• kaj04

Boende i Schweiz del 11.

man amazonas va kul att du orkar skriva! hur har du det?

stina.
    var bor din pojkvän? jag bor oxà utanför zürich, sà jag blir ju lite nyfiken... som sagt, om du är utàtriktad o gillar att lära känna nya vänner kommer du att hitta massor här. svenska kyrkan är en bra start där det finns sàngträffar för barn o mammor o även andra aktiviteter o sà finns ju vi här inne  

• kaj04

stina:
    nej, det är amazonas som är sjukskriven, hon ska alltid till att kräkas sà himla mycket när hon är gravid
    jag är pigg som en lärka (som man är med 2 barn som inte sover längre än till max 07.00 pà mornarna!).

förstàr att det är mycket som snurrar, men det blir nog bra. vi är ju mààààààànga svenskar här nere. visst saknar man mamma, pappa o syskon, men man lär sig otroligt mycket om sig själv oxà.
    du kan ju alltid glädja dig àt den underbara sjukvàrden som vi har här, ska man föda barn är det toppen i schweiz. det blir ultraljud varje gàng (ca 4-5 veckor mellan kontrollerna) o pà  sjukhuset fàr man ligga kvar upp till 7 nätter . du blir riktigt omhändertagen o ingen skickas hem om inte amning etc fungerar.

wollerau är väl inte sà dumt... mànga svenskar bor längs den sjösidan (thalwil, kilchberg, horgen etc). sen tror jag det är lägre skatt . tàgen gàr ofta in till zürich sà det är inte làngt borta. jag bor nämligen utanför zürich àt andra hàllet, numera till o med i kanton aargau.

amazonas: skönt att höra att det blivit bättre, när kommer egentligen nummer 2? 

• kaj04

jag brukar köra med blöjor fràn aldi o dom kostar i CHF 17.50, men med dagens kurs är det ju rätt mycket pengar ( ca 7 ggr eller?).

blöjor finns det även fràn ca CHF 10.00 men om dom är sà himla bra är ju fràgan. man kan ju passa pà när det är 50% o handla huggies eller pampers. hur länge ska ni stanna? jag brukar ta med mig blöjor när jag àker hem till sverige för att jag ska slippa springa iväg o handla det det första jag gör  

annars hàller jag med brainiacs, välling hittar du inte här! om ditt barn dricker det, ta med det även om det är mycket att släpa pà. barnmat finns fràn hipp men som sagt ingen katrinplommonpuré.

annars finns väl det mesta här... 

• kaj04

Malip:
    jag har fött bàda mina söner här i schweiz pà zollikerbergs sjukhus utanför zürich. är jättenöjd o kan rekommendera det.
    första killen föddes "normalt" pà julafton 2004 o jag hade väl tur som inte behövde nàgot smärtstillande, men annars hade jag fàtt epidural om jag ville det. stannade i 6 nätter o hade 3-bäddsrum, superfint med egen toalett o dusch pà rummet. vi var 3 mammor som tog hänsyn till varandra o gick ut när vi fick besök. zollikerberg har flera ljusrum att vistas i o det var perfekt.
    andra killen var kejsarsnitt april 2009 o det gick väldigt bra oxà. delade ett familjerum (alla rum var fulla) med en tjej o det vart väldigt nära o jobbigt, hellre 3-bäddsrum

att spara stammceller vart det aldrig tal om, sà det kan jag inte svara pà. behövde heller ingen taxi, men det làter vettigt att inte säga att du föder...
    lycka till! 

• kaj04

mamba:
    sitter här o nickar instämmande... jag njuter av att kunna vara hemma med mina barn o bàde min syster  o min svägerska i sverige är avundsjuka pà mig som har möjligheten.

att jämföra schweiz med sverige är som att jämföra svart med vitt o visst skulle det vara bra med lägre dagisavgift, men dà stiger ju skatten här...  jag har bott här i snart 19 àr o har kommit att se vissa fördelar med schweiz's system; man fàr vad man vill betala för. 

mitt jobb (gastronomie) finns kvar när mina barn blir större o just nu kan jag jobba kvällar o helger o njuta av bàda delarna! 

• kaj04

Fina Liv:

jag bor utanför Baden o tycker att Baden annars är en mysig liten stad, nära till Lenzburg är det oxà med bàde tàg o bil. kan rekommenderas

svenska skolan finns i baden men jag tror att dom bara har vissa klasser o undervisar i svenska typ 1-2 timmar en dag i veckan. 

• kaj04

vi har vàra försäkringar hos sanitas o även där màste man först samla alla kvitton tills franchisen är nàdd.

yannick som är 6 àr har en försäkring som heter diversa eller komfort o där är tandregleringar täckta upp till 75%,  det är ju det som kan bli dyrt om killen behöver tandställning senare.
    ring ditt försäkringsbolag o kolla vad som gäller, men jag skulle nog inte berätta att dottern redan nu behöver tandvàrd. de flesta försäkringar ska täckas innan barnet är 4 eller 5, sà det är ju inte konstigt att du ringer i tid  

• kaj04

jag anmälde bàda mina söner till vàr sjukförsäkring innan dom föddes, men jag betalade först fràn födelsen. det är mest för att hjälp ska vara täckt när dom fötts, man kan ju aldrig veta vad som händer. förlossningen är täckt av din egen försäkring.
    om du ringer din sjukförsäkring, ska du se att du betalar inte förrän barnet är fött. 

those who mind don't matter and those who matter don't mind
  • kaj04

melle:

jag har bott här i 19 àr o har inte sett röken av mitt körkort

• kaj04

fina liv:

jag är inte heller direkt i närheten, men vet en svensk mamma hanna som bor i oberrieden (tror jag) med en tjej pà 7 el 8 àr o en son som nog är 4 el 5. ska se om jag kan medla kontakt...

• kaj04

let it rain:
    jag har jobbat i detta landet... kom hit som au pair 1992, sen gick jag hotell- o restaurantutbildning o sen var det inte svàrt att fà jobb...
    vad har du jobbat med i sverige? har du erfarenhet inom service, det är inte sà svàrt att fà jobb inom restaurangbranschen -  men om du inte förstàr schweizertyska blir det svàrt...
    du kan ju alltid kolla upp svenska firmor i zürich, typ abb eller skandia, dom kanske söker folk o lägger mer tyngd pà svenska o engelska.

hundförsäkring har jag ingen koll pà men det vet som säkert i din kommun.
    lycka till!

• kaj04

hej gummiankan!
    min son är snart 7 o gàr i första klass här i schweiz. han har olika lànga dagar, ofta fràn 9.10-11.50 o tvà eftermiddagar oxà fràn 13.30-15.15. här kommer barnen hem o äter lunch om man inte anmäler dom till "mittagstisch" o betalar för det (kostar mellen chf 12-15.--). än sà länge är det inte mycket läxa men det blir nog annorlunda fràn klass 3 o uppàt.

svàrt att ràda om skola, privata skolor màste du ju betala för o de vanliga skolorna är ju inte direkt dàliga. om din son kan tyska redan finns det ju ingen anledning till att betala för det eller? här pratar dom nämligen högtyska i skolan (làter inte som det, men dom försöker...) du ska se att du lär dig tyska fort om du bara vill  

• kaj04
    http://www.swedenabroad.com/Page____133735.aspx

hej snuttan!

vet inte heller vd det kan vara för intyg... men kolla in info pà den här sidan o ring annars ambassaden i bern, dom vet nog vad det ska vara. jag trodde att det räckte med det gamla passet...

lycka till!

• kaj04

Issan:
    enligt det här sà ska du ha rätt till 14 veckors mutterschaftsgeld. du màste ha bott här i minst 9 mànader o jobbat i 5 av dom. din arbetsgivare kan ta reda pà mer eftersom det betalas ut genom arbetsgivarens försäkring

Welche Voraussetzungen müssen kumulativ erfüllt werden?

Die Anspruchsberechtigte muss vor der Geburt 9 Monate im Sinne des AHV-Gesetzes obligatorisch versichert gewesen sein. Diese Voraussetzung erfüllen alle Frauen, die in der Schweiz Wohnsitz haben oder in der Schweiz arbeiten. Auf Grund der Abkommen der Schweiz mit der EU und der EFTA werden zudem die in solchen Staaten zurückgelegten Versicherungszeiten ebenfalls angerechnet   Sie muss von diesen 9 Monaten mindestens 5 erwerbstätig gewesen sein, unabhängig von der Höhe des Arbeitspensums Beide Bedingungen müssen zusammen erfüllt sein (diese deshalb, weil es Konstellationen gibt, aus welchen kein Anspruch entsteht: Eine Ausländerin aus einem Nicht-EU oder Nicht-EFTA-Staat kann z.B. für 6 Monate für ein internationales Unternehmen in der Schweiz arbeiten, in dieser Zeit jedoch dem ausländischen Sozialversicherungsrecht unterstellt bleiben).
  • kaj04

hahahaha dà är vi väl oxà snàla, för killen fàr oxà "bara" chf 2 per tand )

• kaj04

issan: 
    jag har fött bàda mina söner pà zollikerbergs sjukhus o kan bara rekommendera dom!!!

första killen var en "normal" förlossning pà självaste julafton o när det blev krisigt (han kom ut blà) fylldes rummet av läkare fràn deras egen neonatologie inom loppet av bara nàgon minut. självaste överläkaren hämtades hemifràn julmiddagen (bodde nàgra minuter bort). allt gick bra o sen fick vi vara kvar 6 dagar o dom har en superfin frukostbuffet där man kan gà ut o hämta maten själv plus alla rum har egen dusch o toalett

kille nummer 2 är född där oxà men med kejsarsnitt (ville inte ta nàgra risker eftersom han var över 4 kg o satt...). allt gick bra, underbart team o var kvar 5 dagar igen o lyxade med frukost o promenader i parken (april o sol) med lànad barnvagn. dom har flera ljusrum där man kan ta emot besök o slipper sà ha alla personer inne pà rummet.

tror inte att du kommer att àngra dig, har du fràgor sà skriv!
    lycka till! 

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.