Inlägg från: Schwanna |Visa alla inlägg
  • Schwanna

Boende i Schweiz del 11.

Halloj!!! 

Vad jag förstår kan man inte beställa kläder från en H&M:s onlineshop i schweiz. Vet någon om det är möjligt att beställa från annat land hit till schweiz? Enkel lösning?
     Jag är så otroligt shoppingsugen nu i reatider:)
    Take care!  

• Schwanna
    Pistou skrev 2011-12-31 08:59:10 följande:
    Varför shoppar du inte från en Schweizisk site istället, så slipper du tullavgift (och i vissa fall även fraktavgift). Kolla på Ellos.ch eller Laredoute.ch t.ex.
    Jag ska checka in, tack för tipset!  
  • Schwanna

Hej hopp igen! Tycker det är så kul med ett forum om Schweiz:) Perfekt för ventilering! 

Jag skulle vilja undra lite om tandvården. Huuuuur dyrt är det? Om jag kanske vill ha tandställning, vad kandet tänkas gå på? 

Ha en toppenkväll, kram!  

• Schwanna

Nu skriver jag igen! Synd att forumet är lite sömnigt!! 

Någon som har bra tips på hårdost? Schweiz är ostarnas land men jag hittar då ingen hårdost som är god! Dom både luktar och smakar skosvett!  

I julas köpte jag med mig ost från sverige, tacka vet jag gräddost!!!!! :D  

Blåsigt idag! Ta det lugnt:)  

• Schwanna
    Ain skrev 2012-01-04 13:23:02 följande:

pröva ga in i en ostaffär och beskriv vilken typ av ost du vill ha? Annars borde väl typ Gouda och sa finnas att fa tag pa. Förut hade ju ikea hushallsost, men nu tror jag de bara har ikeas "lagrade". Jag har inte smakat den, sa jag vet inte om den är god.
    Jag tycker personligen att Gruyere ost är god, det finns ju mild Gruyere ocksa.

Förresten schwanna; du har inte skrivit var du bor nagonstans. Det är ju ganska stor skillnad pa de olika delarna i Schweiz, sa det är lättare för oss att hjälpa dig med tips om vi vet var nagonstans du bor.

Har prövat gruyere och dom...inte min smak:/ buhuu...

Jag bor några mil utanför utanför Zurich, längs med "guldkusten" :) 
  • Schwanna
    Pistou skrev 2012-01-04 17:58:41 följande:
    Har du smakat Emmental? Den tycker jag är jättegod. Välj en mild variant om du inte är så svag för lagrad ost. Vacherin fribourgeois är också god, men be att få smaka den i ostaffären först för att se om den passar dig.

Annars är barnens stora favorit Leerdammer som är mild men samtidigt väldigt smakrik, Tyvärr är den ganska så dyr (runt 4 francs för 8 skivor), så det blir inte att vi köoper den så ofta.
    Bra tips tack! 
    Så länge osten uppfyller mina krav så betalar jag gärna lite extra! Jag äter väl inte som flera barn;) hihi!

Ha en bra kväll:)  
  • Schwanna
    Bordeaux skrev 2012-01-09 13:54:37 följande:
    Har någon av er skaffat hund här nere?
    Jag har hört att man måste göra något prov men någon som vet mer?
    Jag bor i Bern om det spelar roll, och vad ska man tänka på, har hittat en uppfödare via tutti.ch vad borde jag fråga när jag besöker dem?

Apropå tandis så går jag i Sverige, vi besöker fortfarande Sverige 1-2ggr/år och då passar jag på. 900kr fick jag betala för fotografering och genomgång av tänderna, helt okej tycker jag. Maken hade tur och på något sätt lyckades han få ta del av rabatten som försäkringskassan normalt ger svenskar.
    Hej EmmaU! Dom har en regel att man innan hunden fyller ett år, tror jag det är, går en kurs...en hundkurs/förarprov-kurs!  Som en hundkurs i sverige men här MÅSTE man ta en. Iaf respektera att man borde det... Jag vet inte riktigt hur dom testar en...men en matte jag pratade med sa att hennes syster hade någon amstaff-mix och det var hårda test på honom om han bet osv...tror det har att göra med ryktet om rasen:( 
    Dom införde detta för några år sen då det rapporterades om allt för mycket hundattacker!

Vi har vovve men har var över ett år..drygt..när vi kom hit så vi behövde aldrig göra det. Vad jag också hört är att man får något slags kort/bevis på att man gått hundkursen som man ska visa vid behov. Dock tror jag itne polisen sätter någon större prio på det... 

• Schwanna
    Bordeaux skrev 2012-01-09 22:02:48 följande:
    Kurser har vi tänkt gå då vi båda tror att en hund som är uppfostrad och har saker att göra (spårning, agility mm) mår bättre än en hund som man bara promenerar med.
    Det är en Schipperke som jag är inne på att skaffa, försöker få med gubben på det tåget också. Men han är mer åt stor hund-hållet eller en stövare som man kan jaga med. Vi ska iaf inte ha en sönder avlad eller "farlig"ras.
    Vi bor granne med en stor skog där många rastar sina hundar och hundarna går oftast utan koppel och är väldigt väluppfostrade, sådan vill jag att vår hund också blir.
    Låter härligt!!

I Schweiz finns ju fantastiska skogar och tusentals olika leder man kan vandra runt på!  På helgerna tar vi jycken och går i flera timmar! Dom är väldigt snälla med att man kan ha hunden lös här, en befrielse..!  
    Du kommer uppskatta att ha hund så otroligt mycket!!! Lycka till nu!!!  
  • Schwanna

Är nyfiken på hur många som pratar flytande schweizer-tyska? Jag har inte gått någon kurs men sen jag flyttade hit för ett år sedan har jag bättrat mig myyyycket! Är stolt att jag smått kan kommunicera på språket:) Sen tycker jag att schweizer-tyskan är ett fint språk...finare än" vanlig" tyska! 

Umgås ni med schweizare? Eller andra svenskar?   

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.