Inlägg från: Malarklippan |Visa alla inlägg
  • Malarklippan

Boende i Schweiz del 11.

Hej!

Vi ska flytta till Schweiz efter sommaren då min man fått jobb i Basel. Det känns spännande, men jag (eller rättare sagt vi) har massor av funderingar. Hur är livet i Schweiz? Hur är Basel med dess omgivning att bo i? Det är jag, min man och vår 5-åriga son som flyttar. Självklart är vi lite oroliga för hur han kommer ta flytten. När börjar man skolan i Schweiz? Ska man välja internationell skola el Schweizisk skola? Hur är den Schweiziska skolan? Hur långa är dagarna i skolan för en 5 el 6-åring? Hur är det med aktiviter efter skolan (finns barngrupper etc)? Jag planerar att vara hemma (kommer plugga på distans). Frågorna är mååånga. Vore så tacksam för svar!! Skrattande

• Malarklippan

Tack Ain och Pistou!!

Hur är det med den icke-obligatoriska förskolan; vad kostar den där ni bor?
    Vilket är ert intryck generellt, hur vanligt är det med barn av andra nationaliteter på de lokala skolorna? Kanske är svårt att svara på. Men det vore kul att höra vad ert intryck är.

En helt annan sak - man läser ju att det är ganska dyrt att bo och leva i Schweiz. Hur är prisnivåerna i förhållande till Sverige? Jag inser att t ex Tyskland är billigare, men hur är priserna i förhållande till Sverige, både på lägenheter samt när man shoppar livsmedel? Vet ni?

Slutligen. Jag räknar med att vara hemma, ta en paus från arbetslivet. Vill lära mig språket och finnas tillhands för vår son o hans anpassningen till skola etc. Vet ni hur nätverk är med andra vuxna som är hemma? Jag vet att svenskar i Basel håller i träffar kontinuerligt t ex. Finns något liknande typ "Öppen förskola"?

Tack igen!! Drömmer

• Malarklippan

Med "vet ni" ang prisnivåerna menar jag prisnivån i t ex Stockholm jmf med t ex Basel vad gäller boende (vi betalar ca 15000/mån för en 3:a på 77 kvm i Stockholm). Matpriserna väl ungefär samma över hela landet härhemma. Med min fråga menade jag alltså om prisnivån på tex boende i Basel är ungefär densamma som i Stockholm? Inser att det förmodligen är billigare att bo utanför stan, men om man önskar bo hyfsat centralt, hur är det? Någon som har bra tips på länk när man kikar efter boende?

Tack igen!!

• Malarklippan

TACK snälla Ain!! Är så tacksam för ditt svar, jättebra information! Jag ska genast gå in o läsa mer om Kindergaten/Skolan via den pdf länk du sände. Också skönt att höra att det finns en hel del andel utländska barn i skolorna, det tror jag underlättar för vår 5-åring.

Ha en fin kväll! Glad

• Malarklippan

Intressant, och när man tänker på det stämmer det ju alldeles säkert att det på en internationell skola är mer "in- och utflyttning" än på en lokal skola. Har inte tänkt på det så, och för vår del blir det än tydligare att vi faktiskt kommer sikta på en lokal skola för vår 5-åriga son. Tyskan har han dessutom någorlunda i bagaget då min man är tysk och alltid pratat tyska med honom. Tyvärr känner han sig inte så säker på tyska språket att han talar det - men han förstår det. Vi tror det kommer lossna när vi kommer på plats.
    Det känns också mer aktuellt med en lokal skola då vi planerar att stanna, förutsatt att vi trivs bra förstås. Glad

Tack till er båda för att ni tagit er tid att skriva - era inlägg, ja, all information vi kan få så här inför en ganska stor omställning i livet - en flytt till ett annat land, med barn dessutom - är otroligt värdefullt! Tack igen!!

• Malarklippan

Tack Snuttan och Mamba!! Vi ser verkligen fram emot flytten till Schweiz. Även om jag har en liten klump i magen för hur vår 5-åring ska ta flytten...men det ska nog gå bra Glad.

• Malarklippan

Hej Alla! Någon som känner till om det finns någon blogg av nån svensk (eller norsk el dansk också för den delen) som flyttat o bor i Schweiz? Har googlat en del men inte hittat nån.

• Malarklippan

Schwanna! Vilken underbar blogg du har!! Ville bara skriva det och tacka för tipset om din blogg! Skrattande

• Malarklippan

Hej alla!

Vi ska ju snart flytta till Schweiz (efter sommaren) och jag är bara lite allmänt nyfiken på era upplevelser när ni flyttade från Sverige till Schweiz. Är det stora skillnader mellan länderna? Eller är länderna ganska lika? Vad tycker ni är bra resp sämre med att bo i Schweiz  jämfört med Sverige? Hur trivs ni? Längtar ni tillbaka till Sverige?  NI ser, 1000 frågor :- Nej men skämt å sido - alla svar välkomnas! Är så sugen på att höra mer om hur livet är i Schweiz.

• Malarklippan

Tack snälla Schwanna! Vi ser fram emot flytten, även om det samtidigt känns att lämna familj och vännerna i Sverige. Men, vi tror det kommer bli bra.

Ha en fin dag!

• Malarklippan

1000-tack för era ord om Schweiz! Jag är så tacksam för er input, den betyder mycket och det känns bra att höra från er som faktiskt bor i landet. Har ju läst på en del om Schweiz, men det blir ju liksom inte riktigt samma sak när man läser om Schweiz i en turistguide:-

Vi ska flytta till Basel i slutet på augusti eftersom min man fått jobb där. Känns som en otrolig chans att få se ett nytt land och att få ge vår son 2-språkighet "på riktigt" (min man är från Tyskland, så han pratar tyska med vår son, men i Sverige blir ju förstås "huvudspråket" svenska). Vi bor i Stockholm, men har en bit till familj o släkt även härifrån (då vi inte kommer från Stockholm ursprungligen). Men man kommer förstås sakna dem liksom våra vänner här. Min syrra bor i Stockholm så ett besök tillbaks då o då kommer det bli:-

Det blir bra, känns väldigt spännande, och som sagt, som en otrolig chans att få se o uppleva ett nytt land för ett par år!

Ha det gott alla!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.