Inlägg från: Pinot noir |Visa alla inlägg
  • Pinot noir

Boende i Schweiz del 11.

VI handlar mest på coop och Migros vi har nära till båda, för lat för att åka runt hela stan efter något annat. Jag blir så irriterad på att de verkar ha hälften av märkena var, har ni tänkt på det. Coop säljer Lindt choklad, det gör inte Migros som har det andra märket. Verkar vara så med väldigt mycket, te till exempel, Lipton finns på coop och tror det är twinings som finns på Migros. Dessutom är jag sur på att ingen har yes diskmedel eller grön såpa. Tycker det är konstigt att Migros ekogrädde är den enda utan e407 ämnet som jag tycker smakar illa.
    Vi provade ett Aldi när vi körde förbi och det var okej, vi hittade en hel del men skulle inte klara av att bara handla mat hos Aldi. Ett Lidl skulle jag vilja besöka handlade på Lidl i Sverige.
    Så jättemycket dyrare tycker jag inte maten är om man jämför med Sverige.

• Pinot noir
    Schwanna skrev 2012-03-05 14:54:57 följande:
    Hoppla hej! 

Nu går vi mot härliga tider i schweiz, vilket fantastisk väder vi haft senaste veckan! Äntligen:)

Vovven är äntligen färdigläkt sedan operation i foten i december och nu är det dags att ge sig ut på vandring! Hundägare, eller ni utan hund, har ni bra tips på vandringsleder? Bra för vovvar med nära till vatten? :) 

Ha en bra dag!  
    Nu skaffade vi precis vovve så vi har inte hunnit vandra med honom än. Vi måste vänta tills han är äldre, han är bara fyra månader. En schipperke är det som faktiskt är köpt här i Schweiz.
    Min kompis tog alltid med sig en stor flaska vatten i somras när vi var ute med hennes hund som hunden fick dricka ur. Det är en sådan där bra grej som jag kommer göra, vovven ska alltid ha tillgång till vatten.
  • Pinot noir
    Snuttan skrev 2012-03-12 13:43:14 följande:
    Hej alla!

Jag är bosatt i Genève sedan ca. ett halvår tillbaka med man och son och har precis hittat denna mycket nyttiga tråd! Jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Jag ska på semester till Sverige nu i mars och tänkte då passa på att skaffa nytt pass eftersom mitt nuvarande går ut snart. Jag ringde till polisen för att fråga om jag behöver ta med mig något speciellt och enligt damen jag pratade med ska jag ha med mig ett intyg från Schweiz som visar att jag inte är schweizisk medborgare. Intyget ska motsvara ett svenskt personbevis. Är det någon som vet vad det är för ett intyg och vilken myndighet jag ska kontakta för att få tag på det?
    Min man förlorade sitt pass på en resa i Holland. Då fick han leta upp svenska ambassaden där för att få ett tillfälligt pass. Som tur var hände det här ett par veckor innan vår Sverige semester, så när vi kom till Sverige så gick han till polisen och skaffade ett pass som vanligt. Utan speciella intyg och papper.
    En kompis skaffade nationellt id-kort eller heter det internationellt id-kort i Sverige, hon är bosatt i Tyskland. Det var inga problem för henne att göra i Sverige heller, hon behövde heller inga papper på att hon inte är tysk-medborgare.
    Jag hade chansat och bara gått till polisen i Sverige utan massa papper.
  • Pinot noir
    Schwanna skrev 2012-03-14 20:34:34 följande:
    Angående körkort. Det svenska skickas ju till sverige igen...hur krångligt är det att få tillbaks det? Ja HUR KRÅNGLIGT..för jag förväntar mig nästan lite motstånd, haha....

Hur länge vågar/kan man köra på schweiziskt körkort i sverige?  Som här, ett år? 

Sen undrar jag hur noga dom är med att man registrera om sin bil till schweizisk plåt?  Kan man få dispens? 

OCH sen...jag nojjar vilket lounge-set vi ska köpa. Vilket tycker ni är finast? :) 

78579_top_kw10-12470x352.jpg

753111100000.jpg
    Du får inte tillbaka det alls. Jag har försökt och fick svaret att som svensk får man bara ha ett körkort antingen svenskt eller schweiziskt pga någon EU-regel som jag förstod det. Det finns vissa som tydligen lyckats få tillbaka sina men inte numera. Jag tror det är ett år du får köra på det Schweiziska i Sverige men det går enkelt att kolla upp.
    Vi reggade inte om vår svenska bil utan vi bilade hem till Sverige efter ett år och sålde den. Sen köpte vi en "frauen" bil här nere. Liten stadsbil som jag kan parkera i garaget

Vad gäller möblerna så ta dem som är bekvämast.
  • Pinot noir
    slma skrev 2012-03-15 13:01:28 följande:
    När jag bytte mitt körkort för typ 9 ar sedan, fick jag det svenska hemskickat till mig med en klisterlapp pa "not valid in Switzerland" har orsakat manga skratt i sverige kan jag meddela! Men jag har hört att det beror pa VAR i schweiz man byter ut det, sedan kan ju saken ha ändrats under aren. 
    Mycket hinner hända på 9år. Jag undrar om det inte är EU som lagt sig i och tycker att EU-medborgare bara ska ha ett körkort. Jag googlade runt ordentligt innan jag gav upp hoppet om att återse mitt svenska körkort och det verkade kört. MEN om du lyckas få tillbaka ditt så vill jag veta hur.
  • Pinot noir

Jag och maken är svenska medborgare och kommer nog inte satsa på att försöka bli schweizare heller. Här i Bern kan man börja den processen efter 5år och vi har bott här 1år bara.
    Nu till mina frågor.
    Jag är gravid och vill föda här nere hellre än i Sverige. Vad blir vårt barn? Svensk eller Schweizare? Hur gör man med pass till en spädis OM det är så att barnet blir svenskt?
    Någon som vet?

• Pinot noir

Jag skrev in mig på frauenkliniken häromdagen det var en upplevelse. Det kommer ta tid för mig att vänja mig vid att läkarna har tid för mig och inte vill bli av med så snabbt som möjligt.
    De frågade om allting, varför vill de veta mitt efternamn som ogift?
    Vilken religion jag har den frågan var jag oberedd på också men kom på sen att det är ju bra att de frågar det så de vet om det är något speciellt man får och inte får göra.

Vem betalar? (troligtvis jag på ett eller annat sätt)
    Jag fick berätta vilken krankenkassa jag har men visste inte riktigt exakt vilken försäkring jag har hos Swica. Så jag hade nog förväntat mig en räkning i handen när jag gick därifrån.

• Pinot noir
    Malarklippan skrev 2012-05-08 21:31:32 följande:
    Hej Alla! Någon som känner till om det finns någon blogg av nån svensk (eller norsk el dansk också för den delen) som flyttat o bor i Schweiz? Har googlat en del men inte hittat nån.
    Jag vet inte vad du är ute efter för typ av blogg, men här är iaf en även om den är gammal och avslutad.
    ulrikabjorck.blogspot.com/
  • Pinot noir

Vi har bott här i ca 1.5år och den dagen vi flyttar kommer maken få släpa ut mig genom dörren, vars dörrkarm kommer prydas av klösmärken

Jag trivs otroligt bra här nere, jag gillar att det är ordning och reda och att man kan lita på folk iaf i Bern. Folk stannar alltid vid övergångsställen, folk hälsar och behandlar min hund på korrekt sätt, tågen är i tid, man pratar med grannarna när man möts osv. Det är väldigt rent och fint i naturen trots allt folk som rör sig. Jag bor i närheten av en stor skog där det finns minst 15st grillplatser i olika storlekar som används dagligen när det är uppehållsväder. Man kan se skolklasser som grillar lunch, familjer som gett sig ut för att grilla söndagsfrukosten, ungdomar och par som gillar på helgkvällen istället för att titta på tv. Man behöver inte försvara sig eller skämmas för att man är hemmafru (jag pluggar iof ekonomi på distans)
    Man betalar väldigt mycket för sjukförsäkringen och bostaden, hyrorna är högre här än i Sverige men allt fungerar ju så bra. Inga problem med något. Jag är väl den enda men jag är ett fan av alla papper man måste fylla i till höger och vänster.

Det jag saknar är smaksatt mineralvatten som loka, här petar de i sötningsmedel i allt man tror är smaksattvatten. Jag är inget stort fan av alla e-nummer de petar i det mesta speciellt inte e407. Det är irriterande att deras förpackningar med jäst väger 42g och inte 50g som de gör i Sverige och alla mina svenska recept utgår ifrån. Jag behärskar inte språket ordentligt så jag saknar att kunna prata och fråga saker i butiker t.ex.

• Pinot noir

BPF
    Min karl tittar på svenska fotbollsmatcher via datorn, de flesta matcher sänds via någon hemsida. Typ tror jag teknik är inte mitt område här hemma och jag är ganska ointresserad om det inte är något större som OS, em och vm.

Bor i Bern och tycker hösten är varmare och kortare än i Sverige, jag gillar när det är kallt ute iof. 

• Pinot noir

Jag är inte online så ofta så jag svarar ganska sent. Maken håller på åff iaf

Kladdkaka, Jag bor i Bern och är dagledig och barnlös med hund men det kanske inget gör.  Skulle vara kul att hitta på något med en exotisk svenska Umgås annars mest med amerikaner, har bara blivit så. 

Jag behöver lite tips och råd. Vi vill börja en utredning om varför vi är barnlösa. Vad tror ni är det smartast att göra det här nere, vänta tills vi är tillbaka i Sverige (vi kommer flytta men, när, var, hur, vet vi inte än kan dröja 6mån-10år) eller börja härnere nu och sen kanske fortsätta i Sverige beroende på när vi flyttar, eller helt enkelt göra klart allt och flytta tillbaka när vi har skaffat oss barn?
    Maken vill flytta till Sverige av okänd anledning så det är inte beroende av jobb, skola eller något annat.

• Pinot noir
    Ain skrev 2012-10-31 10:48:18 följande:
    Jag skulle satt igang med utredningen sa snart som mojligt. Ni vet ju inte, kanske det tar lang tid att komma pa vad det ar, och sedan lang tid att verkligen bli gravid, och da skulle jag tyckt det var onodigt att ha vantat kanske flera ar pa att starta. Om ni verkligen skulle flytta innan utredningen ar klar, gar det sakert bra att flytta over dossien (vad det nu heter pa svenska, patientjournalen?). Och skulle det vara nagot som ar snabbt att hitta orsaken och fa en losning ar det kanske synd att ha vantat lange i onodan?

Sedan kan det kanske bero lite pa vad ni har for forsakring ocksa, och om ni kanner er bekvama med tyskan. Sjalva behandligen kanske ar dyrare har nere an i Sverige. Jag kanner ett par som gjort IVF och de akte till Frankrike for att det var billigare, och sa ett par som gjort utredning i Schweiz, men ingen behandling efterat de ville hellre adoptera.
    Vi chansar och ska börja här och sen se vad som händer i framtiden. Jag kan knappt någon tyska känns det som men ändå så känner jag mig tryggare med vården här nere än i Sverige. Samtidigt känner jag att jag vill ha koll och veta vad som kommer och när. Men men

• Pinot noir
    Schwanna skrev 2012-11-05 13:36:20 följande:
    JAG HAR BARA HÖRT OCH UPPLEVT GOTT OM VÅRDEN HÄR. Oj sry, orkar inte skriva om det i mindre bokstäver;) 

Jag håller med att det är bra att starta utredning här:) 
    Vi flyttar hem (till sverige)  till årsskiftet så vi ska kolla upp då och där varför det dröjer för oss också... Men jag tror det kommer gå kanon för er här! 

Du får gärna på ett eller annat sätt uppdatera mig på hur er utredning går till och hur det går. Jag är nyfiken, och så kan vi jämföra lite mellan CH och S

• Pinot noir
    Let it Rain skrev 2012-12-06 22:46:39 följande:
    Dag ledig? Vad är skillnaden mellan det och arbetslös? Fattade inte....
    Dagledig är du när du är/kan vara ledig mitt på dagen. Arbetslös hör väl dit, även hemmafruar, distansstudenter, sjukskrivna, föräldralediga och andra jag kan tänkas ha glömt. Jag känner mer som en distansstuderande hemmafru än arbetslös. Arbetslös tycker jag att man är om man får a-kassa eller håller på att söka jobb, vilket jag inte gör. 
    Blev det klarare eller har jag förvirrat dig ännu mer?  
  • Pinot noir
    Pistou skrev 2013-09-29 10:28:47 följande:
    Vilken stiltje det råder här i tråden!
    Hoppas att alla har haft en fin sommar! Hösten har ju låtit vänta på sig och det klagar man ju inte på. I veckan som gick hade vi upptill 26 grader här i Valais. Verkligen superskönt!

En liten fråga: Finns det någon som vet vad man kan hitta på med barnen I Bern? Jag ska åka dit med våra tre barn om ett par veckor och förnya de stora barnens pass, och när vi ändå ska köra hela vägen dit (1,5 timme med bil) kunde det ju vara kul om det fanns något kul att hitta på. Någon som har några tips? Barnen fyller 8, 5 och 2 nu i höst.

Tack på förhand!

Jag har inga barn men en hund
    Gurten har ju lite utsikt, lekplats och är barnanpassat.  Jag och en kompis brukar gå till zooet/zoot, det är lite mysigt där trots att vi är de enda utan barn. Ska fundera lite till på vad som finns här i stan. 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.