• Malip

Boende i Schweiz del 11.

Hej alla på tråden! Har åkt fram och tillbaka till Schweiz de senaste åren och det verkar nu som om jag kommer att stanna ett lite längre tag... Är (aningens oplanerat) gravid och då både pojkvän och lägenhet befinner sig här verkade det som den bästa lösningen! Bor i Zürich och funderar nu på om det finns andra blivande mammor i närheten, som möjligen har lust att träffas??? Vore trevligt att lära känna folk i samma situation!

• Malip

Hej allihopa! Är det någon som möjligen genomgått en förlossning här i Schweiz? Bor i Zürich och mitt datum närmar sig med stormsteg, och jag har en del funderingar...

Exempelvis: är det någon som sparat (eller inte sparat) på sitt barns stamceller? Hur resonerade ni då, med för- och motargument och så...? Och om ni gjorde det - hur funderade processen rent praktiskt? Och vilken bank bestämde ni er för och varför? I Sverige finns ju inte möjligheten, så det är inget jag tänkt på innan, men en schweizisk kompis i samma situationen började prata om det, och nu känns det som om vi måste ta aktiv ställning till saken...

I samband med att jag läste på om stamcellsbanker så kom jag in på ytterligare ett för mig helt okänt område, nämligen avnavling. I Sverige är det tydligen kutym att man klämmer åt och klipper av navelsträngen innom 30 sekunder efter födsel, vilket på senare tid blivit hårt kritiserat (bebisen går tydligen miste om en signifikant del av sin blodvolym - den som befinner sig i moderkakan)... Vet någon hur det fungerar här? Ska fråga på sjukhuset, men tänkte att det vore bra att veta innan hur väl förberedd jag måste vara, inför eventuell oenighet...!

Några övriga tips på vad man borde tänka på innan förlossning här i Schweiz??? Hur ställer dom sig till olika smärtlindringar till exempel? Har varit på förberedelsekurs, så jag känner till det officiella utbudet, men verkligheten kan ju vara en annan sak... min känsla hitills (från hebamme:rna på Zollikerber och gravidyoga) är att skolmedicin är av ondo (romantisering kring kvinnnans naturliga kraft...) och att om man nu skulle behöva något så borde man ta örter och homeopatiska medel (vilket jag är högst skeptisk inför)... Vi har ingen bil så det blir troligen taxi, men har hört en del hemska skrönor om att chaffisarna inte vill köra gravida - någon med erfarenheter? Andra direkt praktiska tips (typ oumbärliga - men inte självklara - ting att packa ner i förlossningsväskan)?

Håller tummarna för att någon av kan ge klarhet :)!

• Malip

Amazonas, Brainiacs och Tuntalisa - tusen tack för era svar!

Talar tyska (och börjar så smått förstå schweizerdeutsch också) och om inte så hade jag nog varit livrädd vid det här laget! Detta är mitt första barn, så jag har ingen aning om hur det funkar i Sverige - misstänker dock att vården - som ni säger - är bättre här, men har lite problem med alla privata upgrades - känns instinktivt fel att man kan betala för bättre vård (trots mina år utomlands är jag nog ganska svensk ändå Flört).

Problemet är också att det är så olika bud överallt - om vad man ska och inte ska äta eller göra (alla har tyckt att jag är jätteknäpp som tackat nej till fondue (alkohol + listeria!), och jag känner absolut igen Brainiacs kommentar om inställningen till alkohol). Har varit på läkarbesök i tre olika länder i samband med graviditeten och vissa har sagt att jag har alldelens för låga järnvärden men gott skydd mot röda hund, vissa har sagt det precis motsatta.... Gissar att det samma gäller för eventuell avnavling... Men eftersom att barn föds i alla länder (och också under betydligt primitivare förhållanden) antar jag att lärdommen är att dom inte är så känsliga...!

Stamceller - det finns allmänna banker på vissa ställen i Schweiz, dock inte i Zürich (annars hade vi nog donerat dit). Mitt problem med de privata bankerna är lite att dom profiterar på folks rädsla, men så funkar det ju egentligen med alla försäkringar. Och med sitt barn är det ju lite annorlunda, just det där med att inte våga något annat, för tänk om det behövs (3000 chf är trots allt ganska lite pengar i relation till livshotande sjukdomar)! Ett möjligt motargument är att de flesta sjukdomar som skulle kunna vara aktuella att behandla (förutsatt att forskningen hittar en praktiskt möjlighet inom en tillräckligt snabb framtid) är genetiska, och om problemet ligger i genanlagen så kommer ju även stamcellerna att bära på dem... Gah, inte lätt med beslut här!

Hur som, tack än en gång, och Amazonas - lycka till med din egen graviditet! Har ni bestämt sjukhus ännu?

• Malip

Ett aningens ostrukturerat inlägg...

Tycker också att de schweiziska kvinnornas korta rösträttstid är tongivande för landets jämställdhet...

Det konstiga med kvinnors rättigheter på arbetsmarkanden är att det främst är de högutbildade som påverkas, då kvinnor med "medelklassjobb" sällan tjänar tillräckligt för att det ska vara lönsamt med dagisplats och därför blir hemmafruar (vilket iofs också i förlängningen är ett arbetsmarknadsrelaterat problem, det med dyra dagisplatser)... (detta enligt mina schweiziska vänninor) och det känns som om de träffade kvinnorna därför borde ha både kunskap och makt nog för att kunna ändra på systemet. Att lämna över barnet till främlingar efter bara fyra månader (om det ens går - vissa dagis tar tydligen inte in barn under 20 veckor...) känns lite galet, och jag tror att detta faktum verkligen är den effektivaste hemmafrufällan någonsin...

Men ett par reflektioner - i Schweiz så tjänar man ju betydligt bättre än vad man gör i Sverige, och jag tror (och tycker) därför att man kan finansera en del av föräldraledigheten själv genom att vara ledig utan betalt. Detta gäller främst för männen - det är ju ingen naturlag att de inte kan ta ledigt, utan ett FRITT val. Systemet må göra detta val svårt, men det är fortfarande på intet vis omöjligt att ta ledigt, gå ner i arbetstid, eller faktiskt säga upp sig från ett jobb om så krävs. Såklart är det skit om man inte kan behålla sitt jobb, men kanske att man får fundera på vilka saker som betyder mest och tänka att man troligen kan hitta ett nytt jobb (och hur mycket pengar som är nödvändigt för att överleva/leva/leva gott är ju också relativt)...

Och så är det ju svårt att förändra ett system genom acceptans - tror verkligen att problemet ligger i att det saknas folk som ifrågasätter och kritiserar, men det är såklart en väldigt otacksam roll att vara den första som gör det... Det med bristen på pappaledigt - vet inte om det är kvinnornas "fel" att de accepterar att männen inte är hemma, eller om det är männens för att de inte vill/vågar ta debatten/striden med arbetsgivaren (det är ju alltid bekvämast att passa in sig till systemet, och kanske är det bekvämare att jobba än att ta hand om småbarn?). Det verkar bara vara så förbannat självklart att om någon ska ta ledigt/gå ner i arbetstid/säga upp sig så är det kvinnan. Antar att min poäng är att det - åter igen - inte MÅSTE vara så, utan att man själv VÄLJER...

Personligen så är jag lite rädd för hur just det med barnafödande påverkar ett förhållandes jämställdhet, tror verkligen att hur man hanterar saken är avgörande för förhållandets framtida jämställdhet... Innan man provat på det med småbarn så kanske man måste vara lite blygsam med sina uttalanden (har ju helt ärligt ingen aning om vad jag pratar om!), men jag tror dock att det är bra att man åtminstonde kommer ihåg de värderingar och åsikter man hade innan...

Intressant för oss svenskar (och troligen även andra som är intresserad av jämställdhet) är dock att fundera på hur man bygger jämställdhet i vardagen... det var väl inte ens våra mödrar, utan snarare mormödrar, som tog kampen om dagisplats åt alla... Sedan vet jag inte hur jämställt Sverige egentligen är - tror att det beror väldigt mycket på vilken del av samhället man tittar på... och så är det såklart skillnad på fina ord från politiker och dagligt liv ute i verkligheten! Men intressanta frågor väl värda att diskutera tycker jag (både det svenska och det schweiziska perspektivet)!

Hur som, ett par rent praktiska tips (Lelay) (baserat på egen erfarenhet (bor i Zürich) + tips jag fått):
    - om du vill ha dagisplats är det nog smart att ställa sig i kö redan nu
    - halvprivata och privata försäkringar måste man teckna innan man blir gravid, men som Ain sa så kan man köpa upgrades på sjukhuset. Fast den allmänna försäkringen täcker all förlossningsvård, och dessa upgrades handlar snarare om extra saker (jämför att föda i ett enstjärnigt hotell mot att föda i ett trestjärnigt). Ska snart föda med den vanliga allmänneliga försäkringen, så kan ju återkomma med hur bra det fungerar ;)
    - till bebisen är det smart att skaffa försäkring innan den kommer ut - prata med ditt försäkringsbolag så förstår du
    - välj gynekolog med omsorg, det verkar vara väldigt stor skillnad på dem - vissa skriver på sjukledighet för minsta besvär, vissa vägrar skriva på någon sådan överhuvudtaget (och även om man tänker att man inte kommer att behöva det så är det nog bra att hålla dörrarna öppna...)
    - min sjukförsäkring betalade en del av den förberedande kursen (men jag måste säga att den kändes aningens onödig - är du lite påläst så ska du troligen höra få nya saker)
    - sjukförsäkringen täcker en barnmorska som kommer hem till dig dagligen EFTER förlossningen (10 dagar minus antalet dagar du tillbringade på sjukhuset), men du måste själv kontakta denna barnmorska (sjukhuset är inte inblandat) - de flesta (?) är listade på www.hebamme.ch/ (vill man träffa denna INNAN förlossning måste man tydligen betala detta själv)
    - hur man skaffar pass (svenskt) till barnet funderar jag fortfarande på - har försökt få ut något vettigt av konsulat och ambassad, utan att lyckas - hoppas på att det ska lösa sig (deras okunskap, alltså) när man väl står där med barnet!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.