• Issan8

Boende i Schweiz del 11.

Hej,
    jag flyttade nyligen till Schweiz med mannen och har nu blivit gravid. Jättekul och vården är ju fantastisk trots att vi bara har bas-försäkring. Gjorde här om dagen olika tester hos min gynekolog, det visade sig att jag inte är vaccinerad el immun mot Röda hund. Jättekonstigt eftersom man gjorde såna grundläggande vaccinationer i skolan när man var yngre men blodproverna visade iallafall att jag fortfarande kan få smittan. Därför bad läkaren mig att vara försiktig i kontakten med små barn, hellst undvika att träffa små barn.

Nu till mitt bekymmer, jag har svårt att få jobb här pga av min oklara utbildning och att jag inte talar tyska. Ännu svårare att få ett jobb när man vet att man bara kan jobba 6 månader till. Så jag har, för att jag tycker det är kul och för att aktivera mig, skaffat några nanny-jobb. Passar för närvarande 3 olika barn, olika dagar i veckan.

Skulle ni ha slutat med detta för att inte smittas av röda hund eller vet ni om alla barn i schweiz vaccineras mot det vid födseln?

Jag passar även brittiska barn så frågan är om de också vaccineras? 

Vet någon om röda hund är vanligt i Zürich/Schweiz?

Tacksam för alla goda råd och svar! 

• Issan8

Tack snälla ni för svaren. Läkaren sa till mig idag att det är rubella, alltså röda hund jag ska akta mig för. Hade tänkte att vänta några veckor med att tala om att jag är gravid till föräldrarna men kanske får lov att berätta redan nu då för säkerhetsskull. 

Tack igen för gratulationer och bra svar  Glad 
    Mycket å tänka på när man har lämnat trygga Sverige och blivit gravid på kuppen. Men det ska nog gå bra. Som jag skrev tidigare verkar vården vara toppen. Bara att man får träffa en riktig doktor redan från start tyckte jag kändes tryggt. 

• Issan8

tack för gratulationerna igen och svaren. Jag ska tala med föräldrarna så snart jag går ut med att jag är gravid, hoppas bara inte de tvivlar på att jag kan vara en bra barnflicka för det. 

Är det någon som känner till om det finns någon motsvarighet till öppna förskolan i Zürich-området?
    Lite tidigt å tänka på sånt redan nu men är mest nyfiken.

Hoppas alla har en trevlig helg i detta vackra land! 

• Issan8

vi bor jättenära ett stort coop och även migros, så oftast handlar vi där.
    Men precis som Pistou skriver är priserna hutlösa så det händer att vi åker och handlar på Lidl där priserna är mycket lägre men utbudet mindre. Tyvärr måste vi köra 20 min till Lidl men är det storhandling så är det värt det.

Har inte heller sett Aldi i Schweiz men i Tyskland. Är Aldi billigare än Lidl tro? 

• Issan8

hej på er, hoppas alla har det fint i det fantastiska vårvädret.
    Jag har en fråga angående föräldrapeng i Schweiz. Jag vet att det bara betalas ut i 2-3 månader men det är ju bättre än ingenting.
    Så min första fråga är, vem kontaktar jag för att ta reda på om jag har rätt till någon föräldrapeng?
    Jag kommer att ha hunnit jobba 6 månader innan bebisen föds. Är det någon som vet om man får någon föräldrapeng då? Har de någon så kallad lägsta nivå här som i Sverige?

Ja nu blev det massa frågor här men om någon har lite information skulle jag bli glad. Vi bor för övrigt i Zürich om det har betydelse.

• Issan8

för ett år sedan använde vi ett företag som hette ekonomiflytt och dom körde våra 25 kartonger och ett fåtal möbler åt oss från Stockholm till Zurich, har för mig vi fick helt ok pris också.

Om du hade velat dela ett flyttlass i maj nästa år hade vi vart sugna eftersom att det är då vi vill flytta tillbaka till Stockholm, vår bebis kommer då vara dryga halvåret. 

• Issan8

oj nu blev jag nervös. Jag har basförsäkring, inget privat och vi har gått till en gynekolog som gör alla grundkontroller, ultraljud osv som täcks av mitt försäkringsbolag. 

Har du basförsäkring?
    I såna fall borde du inte behöva betala massa själv om du inte går till en speciell privat klinik.
    Men lite nervös blir jag ju ändå för rätt var det är kanske en fet räkning dimper ner i brevlådan...det skulle inte va så kul.

Vad är det du har fått betala själv?
    Hur som hellst tycker jag att mödravården har vart väldigt bra här hittills. Har en ganska strikt men kunnig läkare men känner mig trygg med vården här. Ska snart åka å besöka sjukhuset där bebis ska födas.

• Issan8
    Tidsresenär skrev 2012-03-30 10:33:32 följande:
    Ja, poletten har äntligen trillat ner!
    Att jag tänkte fel beror på att det kom räkningar om analyser av provtagningar, men ingen om själva läkarbehandlingarna, så jag drog den felaktiga slutsatsen att räkningen om läkarbehandlingarna hade skickats direkt till min sjukförsäkring, medan provanalyserna inte ingick i den fria mödravården. Nu har jag skickat in alla räkningar och kommer att bli rik som ett troll!
    ah toppen, tur du kom på det. Men visst är det så att man betalar det först och får pengarna tillbaka sen efter det att man skickat in räkningarna?
  • Issan8

Vi bor i Zürich och har två fantastiska dagsutflykter som vi gör varje år, en tur till Lake Cauma uppe i Flumseberg (tror jag) och en tur till Interlaken. Underbart vackra ställen dit vi alltid tar våra gäster från Sverige. Då får man se den Schweiziska naturen när den är som bäst Glad
    Förra året bilade vi också ner till Italien. Vi stannade till i Como, Genoa, Milano, Tremezzo och Porto fino. Fantastisk resa och inte för långa sträckor att köra varje dag, rekommenderar jag varmt!
    Andra resmål eller härliga dagsutflykter som kan rekommenderas ? 

• Issan8

vi kommer också att börja sälja av lite möbler till hösten men vi flyttar inte förrän nästa vår. Flyttar ni redan i vinter?
    Har du hittat flyttbolag?
    Bor också på underbara guldkusten i Küsnacht  Glad....hur ska man hitta lika fantastiska ställen att bo på i Stockholm? 

Kollade lite snabbt in din blogg Schwanna, förre året badade vi också i maj men i år, fy det har ju vart mycket kallare så det var modigt av din sambo måste jag säga. Ha en bra dag allesammans!

• Issan8

tyst i tråden är det. Jag har fullt upp med bebisinköp för om 8 veckor beräknas vi bli föräldrar. Finns det möjligtvis någon med erfarenhet från Zollikerbergs förlossning i Zürich?

Sjutton vad det har regnat sista dygnen, bara vräkt ner. Förra våren/försommaren var mycket bättre än i år. Jag är iof glad om det inte är så varmt då det är ganska påfrestande när man e preggo. Badade dock förra lördagen i Zürichsjön och det var riktigt skönt så rekommenderar alla att ta sig ett dopp så fort det blir varmt igen.

• Issan8

Hejsan hoppsan, hur har ni firat midsommar i underbara Schweiz allesammans? Vi körde traditionellt med ett stort gäng svenskar hemma i trädgården hos vänner i Luzern. Det går verkligen att få till svensk midsommarkänsla här också med hjälp av lite sill från IKEA å jordgubbar sen det fantastiska sommarvädret vi har.

Har en fråga, är det någon av er som har basförsäkring i Zürich? Jag har en av de "enklare" försäkringarna men undrar ändå vad ni betalar för grundbelopp per månad eller kvartal för er basförsäkring?

Ha en bra söndag alla! 

• Issan8

Hej alla, Annie jag är också föräldraledig med en 2-månaders men vi flyttar tillbaka till Sverige tills årsskiftet. Vi skulle egentligen inte flytta förrän till våren men mannen fick ett bra jobberbjudande i Stockholm så nu återvänder vi efter 2.5 år i detta vackra land.

Schwanna jag upplever att folk här följer regler och respekterar sånt som första och andra klass på tåget osv. Upplever också att folk är väldigt artiga överhuvudtaget, inte supertrevliga men artiga. Till och med tonåringar hälsar artigt på mig när jag är ute å går med barnvagnen i vårt lilla område, skulle inte hända i Sverige.  

Min favvostad är numera Luzern, så himla vackert men bergen så nära. Lugano har jag bara kört igenom så inte upplevt staden på riktigt. Har inte varit i så jättemånga skidorter men de som ligger nära från Zürich (bara 1 timmes bilresa) som jag tyckt varit bra är Pizol och hoch ybrig.

Schwanna när skulle ni flytta tillbaka till Sverige och vilket flyttbolag anlitar ni? Vår flytt kom lite plötsligt så måste nu på 3-månaders tid boka flyttbolag vaccinera katter osv....lite stressad blir jag eftersom jag har en liten bebis att ta hand om men ska nog ordna sig med allt till slut.

• Issan8

Förresten hade jag inte haft något emot att bo i Geneve, även det en fin å härlig stad. Lite mera laid back än Zürich och ligger så nära till Frankrike. En annan bra sak med att bo i Geneve är att dit kan man flyga med två olika budgetflygbolag för jättebilligt jämfört med till Zürich där man ev kan hitta ganska billigt m Swiss el SAS.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.