Schwanna skrev 2012-09-28 08:39:53 följande:
Jag kör på med andra frågor:
Vilken är bästa skidorten i Schweiz ni varit på?
Ska ni göra några roliga resor i höst inom Schweiz?
Bästa, mysigaste stad ni besökt?
Var bor du nu? Var skulle du vilja flytta inom Schweiz om det blir så?
Bästa skidorten? Ingen aning, åker bara pulka och då spelar backarna ingen roll
Resor i höst? Tyvärr inte inom Schweiz. (Nästa höstlov ska vi dock åka och vandra någonstans i södra Schweiz, inte bestämt vart än, tips mottages gärna)
Bästa, mysigaste stad ni besökt (inom Schweiz?)? Zürich! (alla kategorier)
Var bor du nu? Zürich (Kreis 5)
Jag fullkomligt älskar Zürich. Här finns allt. Rika ryssar, fattiga östeuropeér, framgångsrika tyskar, uppradade schweizare osv. Här finns något för alla. Beroende på vart man bor, hänger, umgås m.m. Jag bor nu i Kreis 5 nära ökända Langstrasse. Här finns horor, langare, bankirer och barnfamiljer alla blandade i en underbar mix. Ett Kreis bort i nummer 6 bor några av stadens rikaste människor. Nere i Seefeld bor fler unga, i Kreis 1 bor bara de som har råd och i Zollikon bor de som tjänar så mycket att de vill undvika stadens höga skatt.
Jag tycker det är helt fantastiskt att ha valmöjligheten att promenera ner till HB på 10 minuter, en mysig park på 3 minuter och på lördagen hänga på Q-Club till åtta på morgonen (kanske inte nu längre med tanke på bebis, men möjligheten finns)
Jag upplever inte Geneve som mer laid back, alla skumma banker tar bort den känslan

Lausanne är en personlig favorit på den franska sidan. Lugano är favoriten på den italienska sidan - där var jag och mannen på vår första weekend-resa tillsammans. Kärt minne!
Vad gäller skidort vet jag att många (svenskar) uppskattar Engelberg. Speciellt de två helgerna då Ski Lodge Engelberg invaderas av svenskar.
Nästa flytt kommer ske inom Kanton Zürich och absolut inte längre bort än så
Mitt första år i Schweiz bodde jag i byn Mönchaltorf i Uster och det var underbart. 30 minuter från staden men perfekt för barn. Härliga grönområden, billigare hus, nära till sjön och lägre skatt. Men så länge min tös inte börjat förskolan håller vi oss till staden av själviska anledningar.
(Här är fungerande länk till
http://www.ricardo.ch/)
Tack och hej