Inlägg från: Jessica 1977 |Visa alla inlägg
  • Jessica 1977

Boende i Schweiz del 11.

Hej! Här verkar det vimla av Schweizkunnigt folk; kanske kan någon här hjälpa mig lite på vägen.

Ev. kommer jag och min familj flytta till Schweiz i vår, där min man i så fall kommer jobba i Zug, och passa in det här med att jag är föräldraledig. Det är vissa saker jag måste få klart för mig som kretsar kring barnomsorg.

Vi kommer få vårt andra barn i april. Vi har en son som vid flytt kommer vara knappa 3 år, och alltså en nyfödd. Bortskämd med svensk barnomsorg skulle jag gärna vilja ha sonen på något dagisliknande i alla fall några timmar per dag. Han kommer behöva den stimulin, inte minst med tanke på att jag har en nyfödd att också anpassa tillvaron till. Det jag funderar på nu är:

1. Har vi i huvudtaget någon möjlighet att knipa en "dagisplats" åt vår son med tanke på att jag faktiskt kommer vara hemma? Förstår att barnomsorgen är illa utbyggd; tänker att man prioriterar platser till familjer med två arbetande föräldrar. någon som vet?
    2. vilken kostnad får vi räkna med för dagis 5-6 timmar/dag?
    3. Är det någon som är närmare bekant med Zugområdet och var jag rent praktiskt vänder mig för att få en överblick av alternativ/ställa i kö osv?

Detta är några av frågorna jag har, men all information om barnomsorg och Schweiz mottages mycket tacksamt! Och när jag ändå är igång; om någon dessutom har tips var omkring Zug man ska rikta in sig på när det gäller boende tas dessa också emot lika tacksamt!

tack på förhand

• Jessica 1977

å tack för engagemanget, vilken jättefin hjälp på vägen :). Då vet jag vad jag ska börja. och tack för extrainfo om barnläkare, kanon att känna till. 

vad gjorde man innan internet?? 

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.