Jag har inte fött barn här, men har en drös kompisar som just fått barn här i Schweiz. Kan ingenting om stamceller och navelsträngsklippning eller taxichafförer, men lite om smärtlindring, naturmedicin osv:
- För det första får man inte lustgas här, vilket var det enda jag gick på under min snabba förlossning. Det finns säkert nåt alternativ, har aldrig hört något om problem med smärtlindring. Ryggmärgsbedövning finns. Sen fick en kompis till mig, där värkarna tog tid och öppningen gick långsamt, en cocktail på bland annat mousserande vin för att få igång förlossningen! Hon, som ovanligt nog här i Schweiz inte hade druckit en droppe under sin graviditet, blev väldigt förvånad och frågade om det verkligen var ok för barnet, men de bedyrade att så var fallet. Nolltoleransen i Sverige är väl lite överdriven, men tja, jag höll mig till den under min graviditet. Kändes bäst så. Men det här hjälpte i alla fall, sa hon och barnet mår alldeles utmärkt. Sen fick hon ändå göra kejsarsnitt av andra anledningar, men men.
Sen är BB öppet för "allmänheten", i alla fall i Kanton Schaffhausen. Betalar man inte extra delar man ofta 3 mammor på ett rum och det betyder att det kan bli ett herrans liv på rummet med besökare till de andra, plötsligt stormar det in 20 pers... Jag var och hälsade på min kompis med min son, men hon hade betalat 150 CHF per natt för att få ett eget rum, vilket var helt underbart. Hon valde gärna bort en semester mot det, sa hon. Kan vara bra att tänka på, om ni har råd. Stort och fint och förstås väldigt lugnt. Och till skillnad mot i Sverige så får man stanna så länge man vill, även om de 10 första dagarna då man har rätt till besök hemma av barnsköterska väl går bort på BB då, om jag minns rätt. Inte säker..
På det stora hela så är nog förlossningsvården väldigt bra här också, även om Sverige låg på världstoppen för ett par år sen iaf, vad jag hörde. Schweiziska vården är ju annars överlag på topp.
Lycka till med förlossningen!