, om det dessutom är någon med barn i liknande ålder så är det ju extra bra. Det är dock inte så viktigt, tycker det vore mest att det vore roligt att ses, prata svenska och få lite sällskap!

• MammaMjau

Väldans vad tyst det var såhär i sommar... 

Jag har dålig koll på om någon bor i närheten av Bern, vi gör det tyvärr inte. Men jag hoppas att du, Therese82, lär känna lite svenskar ändå.
    Här är ett hemsidetips med en lista på svenska föreningar i Schweiz (som jag just hittade). Där finns bland annat en svensk klubb i Bern.
    http://www.swedenabroad.com/Page____25419.aspx
    Lycka till!

• MammaMjau

Hej FruMorsa (och er andra, jag är ju rätt passiv här vanligtvis, boende i "mitt egna lilla hörn" av Schweiz...)!

Vi brukar fylla resväskan med ett par paket blöjor om vi har plats, när vi åker från Sverige. För en enda semester gör väl inte skillnaden så mycket, om den inte är lång, men ja, blöjor är om jag har koll nästan dubbelt så dyra här som i Sverige. Det finns några ok billigare märken, men efter att ha provat igenom alla så föredrar vi ändå Pampers (som vi köper i Tyskland eftersom vi bor nära gränsen). Vad säger ni andra?

Välling är något som inte finns i det här landet , inte riktigt så som den är i Sverige i alla fall. Det är ännu en sak vi fyller resväskan/bilen med, vår kille har vägrat dricka den schweiziska varianten. Kartinplommonpuré tog vi också med från Sverige, på den tiden han åt det.

Annars finns nog allt! Jag kan rekommendera "Früchte Freund", en fruktstång/fruktbar utan socker som är ett utmärkt mellanmål, bra som komplement när ens barn vägrar äta vanlig frukt i någon större utsträckning.... Finns såväl på Coop som på Migros.

Trevlig semester! Var ska ni förresten?

• MammaMjau

Alternativt www.klubschule.ch för att komma direkt till den tyska sidan. Jag läser tyska där (i Schaffhausen) en kväll i veckan sedan ett år tillbaka och kan rekommendera dem!

• MammaMjau

Jag har inte fött barn här, men har en drös kompisar som just fått barn här i Schweiz. Kan ingenting om stamceller och navelsträngsklippning eller taxichafförer, men lite om smärtlindring, naturmedicin osv:

- För det första får man inte lustgas här, vilket var det enda jag gick på under min snabba förlossning. Det finns säkert nåt alternativ, har aldrig hört något om problem med smärtlindring. Ryggmärgsbedövning finns. Sen fick en kompis till mig, där värkarna tog tid och öppningen gick långsamt, en cocktail på bland annat mousserande vin för att få igång förlossningen! Hon, som ovanligt nog här i Schweiz inte hade druckit en droppe under sin graviditet, blev väldigt förvånad och frågade om det verkligen var ok för barnet, men de bedyrade att så var fallet. Nolltoleransen i Sverige är väl lite överdriven, men tja, jag höll mig till den under min graviditet. Kändes bäst så. Men det här hjälpte i alla fall, sa hon och barnet mår alldeles utmärkt. Sen fick hon ändå göra kejsarsnitt av andra anledningar, men men.

Sen är BB öppet för "allmänheten", i alla fall i Kanton Schaffhausen. Betalar man inte extra delar man ofta 3 mammor på ett rum och det betyder att det kan bli ett herrans liv på rummet med besökare till de andra, plötsligt stormar det in 20 pers... Jag var och hälsade på min kompis med min son, men hon hade betalat 150 CHF per natt för att få ett eget rum, vilket var helt underbart. Hon valde gärna bort en semester mot det, sa hon. Kan vara bra att tänka på, om ni har råd. Stort och fint och förstås väldigt lugnt. Och till skillnad mot i Sverige så får man stanna så länge man vill, även om de 10 första dagarna då man har rätt till besök hemma av barnsköterska väl går bort på BB då, om jag minns rätt. Inte säker..

På det stora hela så är nog förlossningsvården väldigt bra här också, även om Sverige låg på världstoppen för ett par år sen iaf, vad jag hörde. Schweiziska vården är ju annars överlag på topp.

Lycka till med förlossningen! 

• MammaMjau

Hej Hoppetossan79!

Vi är en helsvensk familj som har bott 2 år i Schaffhausen och flyttar 1 juli tillbaka till Göteborg. Vi pratar förvisso inte schweizertyska med vår son (han blir tre år i sommar), men han har lärt sig det på dagis och vi vill gärna att han behåller tyskan/schweizertyskan om möjligt. Vi förstår schweizertyska rätt bra, lite beroende från vilken del av Schweiz ni är från, härifrån Schaffhausen har jag inget problem med det. Att prata är som sagt lite svårt, men jag kan en del sånger på schweizertyska. Vi skulle gärna träffa er framöver om ni tycker att det är ok att vi föräldrar pratar högtyska.

Vi är alltså också intresserade av att lära känna tysktalande familjer i göteborgsområdet...

• MammaMjau
    Hoppetossan79 skrev 2011-05-16 21:09:46 följande:
    Hej Brainiacs

Så spännande med återflytt!
    Mannen min är från Solothurn ( lite likt bärndütsch) inte så svår att förstå. Han pratar naturligtvis bra svenska också men problemet är ju att man lätt faller in i att bara prata svenska. Vi har utarbetat en variant som innebär att han pratar schwiizerdütch men barnen och jag svenska. Är vi i CH pratar jag av ren artighet CH-tyska och känner mig bekväm med det ( talar flytande).

Vad har nu sysslat med i CH? Vad är anledningen till återflytten? 
    Jag har mest varit hemma med sonen, är även ledare i en Chrabbelgruppe. Anledningen till flytten ner var att min man fick en postdoctjänst på ETH i två år, dessa år är nu alltså snart till ända... Vi hade nog kunnat stanna ytterligare några år här, men längtan hem blev lite för stark, trots att Schweiz är ett väldigt vackert och bra land att bo i.

Hur länge har ni bott i Schweiz resp Sverige?
  • MammaMjau

Vad kul med klistermärket.

När jag bytte in mitt i Kanton Schaffhausen tog de det och jag har inte sett röken av det på ett år. Nu är vi tillbaka i Sverige, så jag ska kolla upp om det väntar på mig här i Sverige eller om jag måste skaffa ett nytt. Återkommer när jag vet mer!

• MammaMjau

Hej igen!

Jag har just pratat med Transportstyrelsen och jag hoppas att du får tillbaka till körkort med klistermärke, EmmaU. För er som inte vill läsa ett rättså upprört inlägg, vänligen sluta läsa här!

Väl tillbaka i Sverige måste man ansöka om utbyte av utländskt körkort trots att man har tagit sitt körkort i Sverige och giltighetstiden inte har gått ut. I och med att Schweiz skickade mitt körkort till Sverige så blev det ogiltigförklarat (det ligger tydligen gömt i nån låda nånstans, men får på inget villkor se dagens ljus igen), fast det ska gälla till 2017. Resultatet blir att man får ansöka om utbyte, något som kostar 600 kr i utredningskostnad. De ska alltså utreda om man har rätt till körkort, även om det är de själva som har utfärdat det och i sin dator klart och tydligt kan läsa att det gäller till 2017!! Efter utredningen, som har en handläggningstid på ca 4 månader, kostar det ytterligare 150 kr att få ett nytt körkort tillverkat. Dock är det tur att handläggningstiden är så lång, för  man ska ha varit skriven i Sverige minst 185 dagar innan man anses vara bosatt här. Vi har bara varit skrivna här en dryg månad, men med handläggningstiden skulle det inte vara något problem, sa killen i telefonen glatt till mig. :-/  Under utredningstiden har de ens utländska körkort, så det är bara att hålla tummarna att polisen har koll på att Transportverket har ens körkort, som de ska ha. 

Grrr, jag hatar när de tar ut avgifter för totalt onödiga utredningar o.dyl.! Eller vad är meningen, någon som vet? Att ens körkort kanske blev indraget i Schweiz? I så fall skulle man väl inte kunna skicka in sitt schweiziska körkort till dem?? Suck... Som sagt, EmmaU, hoppas att ni får klistermärket istället!!

• MammaMjau

EmmaU: Vi var också utvandrade, men körkortet såg väl ut att kunna trivas i Sverige?! Jag föreslog samma sak som du gör till Transportstyrelsen och de svarade med att körkortet är ogiltigförklarat och skickade mig istället ett inbetalningskort på 600 kr. Jag tänkte ringa tillbaka och bråka lite till på måndag innan jag kommer ge upp... Att betala 150 kr för att tillverka ett nytt om mitt gamla ser lite ledset ut, det kan jag gå med på. Men inte mer utan lite extra kamp iaf! Såg dessutom att har man körkort just från Schweiz eller ett annat land så ska man dessutom skicka med en hälsodeklaration, som i sig kostar pengar. Kanske tur att man inte visste allt sånt här innan man flyttade, för det var trots allt en upplevelse att bo i Schweiz!   

• MammaMjau

En sista kommentar om körkort: De har för ett år sen ungefär ändrat reglerna här i Sverige, att man inte får ha dubbla körkort. Därför ogiltigförklaras det svenska när man skaffar ett i utlandet. Så det är bara att betala de 600 kronorna extra när man flyttar hem och när man lämnar in det schweiziska lär man inte se röken av det i framtiden heller, men då får man ju sitt svenska. Jag hade annars gärna haft kvar mitt schweiziska som souvenir, om än med ett hål i eller nåt för att visa att det är ogiltigt...

Hoppas förresten att ni har bättre väder än i Göteborg, här har vi just haft ett skyfall värdigt en schweizisk högsommardag, om än utan åskan.  

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.