Inlägg från: Let it Rain |Visa alla inlägg
  • Let it Rain

Boende i Schweiz del 11.

Hej! 

Min pojkvän har blivit förflyttad till Zürich i sitt jobb (finansbranschen) och kommer därför att bosätta sig där permanent inom kort. Jag är utbildad journalist, men har bara tagit frilansjobb ett kortare tag och har ingen fast anställning i dagsläget. Jag funderar därför på att flytta med min pojkvän ner till Zürich...

Men nu undrar jag hur det fungerar med uppehållstillstånd för mig. Vi är varken sambos eller gifta och jag kan förmodligen inte hitta ett jobb i landet eftersom jag vill fortsätta med mitt frilansande mot den svenska marknaden; jag kan bara knapphändig tyska (läste ett års tyska på gymnasiet) och min engelska är okej, men inte tillräckligt bra för journalistiska ändamål. 

Jag har googlat information om vad som krävs för att få ett permanent uppehållstillstånd i Zürich och kommit fram till att vi förmodligen måste gifta oss för att jag skall bli beviljad ett sådant. 

Jag undrar därför hur vi bör gå tillväga: Pojkvännen flyttar till Zürich redan om en månad och jag kan flytta efter först 3-4 månader senare. Han är således ogift när han flyttar ner och kommer att förbli det ett tag till. Kan jag åka ner och gifta mig med honom där efter att han fått sitt uppehållstillstånd, eller kommer det att se suspekt ut i myndigheternas ögon? Hur länge brukar man få vänta på uppehållstillståndet? Kontrollerar de vår bakgrund som par (gemensamma semesterbilder etc) när de skall godkänna min ansökan?

Min pojkvän tror att vi kan ta det som det kommer, men jag känner att vi gör bäst i att planera detta för att inte stå där och säga "oj, det sket sig visst".  

• Let it Rain
    Amazina skrev 2011-07-26 09:57:06 följande:
    Permanent uppehållstillstånd får man inte med en gång när man flyttar till Schweiz. Det finns olika klasser på Ausländerausweis allt beroende på från vilket land man kommer, vilken avsikt man har i Schweiz, vilken tidshorisont man ska stanna på och om man är gift med en Schweizare/en annan med ausländerausweis osv. Här kan du läsa mer: de.wikipedia.org/wiki/Ausl%C3%A4nderausweis

Om ni INTE är gifta när du åker ner och du INTE har för avsikt att jobba kommer du med stor sannolikhet till en början få ett L-Ausweis. Om jag minns rätt måste då din pojkvän "gå i god för dig" och försäkra att du har bostad och tillräckligt med pengar osv. Tänk dock på att L-Ausweiset och en variant av B-Ausweisen inte ger tillåtelse att jobba. Om du dock får ett jobb kan din arbetsgivare skicka in en bestätigung och då får du ett B-Ausweis med Arbeitsbewilligung. Jag är inte 100% säker men det kan även vara så att man måste ha C för att kunna starta någon firma av något slag (räknas man som det som frilansande journalist???) M a o måste du kolla upp detta innan du bestämmer dig att starta någon schweizisk inkomstbringande verksamhet. Om du får in pengar via Sverige och de kommer in på svenska konton **tror** jag dock inte att det kommer att bli problem.

Ett krux för dig är dock att om du flyttar hit och BOR här ska du ju egentligen vara skriven här... så snart du skriver dig här omfattas du inte längre av den svenska socialförsäkringen utan måste skaffa dig en schweizisk sjukförsäring för ca CHF 150/månad (väldigt olika). Jag vet inte heller hur det funkar att ha inkomst i Sverige utan att vara skriven där.

Mitt förslag är att din man och/eller du går till Personenmeldeamten i det Kreiset (området) ni ska bo i. (Tag gärna med någon som kan översätta alla krångliga ord...) Förklara läget och var noga med att förklara hur du vill jobba. Fråga hur ni ska gå till väga. Om man inte begår brottslig verksamhet blir man inte utskickad när Ausweiset måste förnyas, så du behöver inte vara rädd att du inte får stanna.
    Tack så mkt för all info. :) Som frilansande i Sverige innehar man en a-skattsedel. Vad det motsvarar i Schweiz vet jag tyvärr inte. Jag är dock intresserad av att starta eget på sikt, så jag förmodar att det är C jag behöver iaf... 

Hur svårt är det att få en heltäckande sjukförsäkring? (Jag har ett funktionshinder och har dessutom legat inlagd på sjukhus en vecka det senaste året, så jag förmodar att det kan bli rätt dyrt för mig?) 

Vad gäller pengar och att "gå i god för", tror jag inte att det skall innebära ngt problem. (Pojkvännen har blivit erbjuden en månadslön som motsvarar 90 000 SEK.) 
  • Let it Rain
    En fråga till er härinne som är bosatta i Schweiz: 

Har ni - eller har ni haft - jobb i landet?  Hur gick ni tillväga för att få jobb; sökte ni på plats, eller sökte ni innan ni flyttade dit?  Hur jag bör gå tillväga för att lyckas få tag i ett jobb i Zürich? (Jag har tyvärr bara läst tyska under ett år och kan inte särskilt mkt alls, men är naturligtvis jättepeppad på att lära mig.)  Vilken typ av jobb har man störst chans att få om man inte kan språket?
    (Om ni känner till någon som söker personalen i Zürich i dagsläget, får ni givetvis även tipsa mig om det; allt är av intresse!) 

• Let it Rain

Har även en fråga om hundförsäkringar: Hur mkt brukar dessa gå på? (Jag har en chihuahua.) 

• Let it Rain
    kaj04 skrev 2011-08-20 22:38:03 följande:
    let it rain:
    jag har jobbat i detta landet... kom hit som au pair 1992, sen gick jag hotell- o restaurantutbildning o sen var det inte svàrt att fà jobb...
    vad har du jobbat med i sverige? har du erfarenhet inom service, det är inte sà svàrt att fà jobb inom restaurangbranschen -  men om du inte förstàr schweizertyska blir det svàrt...
    du kan ju alltid kolla upp svenska firmor i zürich, typ abb eller skandia, dom kanske söker folk o lägger mer tyngd pà svenska o engelska.

hundförsäkring har jag ingen koll pà men det vet som säkert i din kommun.
    lycka till!
    Jag har tyvärr inte så mkt jobberfarenhet och det lilla jag har är inom media (utbildad informatör och journalist). Mitt trumpfkort har alltid varit min svenska, men den har jag ju inte någon större nytta av i Schweiz.

Har kikat en del på svenska företag och har redan kontaktat ett, men ville gärna hitta fler... 

• Let it Rain
    Ain skrev 2011-08-21 09:46:45 följande:
    let it rain: Jo, jag har jobbat, även om jag inte jobbar just nu.

För mig var nästan samma situation som för dig; jag kunde ingen franska utan kom hit med min man. Jag hade tyska i skolan och inte franska (bor i Geneve). Men jag har faktiskt alltid fatt jobb just för att jag är svensk Nu söker jag jobb efter att ha varit hemma med barn och nu söker jag via olika jobsiter och typ headhunters. Jag söker inte superaktivt ännu, sa vi far se hur det gar...

Det är ju en klar fördel om man kan det lokala spraket och inom det jag jobbar med ska man gärna kunna bada franska och tyska och helst engelska ocksa, och det kan jag ju nu.   
    Jag flyttar också ner med min (visserligen blivande) man. Han har fått för sig att jag måste skaffa mig ett jobb INNAN jag kan flytta ner, så nu har jag att göra... Vet dock inte om mina chanser till jobb är större om jag söker från Sverige eller om jag befinner mig på plats; jag inbillar mig att det senare är lättare, men jag kanske har fel(?).

Jag har kollat på jobb i min bransch, men i dessa jobbeskrivningar står det att man bör kunna flytande engelska, tyska, franska och italienska. Gulp(!), säger jag om det. Får nog satsa på att jobba med något annat till dess att jag har hunnit öva upp en fungerande tyska. Jag har bara läst tyska under ett års tid och det är mer än 13 år sedan... Hade dock väldigt lätt för språket då, så jag tror inte att jag skall ha några större problem med att lära mig det flytande i sinom tid. Fast då är det väl den lokala varianten som gäller... 

...

Har märkt att jag har lättast att lära mig när jag utsätter mig för musik och tv-serier på det språk jag vill ta till mig av, så: Kan ni rekommendera ngt i tv-serieväg på schweizertyska? Gärna ngt bra som man vill frossa i. Flört 
  • Let it Rain
    Ain skrev 2011-08-21 14:31:41 följande:
    Jag kan säga att det inte är sa manga som verkligen kan alla dessa sprak flytande. Nu vet jag ju inte i vilken branch du är, kanske det verkligen är folk som  kan det där, men min erfarenhet är att om man kan tre sprak flytande, sa är man redan ganska bra. Jag tror att det är en minoritet som kan alla spraken. I franska delen kan folk ofta tyska, men inte superbra, och engelskan är heller inte pa flytande niva.  Kanske det vore en ide att flytta ned och ga intensivkurser i tyska. Jag tror att det är lättare att söka jobb här nere, men det kan ju bero pa lite ocksa. Har du redan ett jobb i Sverige är det kanske dumt att säga upp det - för mig tog det längre tid än jag trodde att hitta ett jobb. Men om ni klarar er pa en lön, skulle jag tro att det är bättre här. Framförallt lär man sig ju bättre tyska om man är i ett tysktalande land.

Förövrig sa kan det vara ide att titta pa norska företag ocksa, jag har jobbat för norrmän ocksa. Atminstone i Geneve är det färre norrmän än svenskar, sa lite lättare att fa jobb där.

Tyvärr känner jag inte till nagon serie pa schweizertyska. Jag ser pa tysk TV hemma, men alltid bara pa de som är dubbade till högtyska (typ Desperate housewives eller andra USA-serier.)

Ang. schweizertyska sa är det inte fel att satsa pa högtyska först, om du vill öva hemma innan. Jag pluggade i Bern och har tidigare jobbat pa ett företag som hade huvudkvarteret i Wallisellen. Da pratade jag högtyska med dem och de svarade pa schweizertyska. Det störde ingen. Samma med min mans familj i väst-österrike (pratar liknande CH-tyska). Sa länge man förstar, och det gör man ganska snabbt om man kan tyska bra, är de glada. De märker ju att du är utlänning. Det är värre med tyskar, där tycker Schweizerna nog att de ska lära sig mundart Men det är ju aldrig fel att kunna prata dialekten heller.  

Killen vill inte att jag flyttar ner om jag inte har hittat ett jobb där först, eftersom han vill att jag skall klara mig på min egen lön. Så att åka ner och köra en intensivkurs i tyska är inget han går med på. Krångel, krångel... 

Nåja, jag får väl försöka lära mig tyska på egen hand här i Sverige ist...
  • Let it Rain
    Amazina skrev 2011-08-21 14:54:15 följande:
    Let it rain- Googla på Schweizer Fernsehen eller Tele Züri så hittar du säkert Schweizertyska sändningar.
    Tack. :) 
  • Let it Rain
    Pistou skrev 2011-08-21 18:42:48 följande:
    Let in rain, vad jobbar du med hemma i Sverige? Finns det ingen möjlighet att du kan fortsätta med du gör på frilandsbasis?
    Jag är utbildad översättare och frilansade tidigare i Frankrike när vi bodde där. Så fort vi slog oss ner i Schweiz kunde jag starta eget här, men då hade ju maken i coh för sig redan fått fast anställning här, vilket automatiskt gav oss båda B-tillstånd. Eventuellt underlättar det om man är gift också.

Om du inte talar tyska och inte har möjlighet att hitta något jobb inom ditt område, kan du kanske söka jobb som barnflicka/hemhjälp tills vidare hos en svensk familj. Ibland är kraven förvisso stora på den som söker jobb som barnflicka - t.ex. att de först ska ha genomgått en utbildning hos Röda Korset, men för en svensk familj som kanske bara stannar i Schweiz en begränsad tid är det kanske viktigare att hitta någon som pratar svenska.
    Just nu är jag arbetslös, men har tidigare jobbat som informatör (i vilket det ingår att skriva artiklar för webben, sköta presskontakter etc). Informatörsyrket är tyvärr inte lämpat för distansarbete och därför jobbar på att komma igång som frilansande journalist, men det går trevande då jag inte har de "rätta kontakterna"... Tror dock att det kan lösa sig på sikt, med mkt vilja och tålamod. En sådan karriär skulle jag kunna sköta även i utlandet, så det vore verkligen det optimala. Men, som sagt; jag tror att det kommer ta ett tag innan jag kan livnära mig på det till 100%. Egentligen skulle jag ha påbörjat en doktorandtjänst nu, men utlandsflytten gör det dessvärre inte längre möjligt och ämnet är inte heller av sådan natur att tjänstgöringen kan förpassas till ett schweiziskt universitet. 

Har kikat lite på jobb som barnflicka, men har fått för mig att de främst söker yngre tjejer? (Jag är 32.) Tycker dock inte att åldern borde vara en nackdel i sammanhanget - snarare tvärtom. Dessutom borde det väl vara alldeles ypperligt att ha en barnflicka med men fil mag i svensk litteratur, kan man tycka. ;) Nåja, det löser sig nog... Funkar det inte på det ena sättet, så funkar det förhoppningsvis på det andra. :)

Planen är att jag och pojkvännen skall gifta oss och han har, som sagt, redan en tjänst i landet. 
  • Let it Rain
    Ain skrev 2011-08-21 23:08:27 följande:
    Ja, det är klart, ett sadant jobb gör väl att man behöver kunna spraken riktigt bra. Men, kanske du kunde pröva att jobba inom kompletteringen i svenska, alltsa som svenskalärare? Troligast kan du inte fa det som heltidstjänst, men kanske nagot att börja med iaf. Det jobbade jag med i början da jag flyttade hit.

Folk söker nog oftast yngre tjejer, men jag tror att det mest är för att det ska vara sa typ. De flesta jag känner vill egntligen hellre ha äldre folk, men är kanske rädda för att det ska kosta för mycket da, för da blir det mer barnskötare och högre lön över det hela... 

pistou: ah, vad kul, är du översättare. Min kusin är ocksa översättare (franska/engelska). Verkar vara ett jättekul jobb! 
    Det har jag absolut funderat över, men när jag letat den typen av jobb över nätet ser jag att de kräver en lärarexamen (vilket jag inte har). Har dock inte koll på vad just "kompletteringen i svenska" innebär, så du får gärna upplysa mig. *hoppas på goda nyheter* :)

• Let it Rain
    Pistou skrev 2011-08-22 09:42:56 följande:
    Det låter spännande att arbeta som informatör, och jag förstår att du har haft svenskan som främsta arbetsspråk. Eftersom samma sak gäller för mig som översättare, och då svenskan ju är ett förhållandevis litet språk, har jag själv funderat  på att kontakta svenska företag med etablering i Schweiz för att utöka min kundbas. Jag har dock inte kommit igång riktigt än, eftersom jag redan arbetar för flera agenturer (de flesta i Frankrike) och för tillfället inte kan jobba mer än 50 % (har två barn och ett tredje som snart ska födas, vilket också begränsar mina arbetstimmar). Men det kanske kan vara en idé för dig att skicka ut ditt CV till de olika svenska företag som finns i Schweiz och helt enkelt erbjuda dina tjänster.

www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/europa/sch.../

Om du ändå funderar på ett tillfälligt jobb som barnflicka för att få en fot in på arbetsmarknaden, tror jag inte alls att din ålder skulle ligga dig i fatet.

Lycka till!

Ain: Ja det är jätteroligt att arbeta som översättare! Jag frilansar hemifrån sedan 2002, men började som in-house-översättare på en översättarbyrå i England och kan ofta sakna den sociala biten. Det blir lätt lite ensamt att sitta och pula på kammaren, även om det givetvis även erbjuder stora friheter att själv disponera över sin arbetstid. Men, själva jobbet som sådant är nästan bara roligt, och det är sällan jag drar mig för att gå igång med ett nytt projekt. Men visst kan det vara svårt ibland. Jag har t.ex. ingått ett flerårigt kontrakt med en stor, fransk sportkedja och satt i våras med ett enormt projekt om sportfiskeutrustning. DET var inte lätt! Att hitta svenska termer för olika sportfiskeaktiviteter som knappt praktiseras i Sverige var inte lätt, och jag var väligt lättad när jobbet var avslutat.
    Jag tycker att ditt jobb låter riktigt kul det också. Hade jag bara varit liiiiite bättre på ännu ett språk, hade jag absolut kunnat tänka mig att jobba som översättare. Kanske får satsa på det så småningom. ;) 

Tack för din hjälp! :)
  • Let it Rain
    Ain skrev 2011-08-22 17:51:25 följande:
    let it rain: komplettering är för barn som inte gar pa en svensk skola, men som ända vill lära sig svenska. Oftast nagra timmar i veckan/nagon timme. Det innebär att det ofta inte ger en heltidstjänst, och därför är det svart att fa utbildade lärare. Nu vet jag inte hur det är i Zuerich, men sa var det pa franska delen av Geneve där jag jobbade. Jag är inte heller lärare, och vet om andra som inte är lärare som jobbade som det. Men naturligtvis vill de hellre ha utbildade lärare. Men som sagt, om det är sa att de har svart att fa utbildade lärare kanske du har en chans. Det kan dock innebära ganska daligt schema och kanske endel körande för att aka till olika skolor.

Pistou: jag har fött tva barn i Geneve. Jag tycker att jag upplevt mina förlossningar ungefär som du upplevde din i Frankrike. Ganska medikaliserad och man väntar inte gärna länge med att sätta igang. Men, samtidigt är det som Amazonas skriver, om du verkligen vill nagot sa kommer de nog ta hänsyn till det (jag har vägrat att bli igangsatt redan innan BF tex. Med reservation naturligtvis för om det vore verklig fara för bebisen). Och barn som är typ över 3.5 kg är en "beau bebe"
    Jag tror att tyska delen av CH är lite mer "naturlig" medan franska delen lite mer för epidural och sadär. Det är vad jag har hört av andra ocksa. Men samtidigt beror det ju pa vilket sjukhus man aker till och vilken läkare man far. Dock kan jag garantera att du inte kommer att behöva vänta pa epidural om du vill ha det

Förresten, sa tog jag epidural ganska fort med mitt första barn, men min förlossningsläkare sa efterat att han tyckte jag var väldigt duktig (och enligt henne sa han inte det ofta), sahär tror jag inte att epidural diskvalifiserar dig för att vara "mästare" pa att föda barn ;-P  
    I see. Och jag som inte ens har nåt körkort... Kanske dags att få tummen ur och skaffa sig det illa kvickt. ;) 

Läste dock nånstans att man måste ha haft sitt svenska körkort i minst tre år för att kunna göra om det till ett schweiziskt. Någon som kan verifiera detta? 
  • Let it Rain
    Pinot noir skrev 2012-10-30 16:23:32 följande:
    Jag är inte online så ofta så jag svarar ganska sent. Maken håller på åff iaf

Kladdkaka, Jag bor i Bern och är dagledig och barnlös med hund men det kanske inget gör.  Skulle vara kul att hitta på något med en exotisk svenska Umgås annars mest med amerikaner, har bara blivit så. 

Jag behöver lite tips och råd. Vi vill börja en utredning om varför vi är barnlösa. Vad tror ni är det smartast att göra det här nere, vänta tills vi är tillbaka i Sverige (vi kommer flytta men, när, var, hur, vet vi inte än kan dröja 6mån-10år) eller börja härnere nu och sen kanske fortsätta i Sverige beroende på när vi flyttar, eller helt enkelt göra klart allt och flytta tillbaka när vi har skaffat oss barn?
    Maken vill flytta till Sverige av okänd anledning så det är inte beroende av jobb, skola eller något annat.

Dag ledig? Vad är skillnaden mellan det och arbetslös? Fattade inte....
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.