Bordeaux skrev 2012-01-09 13:54:37 följande:
Har någon av er skaffat hund här nere?
Jag har hört att man måste göra något prov men någon som vet mer?
Jag bor i Bern om det spelar roll, och vad ska man tänka på, har hittat en uppfödare via
tutti.ch vad borde jag fråga när jag besöker dem?
Apropå tandis så går jag i Sverige, vi besöker fortfarande Sverige 1-2ggr/år och då passar jag på. 900kr fick jag betala för fotografering och genomgång av tänderna, helt okej tycker jag. Maken hade tur och på något sätt lyckades han få ta del av rabatten som försäkringskassan normalt ger svenskar.
Hej EmmaU! Dom har en regel att man innan hunden fyller ett år, tror jag det är, går en kurs...en hundkurs/förarprov-kurs! Som en hundkurs i sverige men här MÅSTE man ta en. Iaf respektera att man borde det... Jag vet inte riktigt hur dom testar en...men en matte jag pratade med sa att hennes syster hade någon amstaff-mix och det var hårda test på honom om han bet osv...tror det har att göra med ryktet om rasen:(
Dom införde detta för några år sen då det rapporterades om allt för mycket hundattacker!
Vi har vovve men har var över ett år..drygt..när vi kom hit så vi behövde aldrig göra det. Vad jag också hört är att man får något slags kort/bevis på att man gått hundkursen som man ska visa vid behov. Dock tror jag itne polisen sätter någon större prio på det...