Inlägg från: Hoppetossan79 |Visa alla inlägg
  • Hoppetossan79

Boende i Schweiz del 11.

Hej tjejer

Jag fick tipset att fråga Amazonas om ni känner någon i Sverige som pratar Schweizertyska med sina barn?

Vi är "doppelbürger" båda två- jag S/CH och mannen CH/S.

Jag söker efter andra familjer i sverige, helst Skåne som skulle vilja träffas med kidsen och snacka lite swiizerdütsch.

Stora sonen är jätteduktig när vi är nere på besök men tappar snabbt igen, även om mannen gör vad han kan för att hålla språket levande. Jag pratar själv flytande swiitzerdütsch men det känns inte naturligt att prata det med barnen om vi är själva. Av artighet gör jag det när vi är i CH.

Tar tacksam emot tips!

• Hoppetossan79
    MammaMjau skrev 2011-05-16 12:47:54 följande:
    Hej Hoppetossan79!

Vi är en helsvensk familj som har bott 2 år i Schaffhausen och flyttar 1 juli tillbaka till Göteborg. Vi pratar förvisso inte schweizertyska med vår son (han blir tre år i sommar), men han har lärt sig det på dagis och vi vill gärna att han behåller tyskan/schweizertyskan om möjligt. Vi förstår schweizertyska rätt bra, lite beroende från vilken del av Schweiz ni är från, härifrån Schaffhausen har jag inget problem med det. Att prata är som sagt lite svårt, men jag kan en del sånger på schweizertyska. Vi skulle gärna träffa er framöver om ni tycker att det är ok att vi föräldrar pratar högtyska.

Vi är alltså också intresserade av att lära känna tysktalande familjer i göteborgsområdet...
    Hej Brainiacs

Så spännande med återflytt!
    Mannen min är från Solothurn ( lite likt bärndütsch) inte så svår att förstå. Han pratar naturligtvis bra svenska också men problemet är ju att man lätt faller in i att bara prata svenska. Vi har utarbetat en variant som innebär att han pratar schwiizerdütch men barnen och jag svenska. Är vi i CH pratar jag av ren artighet CH-tyska och känner mig bekväm med det ( talar flytande).

Vad har nu sysslat med i CH? Vad är anledningen till återflytten? 
  • Hoppetossan79
    elina1012 skrev 2011-05-18 00:45:00 följande:
    Hej, Jag har mailat dig =)
    Menar du mig? Jag har inte fått något mail eller meddelande.
  • Hoppetossan79

Mannen min är Schweizare och jag bodde nästan 9 år i landet.
    Vi flyttade till Sverige 2005 och trivs för tillfället jättebra.
    Det finns ju stora fördelar att tillbringa denna perioden i livet i Sverige. Föräldraledighet, VAB, gratis tand och sjukvård, dagis etc. Dock kan vi tänka oss att flytta tillbaka när barnen är större (gymnasiet typ).
    Eftersom vi båda har dubbla medborgarskap kan vi röra oss fritt utan att tänka på tillstånd etc.

• Hoppetossan79
    lintott skrev 2011-06-05 21:21:25 följande:

Hej,

Vet inte om denna tråd är igång, men jag gör ett försök:)

Vi funderar på att flytta ner till Zurich, då min man har fått ett jobb erbjudande.

Hans företag betalar inte barnens skolgång, 3 och 4 år gamla, är det någon som har några förslag om hur man går tillväga? är det schweizisk förskola som gäller, och hur blir det med språket, då ingen i familjen pratar tyska.

Alla flytt tips upppskattas då det alltid är något man inte har tänkt på:)

MVH Helena

Så spännande med en eventuell flytt!

Jag bor inte längre kvar i landet men skall försöka tipsa dig så gott jag kan.

Jag tycker ni bör fundera på hur länge ni tänkt att stanna och sedan låta detta styra ert val av förskola/skola etc. Skall ni enbart stanna ett tag kan det kanske vara värt att söka internationell skola/förskola men om ni skall stanna längre än ca 2 år menar jag att det är att föredra med vanlig skolgång. Detta för att barnen skall integreras snabbare. Från 4 år finns det kleinkindergarten och från 5 kindergarten. Systemet är helt annorlunda än det svenska och det är mer likt skolan om du jämför "dagis" i sverige och Kindergarten i Schweiz. Oftast ca 20-25 barn på en fröken och mycket mer diciplinerat. För din 3 åring finns det "krippe" eller "hord". Kolla runt bland de olika alternativen. Mycket att välja mellan men tänk på att de kan vara väldigt olika. De följer ingen läroplan som i Sverige utan det är individuellt hur den pedagogiska verksamheten bedrivs. Ingen läroplan att följa som i Sverige mao. Det är ofta riktigt dyrt också, inte ovanligt med flera hundralappar per dag....Om du skall vara hemmafru finns det ju även Spielgruppe" där barnen träffas och leker ca 2 fm i veckan. Det finns också många svenska familjer runt Zûrich och en massa aktiviteter som anordnas i Svenska Kyrkan.

Om ni skall stanna tycker jag att det är bra om ni försöker lära er språket snabbast möjligt. Den typiska Schweizaren är rätt skeptisk till folk som inte vill integrera sig och de kan upplevas som strikta och distansierade ibland, dock är de väldigt trevliga om man väl lär känna folk. Det finns kurser i "schwiizerdütsch" på Migros Klubschule som är att rekommendera. Där träffar du säkert på en massa roligt folk också.

Svenska har gott anseende i CH och många är intresserade av landet. Ibland kan det vara ett sätt att lära känna nya människor.

Hoppas du fått lite svar iaf.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.