• slma

Boende i Schweiz del 11.

Jamen här är ni ju! Trodde traden dött ut...

• slma

När jag bytte sa dom att mitt svenska inte var giltigt, men jag fick hem det i ett brev sedan med ett klistermärke där det star "not valid in Switzerland", det orsakar lite smaleenden när man betalar med kort och använder körkortet som leg i Sverige. Jag tror alltsa att ni far tillbaka era snart.

• slma

Fina Liv, jag vet att det bor MASSOR av svenskar i just Oberrieden och Thalwil. Vi brukar skoja om att man mer eller mindre maste bo där som svensk! Hanna känner jag ocksa, hennes barn börjar 2:an och Kindergarten idag vet jag. Manga brukar komma till varan svenska lekgrupp i Enge pa tisdag morgon, 9.30-11 (fast vi brukar stanna lite längre om man kan). 
    Kolla in varan nya hemsida vetja trollet.jimdo.com/ ! Vi drar igang pa tisdag.
    Du far gärna mejla mig om du vill, har själv 3 barn, 8, 6 och 4 (pa onsdag!) 

• slma

Röda hund ingar inte i basvaccineringen i Schweiz, men det finns ända barn som är vaccinerade mot det. Har en kinesisk väninna och till henne sa barnläkaren att asiatiska barn blir sjukare av röda hund än europeiska barn, sa hon har vaccinerat sina vet jag. Man kan nog inte säga om röda hund är vanligt eller inte, det händer ju att barn har det, alla mina har haft det tex. Skulle väl kolla med föräldrarna till barnen du passar, ofta vet man om röda hund gar i bekantskapskretsen, kan ju hända att dom haft det eller är vaccinerade, fraga vetja! Tänk pa att det smittar INNAN barnen far det...

Grattis till bebisen för övrigt, roligt! 

• slma

Asch da, självklart är det vattkoppor jag tänker pa! herregud, jag ber om ursäkt, vi kan väl bara ignorera min kommentar? Röda hund ingar, ibland ska man liksom bara vara tyst...

Trevlig helg, och än en gang grattis till bebisen! 

• slma

ang skolorna sa gar man i skolan som "Kreisshulpflege" bestämmer, oftast den som ligger närmast. Ibland finns det ju flera skolor i samma omrade, da beror det pa var det finns plats helt enkelt. Man kan alltid skriva och önska en särskild skola, men det behöver inte godkännas. Tror inte man kan, utan väldigt starka grunder, köra sina barn fran en stadsdel för att ga i skola nagon annanstans. Alltsa inte fria skolval som i sverige, savida det inte är privatskola da, da kan man ju göra som man vill. Det kan vara stor skillnad pa skolorna, skulle kolla upp det rätt noga. Jag är ingen expert, kanske finns undantag fran denna regel, men jag har aldrig hört talas om det. Folk vill flytta till omraden med bra skolor, det har jag däremot hört, ofta.

Här finns lite info om skolor i stadt zürich:

www.stadt-zuerich.ch/content/ssd/de/index/volksschule/schulkreise_kreisschulpflegen.html 

välkomna tillbaka da! 

• slma

Jag gjorde pass i oktober förra aret, jag fick visa mitt uppehallstillstand för att bevisa att jag inte var schweizisk medborgare, sedan fick jag skriva under ett papper där jag uppgett adressen. Jag kom till polisen utan uppehallstilstand först, fick aka hem och hämta för att jag skulle bevisa att jag inte var schweizisk medborgare. Det borde räcka.

• slma

När jag bytte mitt körkort för typ 9 ar sedan, fick jag det svenska hemskickat till mig med en klisterlapp pa "not valid in Switzerland" har orsakat manga skratt i sverige kan jag meddela! Men jag har hört att det beror pa VAR i schweiz man byter ut det, sedan kan ju saken ha ändrats under aren. 

• slma

Jag gjorde inget för att fa tillbaka det, det kom med posten ett par dagar senare.

• slma

Barnet blir svenskt. Sedan är det lite turer med sammordningsnummer och pass, men ni bor ju i Bern, sa det är ju nära till ambassaden! Grattis till bebisen!

• slma

Skulle gärna flytta den andra vägen! Har bord och stolar i stockholm som vi vill ha hit.... vad använder ni för firma? skulle behöva nagra tips! Trevlig hemresa!

• slma

jag har en svensk ip adress som jag betalar för (inte mycket) som gör att jag kan titta pa mer svensk tv. nu tittar jag aldrig pa fotboll och hockey sa hur det är med det utbudet vet jag ju dock inte... men svensk barn-tv bla funkar ju utmärkt nu!

• slma

har inga problem alls faktiskt, använder anonine. Jag använder det bara när jag vill se pa tv, har jag sedan stängt av mitt i ett program och gatt ifran datorn stängs förbindelsen av utan att jag gör det.

• slma

Arbetslös är man väl när man utan att vilja det inte har ett jobb. Hemmafru=dagledig? fast med tre barn och hushall vet jag inte hur "dagledig" man är... Annars har jag varit arbetslös rätt länge vid det här laget.

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.