Inlägg från: Fina Liv |Visa alla inlägg
  • Fina Liv

Boende i Schweiz del 11.

Hej alla!
    Jag flyttar med min man och våra barn (4 och 8) till Zürich i sommar. Jag kommer att jobba i Lenzburg, men vi vill gärna bo i närheten av Zürich. Är det någon som kan tipsa om trevliga områden där vi kan leta efter boende? Är det någon som har någon erfarenhet av internationella skolor i Zürich med omnejd? Jag känner att det är en djungel och tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

• Fina Liv

Tack Amazonas!
    Jag har  hört att trafiken kan vara en riktig plåga och har därför som plan att bosätta mig så att det är enkelt att pendla med tåg istället.

Tack för tipset om svenska skolföreningen. Jag ska kontakta dem direkt. Ja, min arbetsgivare betalar skolan (som tur är). 

• Fina Liv

Jag ska definitivt kolla in Baden. Just ni är vi lite inne på området kring Adilswil. Dels för att det är nära både Zürich international School och för att International School of Zug har organiserad skolskjuts därifrån. Nackdelen är att det verkar både långt och bökigt till Lenzburg med både bil och public transport. Som sagt, det är inte lätt...

• Fina Liv

Nu är vi (jag, min man, vår 8-åriga son och 4-åriga dotter) på plats i Oberrieden/Thalwil. Är det någon som bor i närheten?

• Fina Liv
    slma skrev 2011-08-22 08:47:09 följande:
    Fina Liv, jag vet att det bor MASSOR av svenskar i just Oberrieden och Thalwil. Vi brukar skoja om att man mer eller mindre maste bo där som svensk! Hanna känner jag ocksa, hennes barn börjar 2:an och Kindergarten idag vet jag. Manga brukar komma till varan svenska lekgrupp i Enge pa tisdag morgon, 9.30-11 (fast vi brukar stanna lite längre om man kan). 
    Kolla in varan nya hemsida vetja trollet.jimdo.com/ ! Vi drar igang pa tisdag.
    Du far gärna mejla mig om du vill, har själv 3 barn, 8, 6 och 4 (pa onsdag!) 

Vad kul att vi har hamnat "rätt"! Tyvärr (?) gar mina barn i skolan sa vi kan inte vara med i lekgruppen. Jag har mejlat dig. Min son, som är 8 ar, är verkligen sugen pa att leka (han har en svacka nu efter 2 veckor i skolan).
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.