Boende i Schweiz del 11.
Hej,
jag flyttade nyligen till Schweiz med mannen och har nu blivit gravid. Jättekul och vården är ju fantastisk trots att vi bara har bas-försäkring. Gjorde här om dagen olika tester hos min gynekolog, det visade sig att jag inte är vaccinerad el immun mot Röda hund. Jättekonstigt eftersom man gjorde såna grundläggande vaccinationer i skolan när man var yngre men blodproverna visade iallafall att jag fortfarande kan få smittan. Därför bad läkaren mig att vara försiktig i kontakten med små barn, hellst undvika att träffa små barn.
Nu till mitt bekymmer, jag har svårt att få jobb här pga av min oklara utbildning och att jag inte talar tyska. Ännu svårare att få ett jobb när man vet att man bara kan jobba 6 månader till. Så jag har, för att jag tycker det är kul och för att aktivera mig, skaffat några nanny-jobb. Passar för närvarande 3 olika barn, olika dagar i veckan.
Skulle ni ha slutat med detta för att inte smittas av röda hund eller vet ni om alla barn i schweiz vaccineras mot det vid födseln?
Jag passar även brittiska barn så frågan är om de också vaccineras?
Vet någon om röda hund är vanligt i Zürich/Schweiz?
Tacksam för alla goda råd och svar!