• Pistou

Boende i Schweiz del 11.

Hej EmmaU,

Kan du inte bara köpa helt vanligt smör då?
    Vi gillar inte heller margarin utan kör bara med smör. Det blir förstås lite hårt om man alltid har det stående i kylen, vilket inte är fallet med Bregott, men om man tar ut det en stund i förväg blir det smidigt och lätt att bre ut och smakar betydligt bättre än margarin. Något jag saknar här i Schweiz är saltat smör, men salt är ju inte så nyttigt så det är lika bra att vänja sig att leva utan. När jag var hemma i Sverige senast och smakade extrasaltat bregott fick jag en smärre chock. Det var sååå salt. Men som sagt, vanligt smör alltså.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou

När det redan har varit lite aktivitet i tråden idag tänkte jag passa på att höra mig för lite om sjukförsäkringar.

Vi har sjukförsäkring för alla i familjen (maken & jag + våra två barn på 2 och 5 år) genom Assura.
    Det som är lite retligt med Assura är att man måste stå ute med pengarna och sedan skicka in recept och kvitton, för att få tillbaka pengarna sedan. Samtidigt har jag för mig att Assura är ett av de billigare försäkringsbolagen (och det rör sig ju ändå inte småpengar direkt), så det får funka tills vidare. .

Men, för att gå vidare med min fråga, är det någon som vet hur fungarar det med "assurance complémentaire" (vet inte vad det kan heta på tyska)?

Vad täcker en kompletterande försäkring och gäller den omedelbart eller måste man ha haft den ett visst tag för att kunna utnyttja den? Vad jag förstår brukar t.ex. tandvård bara omfattas av den kompletterande försäkringen.

Det är nämligen så att vår lilla flicka, som bara är 2,5, tyvärr redan har dåliga tänder. Vad jag vet har vi inte gjort något annorlunda jämfört med sonen (som har perfekta tänder), men det sägs ju att saliven kan påverka tandhälsan. Hur som helst känner man ju sig hemsk som förälder. Nu har tandläkaren som gett dottern fluorbehandling i alla fall föreslagit att vi ev. måste komma med dottern till sjukhuset för något slags operativt ingrepp under sövning och det hela kommer att kosta kring CHF 1 500, och det vore ju trevligt om man kunde få en liten del bekostad av försäkringskassan. Någon som vet något om försäkring för tandvård och kan berätta lite?

Tacksam för svar!

• Pistou
    Bordeaux skrev 2011-03-11 17:37:55 följande:
    Tyvärr jag är för nyinflyttad och fortfarande oförsäkrad så jag har nollkoll.
    Ingen fara EmmaU! Jag tror att det finns en del veteraner i tråden och hoppas att de kan tipsa lite. Jag och barnen har bara bott här sedan nov 2009 (maken sedan juni 2009), så det är fortfarande mycket vi inte har koll på.
  • Pistou

Tack för era svar, Amazonas och kaj04. Verkligen jättebra att få lite hjälp på traven, för det är verkligen inte lätt.
    Jo, det blir nog att ringa till Assura och ta ut en "complémentaire" till vår Olivia (eller kanske båda barnen?) utan att berätta om den kommande tandvården.

Ain, låter skönt med Internationell försäkring!
    Min man hade en expat-tjänst i USA mellan jul 2007 och maj 2008, och då var vi också helförsäkrade genom hans företag. En gång vaknade min man mitt i natten av extrema ryggsmärtor och mild förlamning, så jag blev tvungen att ringa paramedics som kom med ambulans. Maken fick morfin och stannade ett dygn på sjukhus (tror att han hade en ryggnerv i kläm) och fick träffa en massa läkare som alla skickade varsin saltad räkning efter ett par veckor (förutom de räkningar som kom från ambulansföretaget och sjukhuset förstås). Det var verkligen ingen billig historia, så jag är glad att vi var försäkrade via hans företag. Fattiga människor i USA får ju MedicAid
    och äldre och vissa handikappade får MedicCare, men hur gör vanliga medelinkomsttagare som kanske inte har en jättebuffert i nödsituationer?

• Pistou

Det visade sig att tandläkaren hade överreagerat och att det trots allt inte var nödvändigt att ta dottern till sjukhuset för att fixa till tänderna där, men vi fortsätter ändå att gå på fluorbehandling varje månad. Nu har beslutet om att ta ut extra sjukförsäkring fått ligga på is lite, men vi kommer nog att kolla upp det framöver i alla fall.

Apropå försäkring för det ofödda barnet, väntar jag själv vårt tredje barn just nu, och min gynekolog sa att det inte ska vara nödvändigt att  ta ut en extra barnförsäkring innan barnet är fött. Om allt går som det ska, räcker det med mammans sjukförsäkring. Men, som Amazonas säger, om man vet med sig att det finns risk för en prematurfödsel kanske det kan vara en idé att ta ut en.

Men som altid är man ju lite orolig och misstänksam när det gäller försäkringar. Jag tycker att pengarna bokstavligen rinner genom fingrarna i detta landet, men löneläget ligger ju samtidigt lite högre, vilket man får vara glad över.

• Pistou

Hej EmmaU!

Vi bor i Sion, mitt i Valais - en av Schweiz soligaste städer, sägs det. Igår hade vi hela 26 grader här och inte ett enda moln på himlen! Alldeles underbart!
    Vi sparar kvittona ills det blir en ansenslig summa vi får tillbaka.

• Pistou

Hej Amazonas,

Nu har vi bara bott här i drygt ett år, men har varit rätt så förskoande från telemarketing, tycker jag. Vi har väl fått höst fem sådana samtal sedan vi flyttade hit hösten/vintern 2009, men det kanske kommer och då är det ju bra att vara beredd...

Jag hittade i alla fall den här artikeln (vet inte om du läser franska), och genom att kontakta Swisscom (och andra organisationer som det länkas till längre ner) kan man få en asterisk insatt efter sitt namn i Swisscoms register, vilket innebär att man inte ska kunna kontaktas mer. Ett 08-nummer är väl alltid nationellt?

http://www.frc.ch/pages.php?id=758

Genom den här siten ska det gå att registrera sitt nummer:
    http://www.directories.ch/process.aspx?language=de

• Pistou
    Bordeaux skrev 2011-07-30 14:42:49 följande:
    Det här med körkort undrar jag över. Vi har precis skaffat schweiziska körkort och när vi lämnade in pappersbunten så tog de våra svenska körkort av en anledning vi inte uppfattade. Jag trodde vi skulle få tillbaka de svenska körkorten men tydligen inte. Idag fick jag nämligen brev med mitt schweiziska körkort men mitt svenska var inte i det brevet. Så jag undrar om det finns en chans att få tillbaka det svenska körkortet, mitt gäller i 9år till och vi kommer flytta tillbaka till Sverige inom den tiden så därför undrar jag.

Glad nationaldag på er!!

När vi bytte våra körkort till schweiziska så tog de våra gamla (båda tagna i England, men det borde ju inte spela någon roll) och vi fick inte tillbaka dem alls. Nu frågade vi inte efter dem heller, men det skiljer sig kanske beroende på kanton... 
  • Pistou

Let in rain, vad jobbar du med hemma i Sverige? Finns det ingen möjlighet att du kan fortsätta med du gör på frilandsbasis?
    Jag är utbildad översättare och frilansade tidigare i Frankrike när vi bodde där. Så fort vi slog oss ner i Schweiz kunde jag starta eget här, men då hade ju maken i coh för sig redan fått fast anställning här, vilket automatiskt gav oss båda B-tillstånd. Eventuellt underlättar det om man är gift också.

Om du inte talar tyska och inte har möjlighet att hitta något jobb inom ditt område, kan du kanske söka jobb som barnflicka/hemhjälp tills vidare hos en svensk familj. Ibland är kraven förvisso stora på den som söker jobb som barnflicka - t.ex. att de först ska ha genomgått en utbildning hos Röda Korset, men för en svensk familj som kanske bara stannar i Schweiz en begränsad tid är det kanske viktigare att hitta någon som pratar svenska.

• Pistou
    Let it Rain skrev 2011-08-21 19:36:29 följande:
    Just nu är jag arbetslös, men har tidigare jobbat som informatör (i vilket det ingår att skriva artiklar för webben, sköta presskontakter etc). Informatörsyrket är tyvärr inte lämpat för distansarbete och därför jobbar på att komma igång som frilansande journalist, men det går trevande då jag inte har de "rätta kontakterna"... Tror dock att det kan lösa sig på sikt, med mkt vilja och tålamod. En sådan karriär skulle jag kunna sköta även i utlandet, så det vore verkligen det optimala. Men, som sagt; jag tror att det kommer ta ett tag innan jag kan livnära mig på det till 100%. Egentligen skulle jag ha påbörjat en doktorandtjänst nu, men utlandsflytten gör det dessvärre inte längre möjligt och ämnet är inte heller av sådan natur att tjänstgöringen kan förpassas till ett schweiziskt universitet. 

Har kikat lite på jobb som barnflicka, men har fått för mig att de främst söker yngre tjejer? (Jag är 32.) Tycker dock inte att åldern borde vara en nackdel i sammanhanget - snarare tvärtom. Dessutom borde det väl vara alldeles ypperligt att ha en barnflicka med men fil mag i svensk litteratur, kan man tycka. ;) Nåja, det löser sig nog... Funkar det inte på det ena sättet, så funkar det förhoppningsvis på det andra. :)

Planen är att jag och pojkvännen skall gifta oss och han har, som sagt, redan en tjänst i landet. 
    Det låter spännande att arbeta som informatör, och jag förstår att du har haft svenskan som främsta arbetsspråk. Eftersom samma sak gäller för mig som översättare, och då svenskan ju är ett förhållandevis litet språk, har jag själv funderat  på att kontakta svenska företag med etablering i Schweiz för att utöka min kundbas. Jag har dock inte kommit igång riktigt än, eftersom jag redan arbetar för flera agenturer (de flesta i Frankrike) och för tillfället inte kan jobba mer än 50 % (har två barn och ett tredje som snart ska födas, vilket också begränsar mina arbetstimmar). Men det kanske kan vara en idé för dig att skicka ut ditt CV till de olika svenska företag som finns i Schweiz och helt enkelt erbjuda dina tjänster.

http://www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/europa/schweiz/Om-Schweiz/Svenska-foretag-i-Schweiz/

Om du ändå funderar på ett tillfälligt jobb som barnflicka för att få en fot in på arbetsmarknaden, tror jag inte alls att din ålder skulle ligga dig i fatet.

Lycka till!

Ain: Ja det är jätteroligt att arbeta som översättare! Jag frilansar hemifrån sedan 2002, men började som in-house-översättare på en översättarbyrå i England och kan ofta sakna den sociala biten. Det blir lätt lite ensamt att sitta och pula på kammaren, även om det givetvis även erbjuder stora friheter att själv disponera över sin arbetstid. Men, själva jobbet som sådant är nästan bara roligt, och det är sällan jag drar mig för att gå igång med ett nytt projekt. Men visst kan det vara svårt ibland. Jag har t.ex. ingått ett flerårigt kontrakt med en stor, fransk sportkedja och satt i våras med ett enormt projekt om sportfiskeutrustning. DET var inte lätt! Att hitta svenska termer för olika sportfiskeaktiviteter som knappt praktiseras i Sverige var inte lätt, och jag var väligt lättad när jobbet var avslutat.
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.