Inlägg från: JennieL |Visa alla inlägg
  • JennieL

Boende i Schweiz del 11.

Har ni missat Denners yoghurt? Den är fruktansvärt god!

Annars har jag alltid handlat på Coop på Bahnhofstrasse, det var den största som låg närmst oss. (Men det blir väl ändring på det efter flytt och när bebisen kommit ut).

Skulle jag välja så blir det faktiskt Coop, det känns absolut som den fräschaste butiken. Migro ger ofta ett ostrukturerat och billigt intryck.
    Bor man inne i Zürich utan bil blir det dessutom svårt att ta sig till de större butikerna och handla.

• JennieL

Hej alla.

Det här är kanske en känslig fråga, speciellt för oss svenskar, men jag tänkte ändå fråga er och hoppas att jag kan få några riktlinjer, speciellt av er som lever med barn.

Jag bor nu i Stockholm med min man men kommer i september flytta tillbaka till Zürich med vår bebis efter två år här.

Tanken med att flytta ner är att vi vill komma undan stockholmshetset, svenssonlivet etc. samt att jag får möjlighet att vara hemma med barnet (barnen senare). Som sagt har vi bott i Zürich tidigare men under helt andra premisser. Hur mycket behöver en familj att leva på om året eller i månaden anser ni, på ett ungefär?

Tacksam för åsikter!

• JennieL

Tack Ain och Räkmamman.

Privat eller internationell skola är det inte på tal om. Både för att vi anser att de ”kommunal” skolorna duger samt att det är för dyrt.

Jag kommer vara hemma med barnen, men vill dock ha en eller två dagar på dagis just för tyskan. Eftersom både jag och min man tänkt prata med barnen svenska anser vi det viktigt.

Har inte tänkt lägga mer än 3000chf för boende och det tycker jag vi borde få en relativt bra lägenhet inne i Zürich för. Sist betalade vi 2800 för en trea på cirka 80kvm, så med lite is i magen ska det nog gå bra den här gången också.

Försäkringar får jag sätta mig in i bättre. Jag vet att företaget har någon deal man kan ansluta sig till, i alla fall vad gäller sjukförsäkring.

I Sverige har vi ju fria skolvalet vilket gör att du teoretiskt kan bo i ett sämre område men välja en bättre skola åt dina barn. Hur fungerar det i Zürich? Någon som vet? Är man automatiskt bunden till den skolan som ligger närmst boendet? Och är det i så fall så stor skillnad på skolorna? Någon som känner till en databas eller liknande med skolbetyg etc.? (Lite tidigt ute men hittar man perfekta boendet där vi kan stanna till skolåldern vill jag se till att det är bra skolor i närheten också). I och med att det är så få som går vidare till gymnasiet känns det som att skolvalet många gånger blir viktigare i Schweiz än i Sverige. (Och jag förstår att de andra alternativen inte är att jämställa med om du inte går gymnasiet i Sverige)  

Läste någonstans att snittet för en familj (två vuxna, två barn) är ca 75 000 – 110 000chf om året. Då är såklart hela riket inräknat och stämmer antagligen inte lika bra på Zürichområdet (eller Geneve). Är det bara jag som tycker det är toklågt? I och med att lönerna ska vara så mycket högre i Schweiz blev jag lite förvånad när jag läste det. 

• JennieL

Schwanna - Körkortsfrågor kan jag tyvärr inte hjälpa till med men vad gäller loungemöbler hade jag valt nummer två. Jag föredrar de svängda linjerna framför de mer fyrkantiga som på bild nummer ett. 
    Dessutom älskar jag glasbord där man kan ha synlig snygg förvaring under glasskivan.  

Lycka till i valet!  

• JennieL

En liten tanke vad gäller (internationella) skolan. 

Jag har flera vänner som gått internationella skolan i Zürich och det som de inte gillat är att det inte ger så mycket kontinuitet på grund av byte av skolor och det att elevunderlaget ständigt förändras. I och med att eleverna ständigt byts ut och att de inte har kontakt med ”vanliga Schweizare” har de känt att de ofta står utanför det Schweiziska samhället (något som jag tror kan vara förödande för den egna identiteten) om föräldrarna är utlänningar och de själva vet inte om de är Schweizare, Svensk, Amerikanare etc.

Många av de eleverna som går där gör det på grund av att deras föräldrar snart åker vidare. Har man själv tänkt göra det är det så klart ett bra alternativ eftersom dina barn då får följa samma läro- och kursplan vilket ger en enklare möjlighet till nästa studienivå vart än i världen man vill leva och studera. Att byta skola mellan olika länder kan vara nog så komplicerat då alla länder har sin egen läroplan med obligatoriska ämnen/kurser i vissa länder men inte i andra.

Vi resonerar som så; eftersom vi planerar att stanna kvar i Schweiz vill vi integrera oss så mycket som möjligt i samhället. Om barnen går i Schweizisk skola (och förskola) inbillar vi oss att de kommer att integreras bättre i landet än om de hade gått den internationella skolan. Eftersom att jag och min man båda är svenskar kommer det såklart bli svårt för oss att ”göra” våra barn till Schweiziska kulturbärare och då blir skolan extra viktig.

I Schweiz går cirka 10 % (men vad jag förstår ökar den siffran varje år och är möjligtvis för låg) av eleverna till gymnasiet. Det är inte att jämföra med Sverige i och med att de har ett annat utbildningssystem. Men om du har planer för dina barn att de ska plugga på universitet eller ETH (eller åtminstone få den möjligheten) kan det vara en besvärlig och tung väg att gå. Jag hävdar bestämt att det är enklare att nå universitetsstudier i Sverige, där till och med jag kan komma in på ETH. (Och jag har inte mer än 17,5 i betyg och kom in via utbytesstudier och enskilda kurser). Möjligtvis att det skulle kunna vara en enklare väg att nå universitetsstudier via internationella skolan, vi tror och hoppas dock att det ska vara möjligt via den ”vanliga skolan” också om våra barn väljer att gå den vägen!  

Så tänker vi, hur tänker ni?
  • JennieL

Hej.

Vi har hyrt bil flertalet gånger, de allra flesta gånger från Zürich flygplats - där finns de flesta bolagen representerade samt att det varit ett smidigt utgångsläge för oss. Någon gång har vi använt oss av Avis (tror jag det var) som ligger inne i Zürich. 

Vi har också använt bilen i andra länder vilket inte varit några problem så länge man meddelar det innan med tanke på försäkringar om något skulle hända.  

http://www.zurich-airport.com/desktopdefault.aspx/tabid-141/

Nu är det bara att börja jämföra  

Lycka till och trevlig semester! 

• JennieL
    Annie77 skrev 2012-09-30 10:44:31 följande:
    Hej,
    Jag kommer att flytta till Schaffhausen nu i oktober med min man och glada 10 månadersbebis.
    Det vore jätteroligt att träffa andra föräldrarlediga i området, är det någon som bor i närheten?  Är även tacksam för tips på vad man kan hitta på med sin bebis och om det finns öppna förskolor mm i Schweiz.
    //Annika 
    Hej och välkommen!

Jag bor i Zürich och är hemma med min tvåmånadersbebis. Schweiz är ett fantastiskt land att vara hemma med barn i så du lär trivas! Jag har tyvärr inte mycket att säga om Schaffhausen, har aldrig varit där. Har en kompis som jobbar på groupon där  dock, och han trivs mycket bra i iaf! 

Har du vägarna förbi Zürich tar jag dig gärna på en guidad tur  
  • JennieL
    Schwanna skrev 2012-09-28 08:39:53 följande:
    Jag kör på med andra frågor: 

Vilken är bästa skidorten i Schweiz ni varit på?  
    Ska ni göra några roliga resor i höst inom Schweiz?
    Bästa, mysigaste stad ni besökt? 
    Var bor du nu? Var skulle du vilja flytta inom Schweiz om det blir så?  

Bästa skidorten? Ingen aning, åker bara pulka och då spelar backarna ingen roll
    Resor i höst? Tyvärr inte inom Schweiz. (Nästa höstlov ska vi dock åka och vandra någonstans i södra Schweiz, inte bestämt vart än, tips mottages gärna)
    Bästa, mysigaste stad ni besökt (inom Schweiz?)? Zürich! (alla kategorier)
    Var bor du nu? Zürich (Kreis 5)

Jag fullkomligt älskar Zürich. Här finns allt. Rika ryssar, fattiga östeuropeér, framgångsrika tyskar, uppradade schweizare osv. Här finns något för alla. Beroende på vart man bor, hänger, umgås m.m. Jag bor nu i Kreis 5 nära ökända Langstrasse. Här finns horor, langare, bankirer och barnfamiljer alla blandade i en underbar mix. Ett Kreis bort i nummer 6 bor några av stadens rikaste människor. Nere i Seefeld bor fler unga, i Kreis 1 bor bara de som har råd och i Zollikon bor de som tjänar så mycket att de vill undvika stadens höga skatt.

Jag tycker det är helt fantastiskt att ha valmöjligheten att promenera ner till HB på 10 minuter, en mysig park på 3 minuter och på lördagen hänga på Q-Club till åtta på morgonen (kanske inte nu längre med tanke på bebis, men möjligheten finns)

Jag upplever inte Geneve som mer laid back, alla skumma banker tar bort den känslan Lausanne är en personlig favorit på den franska sidan. Lugano är favoriten på den italienska sidan - där var jag och mannen på vår första weekend-resa tillsammans. Kärt minne!

Vad gäller skidort vet jag att många (svenskar) uppskattar Engelberg. Speciellt de två helgerna då Ski Lodge Engelberg invaderas av svenskar.

Nästa flytt kommer ske inom Kanton Zürich och absolut inte längre bort än så
    Mitt första år i Schweiz bodde jag i byn Mönchaltorf i Uster och det var underbart. 30 minuter från staden men perfekt för barn. Härliga grönområden, billigare hus, nära till sjön och lägre skatt. Men så länge min tös inte börjat förskolan håller vi oss till staden av själviska anledningar.   

(Här är fungerande länk till http://www.ricardo.ch/

Tack och hej  
  • JennieL
    Annie77 skrev 2012-10-11 20:12:23 följande:
    Tack Jennie,
    Har nu äntligen fått igång internet. Vi flyttade faktiskt direkt till Zürich medan vi väntar på lägenhet i Schaffhausen. Vi blir  troligtvis kvar här tills månadsskiftet. Jag träffas gärna om du har tid, vi bor centralt i närheten av  Universitetet :) /Annika
    Skickat PM till dig! 
    HeleneLingvall skrev 2012-10-21 13:49:50 följande:

Hej! Jag är precis medlem och jag blev det pga de intressanta som stod i tråden om Schweiz! Jag är 21 år och pluggar till sjuksköterska här i sverige och blir klar våren 14. Jag ska sedan flytta till Schweiz tillsammans med min kille som är därifrån och bor där nu. Men jag har så lite erfarenheter i hur det är att bo utomlands och framför allt i schweiz där jag vill leva resten av mitt liv (om allt går enligt planerna) men hur funkar det egentligen att bo och leva där (jag kommer att bo i BASEL) jämförelse med Sverige, där det är en dröm att vara mammaledig, med tanke på alla bidrag man får, tiden man får vara mammaledig osv. Och sen en fråga till. Hur lärde ni er språket bra? Finns det intensivkurser osv? Om jag ska jobba som sjuksköterska så MÅSTE jag kunna språket superb...

Är lite nojjig över allt detta. Vore tacksam för alla typer av svar/erfarenheter från Schweiz! :)

KRAM

Hej!
    Det går egentligen inte att säga att man är föräldraledig eller mammaledig i Schweiz. I alla fall inte om du jämför orden med hur de används i Sverige. Jag känner bara en kvinna som faktiskt har haft ett jobb att komma tillbaka till och då var hon hemma i 6 månader. Något jag själv inte skulle kunna tänka mig, men alla är olika. Det beror ju såklart på vilken bransch man är i dessutom. Sjuksköterskeyrket är inte så karriärsfokuserat, de flesta arbetsgivare skulle acceptera om du var hemma några år. Snarare skulle de reagera på om du kom tillbaka för tidigt. Det är en främst en diskussion du får ta med din man om hur ni ska göra.

Jag upplever att Schweizarna är konservativa vad gäller familjestrukturer och att det många gånger kan förväntas att man som mamma ska vara hemma ett antal år med barnen. Om kvinnan jobbar deltid äts ändå en stor del av lönen upp av den höga sambeskattningen, barnomsorg och ytterligare kostnader. Jämfört med den lägre skatten man betalar om du är gift plus om partnern (frun) är hemma barnen. En schweizare jag pratade med om det här berättade att han tyckte det var onödigt för hans fru att jobba eftersom de då måste ta in en städerska vilket skulle kosta så mycket, då hon ändå tjänade så pass mycket mindre än honom var det hela onödigt. (en anledning av flera, stackars fru...)

Pappaledigt kan du glömma. "Obetald semester" kan dock accepteras i någon vecka Men eftersom din kille kommer härifrån så är han troligtvis inte inställd på att vara pappaledig heller. Min man som är svensk tycker dock att det är supertrist att inte kunna vara hemma i ett halvår med vår dotter. 

Hela systemet kan upplevas som negativt för många men för mig som vill vara hemma med mina barn under flera år ser jag det som positivt att man i detta landet kan vara det! Man får välja helt enkelt och det är en annan livsstil än i Sverige. 

Språket? Börja prata högtyska så snart du kan! Du kan ta dig fram på engelska men Schweizarna är inte alltid så pigga på att prata det, perfektionister som de är. Vill du också kunna jobba, prata med grannar, lärare osv så är det klart man behöver kunna språket där man bor! Din pojkvän är väl tysktalande? Säg till honom att bara prata tyska med dig och börja så tidigt ni kan! Tyskan går hyfsat snabbt att lära sig det är Schweizertyskan som tar tid! Lååång tid... 

Lycka till! 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.