Boende i Schweiz del 11.
Hej!
Min pojkvän har blivit förflyttad till Zürich i sitt jobb (finansbranschen) och kommer därför att bosätta sig där permanent inom kort. Jag är utbildad journalist, men har bara tagit frilansjobb ett kortare tag och har ingen fast anställning i dagsläget. Jag funderar därför på att flytta med min pojkvän ner till Zürich...
Men nu undrar jag hur det fungerar med uppehållstillstånd för mig. Vi är varken sambos eller gifta och jag kan förmodligen inte hitta ett jobb i landet eftersom jag vill fortsätta med mitt frilansande mot den svenska marknaden; jag kan bara knapphändig tyska (läste ett års tyska på gymnasiet) och min engelska är okej, men inte tillräckligt bra för journalistiska ändamål.
Jag har googlat information om vad som krävs för att få ett permanent uppehållstillstånd i Zürich och kommit fram till att vi förmodligen måste gifta oss för att jag skall bli beviljad ett sådant.
Jag undrar därför hur vi bör gå tillväga: Pojkvännen flyttar till Zürich redan om en månad och jag kan flytta efter först 3-4 månader senare. Han är således ogift när han flyttar ner och kommer att förbli det ett tag till. Kan jag åka ner och gifta mig med honom där efter att han fått sitt uppehållstillstånd, eller kommer det att se suspekt ut i myndigheternas ögon? Hur länge brukar man få vänta på uppehållstillståndet? Kontrollerar de vår bakgrund som par (gemensamma semesterbilder etc) när de skall godkänna min ansökan?
Min pojkvän tror att vi kan ta det som det kommer, men jag känner att vi gör bäst i att planera detta för att inte stå där och säga "oj, det sket sig visst".