Let it Rain skrev 2011-08-21 19:36:29 följande:
Just nu är jag arbetslös, men har tidigare jobbat som informatör (i vilket det ingår att skriva artiklar för webben, sköta presskontakter etc). Informatörsyrket är tyvärr inte lämpat för distansarbete och därför jobbar på att komma igång som frilansande journalist, men det går trevande då jag inte har de "rätta kontakterna"... Tror dock att det kan lösa sig på sikt, med mkt vilja och tålamod. En sådan karriär skulle jag kunna sköta även i utlandet, så det vore verkligen det optimala. Men, som sagt; jag tror att det kommer ta ett tag innan jag kan livnära mig på det till 100%. Egentligen skulle jag ha påbörjat en doktorandtjänst nu, men utlandsflytten gör det dessvärre inte längre möjligt och ämnet är inte heller av sådan natur att tjänstgöringen kan förpassas till ett schweiziskt universitet.
Har kikat lite på jobb som barnflicka, men har fått för mig att de främst söker yngre tjejer? (Jag är 32.) Tycker dock inte att åldern borde vara en nackdel i sammanhanget - snarare tvärtom. Dessutom borde det väl vara alldeles ypperligt att ha en barnflicka med men fil mag i svensk litteratur, kan man tycka. ;) Nåja, det löser sig nog... Funkar det inte på det ena sättet, så funkar det förhoppningsvis på det andra. :)
Planen är att jag och pojkvännen skall gifta oss och han har, som sagt, redan en tjänst i landet.
Det låter spännande att arbeta som informatör, och jag förstår att du har haft svenskan som främsta arbetsspråk. Eftersom samma sak gäller för mig som översättare, och då svenskan ju är ett förhållandevis litet språk, har jag själv funderat på att kontakta svenska företag med etablering i Schweiz för att utöka min kundbas. Jag har dock inte kommit igång riktigt än, eftersom jag redan arbetar för flera agenturer (de flesta i Frankrike) och för tillfället inte kan jobba mer än 50 % (har två barn och ett tredje som snart ska födas, vilket också begränsar mina arbetstimmar). Men det kanske kan vara en idé för dig att skicka ut ditt CV till de olika svenska företag som finns i Schweiz och helt enkelt erbjuda dina tjänster.
http://www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/europa/schweiz/Om-Schweiz/Svenska-foretag-i-Schweiz/
Om du ändå funderar på ett tillfälligt jobb som barnflicka för att få en fot in på arbetsmarknaden, tror jag inte alls att din ålder skulle ligga dig i fatet.
Lycka till!
Ain: Ja det är jätteroligt att arbeta som översättare! Jag frilansar hemifrån sedan 2002, men började som in-house-översättare på en översättarbyrå i England och kan ofta sakna den sociala biten. Det blir lätt lite ensamt att sitta och pula på kammaren, även om det givetvis även erbjuder stora friheter att själv disponera över sin arbetstid. Men, själva jobbet som sådant är nästan bara roligt, och det är sällan jag drar mig för att gå igång med ett nytt projekt. Men visst kan det vara svårt ibland. Jag har t.ex. ingått ett flerårigt kontrakt med en stor, fransk sportkedja och satt i våras med ett enormt projekt om sportfiskeutrustning. DET var inte lätt! Att hitta svenska termer för olika sportfiskeaktiviteter som knappt praktiseras i Sverige var inte lätt, och jag var väligt lättad när jobbet var avslutat.