Inlägg från: Bordeaux |Visa alla inlägg
  • Bordeaux

Boende i Schweiz del 11.

slma skrev 2011-03-11 16:55:19 följande:
    Jamen här är ni ju! Trodde traden dött ut...
    Den är väl istort sett död
  • Bordeaux
    Pistou skrev 2011-03-11 17:32:15 följande:
    När det redan har varit lite aktivitet i tråden idag tänkte jag passa på att höra mig för lite om sjukförsäkringar.

Vi har sjukförsäkring för alla i familjen (maken & jag + våra två barn på 2 och 5 år) genom Assura.
    Det som är lite retligt med Assura är att man måste stå ute med pengarna och sedan skicka in recept och kvitton, för att få tillbaka pengarna sedan. Samtidigt har jag för mig att Assura är ett av de billigare försäkringsbolagen (och det rör sig ju ändå inte småpengar direkt), så det får funka tills vidare. .

Men, för att gå vidare med min fråga, är det någon som vet hur fungarar det med "assurance complémentaire" (vet inte vad det kan heta på tyska)?

Vad täcker en kompletterande försäkring och gäller den omedelbart eller måste man ha haft den ett visst tag för att kunna utnyttja den? Vad jag förstår brukar t.ex. tandvård bara omfattas av den kompletterande försäkringen.

Det är nämligen så att vår lilla flicka, som bara är 2,5, tyvärr redan har dåliga tänder. Vad jag vet har vi inte gjort något annorlunda jämfört med sonen (som har perfekta tänder), men det sägs ju att saliven kan påverka tandhälsan. Hur som helst känner man ju sig hemsk som förälder. Nu har tandläkaren som gett dottern fluorbehandling i alla fall föreslagit att vi ev. måste komma med dottern till sjukhuset för något slags operativt ingrepp under sövning och det hela kommer att kosta kring CHF 1 500, och det vore ju trevligt om man kunde få en liten del bekostad av försäkringskassan. Någon som vet något om försäkring för tandvård och kan berätta lite?

Tacksam för svar!
    Tyvärr jag är för nyinflyttad och fortfarande oförsäkrad så jag har nollkoll.
  • Bordeaux

Hur gör ni med alla kvitton, skickar ni in dem direkt eller fler på en gång?
    Jag har Swica en försäkring med lite tillägg, så jag får tillbaka lite CHF när jag varit hos optikern och faktiskt även spa-behandligar. Ska jag skicka in de kvittot som är nu eller vänta tills jag har fler?

Förresten i vilka städer bor ni?

• Bordeaux

Jag bor i Bern och vi har också haft alldeles underbart väder senaste dagarna
    Finns det någon svensk hemmafruklubb eller liknande, någon som vet något om det? Vill lära känna folk härnere och måste ju börja någonstans.

• Bordeaux

Det här med körkort undrar jag över. Vi har precis skaffat schweiziska körkort och när vi lämnade in pappersbunten så tog de våra svenska körkort av en anledning vi inte uppfattade. Jag trodde vi skulle få tillbaka de svenska körkorten men tydligen inte. Idag fick jag nämligen brev med mitt schweiziska körkort men mitt svenska var inte i det brevet. Så jag undrar om det finns en chans att få tillbaka det svenska körkortet, mitt gäller i 9år till och vi kommer flytta tillbaka till Sverige inom den tiden så därför undrar jag.

Glad nationaldag på er!!

• Bordeaux

Tack för svar, jag bor i Bern så jag får hoppas att jag får tillbaka det med klistermärken eller liknande. Sen undrar jag över kostnaden. Vi vet ju att allt kostar pengar i det här landet, kommer körkortet kosta något?

Vi lämnade in alla papper på onsdagmorgonen tillsammans med de svenska körkorten, fick nya körkorten med posten på lördagen så det gick överraskande snabbt. Men vi har ännu inte betalat något mer än optikern då.

Brainiacs, vet du varför det skickades till Sverige? Vi är (hoppas jag) utvandrade ur Sverige för vi har försökt iaf så att skicka våra körkort dit skulle kännas skumt.
    Borde de inte kunna dra ut lådan och kolla på ditt körkort och se att allt stämmer och ta ditt schweiziska och ge dig ditt svenska? Det kanske är lite för enkelt

• Bordeaux
    Mamba skrev 2011-08-06 22:59:33 följande:
    Min man har ett körkort m klistermärket på. Det fick vi i Stadt Zürich. Själv har jag inget körkort men funderar på att ta det här nere, nån som vet hyr dyrt det är?
    Tyvärr inte men jag skulle gissa på att det är dyrare än i Sverige.

Jag fick hem räkningen för körkorten jag ska betala 45chf och maken ska betala 105chf. Han får betala 60chf för behandling av ansökan. Tyvärr har jag inte kunnat besöka kontoret så jag har mejlat dem om det och passat på att fråga om våra körkort. Hoppas de är snabba på att svara

Fina Liv, jag bor i Bern så det är nog tyvärr inte i närheten.
  • Bordeaux

Jag är ledsen att plåga er men jag kan inte släppa körkortet riktigt än.
    Under punkt 9, som är kategori står det A1, B F
    Vad är F för fordon (och varför är den kursiv)?

• Bordeaux
    Pistou skrev 2011-08-24 13:26:00 följande:
    De fordon som märks med kursiva bokstäver är specialfordon (F, G och M) . Just F står för arbetsfordon och traktorer vars hastighet inte överstiger 45 km/tim (åldersgräns 16 år). A1 står för lätt motorcykel (på högst 125 cm3) och B står för personbilar och trehjulingar på högst 3500 kg.

Wow så jag får köra traktor lagligt för första gången i livet!
    innefattar det truckar också?
  • Bordeaux
    Isabella 008 skrev 2011-09-07 12:56:57 följande:
    hej, jag bor i zürich med min man sen ett halvår tillbaka. Jag fick jobb på en gång när jag kom hit på en internationell förskola. Jag är snart färdigutbildad lärare så jag fick en lärartjänst. Men plötsligt med bara en månads förvarning var min chef tvungen att säga upp mig pga av att hon blivit varnad om att jag måste v ara examinerad lärare för att kunna jobba som det. Annars kunde hon hamna i trubbel då förskolor måste uppfylla en viss lärartäthet för att bli godkända. Jag hann jobba där i 6 månader och har fått fina meriter därifrån. Men nu sitter jag här utan jobb och undrar om någon vet om man kan få någons slags A-kassa el liknande för de dagar man inte jobbar? 
    Jag kanske har ett annat jobb på g på en annan förskola men allt tar sådan tid och jag förlorar så mycket pengar på att gå och vänta. Jag söker givetvis dagligen och är verkligen inte ute efter att bli nån slags soc-snyltare men tar ändå lite tid att få ett nytt jobb även om jag är säker på att jag snart får nåt. 
    Så finns det någon hjälp å få medans man söker nytt jobb el finns inget skyddsnät för utlänningar? 
    Vi fick skriva på papper om att jag inte ska/får söka olika bidrag utan att vi ska leva på makens lön båda två. Det klarar vi väldigt bra så det är inga problem, men lite jobbigt är det utan inkomst. Jag bor i Bern och har inte fått något jobb än så jag vet inte om det är skillnad ifall man jobbat lite.
  • Bordeaux
    Ain skrev 2011-10-31 18:32:49 följande:
    Ja, Amazonas har ju sammanfattat jättebra. Jag vet att här i Geneve kan det kosta runt 2000chf i manaden för en plats pa dagis. Fast heltid da. Men det finns ju jardin d'enfant (vet inte riktigt vad det heter pa tyska, kanske det är samma som spielgruppen), där man kan lämna barnen nagra halvdagar i veckan. Men de kan inte vara där heldagar,sa det passar bara när man är hemma med barnen.

Om du har nagra mer detaljerade fragor sa kan vi försöka hjälpa till.  
    Om jag kommer ihåg franskan rätt så blir översättningen av jardin d'enfant typ trädgårds barnen (jardin= trädgård/gård, d'enfants = barnen) översätter man det till tyska blir det kindergarten.
    Kanske inte ska haka upp mig på namnen och min kassa skolöversättning.
  • Bordeaux

Har någon av er skaffat hund här nere?
    Jag har hört att man måste göra något prov men någon som vet mer?
    Jag bor i Bern om det spelar roll, och vad ska man tänka på, har hittat en uppfödare via tutti.ch vad borde jag fråga när jag besöker dem?

Apropå tandis så går jag i Sverige, vi besöker fortfarande Sverige 1-2ggr/år och då passar jag på. 900kr fick jag betala för fotografering och genomgång av tänderna, helt okej tycker jag. Maken hade tur och på något sätt lyckades han få ta del av rabatten som försäkringskassan normalt ger svenskar.

• Bordeaux
    Schwanna skrev 2012-01-09 14:01:48 följande:
    Hej EmmaU! Dom har en regel att man innan hunden fyller ett år, tror jag det är, går en kurs...en hundkurs/förarprov-kurs!  Som en hundkurs i sverige men här MÅSTE man ta en. Iaf respektera att man borde det... Jag vet inte riktigt hur dom testar en...men en matte jag pratade med sa att hennes syster hade någon amstaff-mix och det var hårda test på honom om han bet osv...tror det har att göra med ryktet om rasen:( 
    Dom införde detta för några år sen då det rapporterades om allt för mycket hundattacker!

Vi har vovve men har var över ett år..drygt..när vi kom hit så vi behövde aldrig göra det. Vad jag också hört är att man får något slags kort/bevis på att man gått hundkursen som man ska visa vid behov. Dock tror jag itne polisen sätter någon större prio på det... 
    Kurser har vi tänkt gå då vi båda tror att en hund som är uppfostrad och har saker att göra (spårning, agility mm) mår bättre än en hund som man bara promenerar med.
    Det är en Schipperke som jag är inne på att skaffa, försöker få med gubben på det tåget också. Men han är mer åt stor hund-hållet eller en stövare som man kan jaga med. Vi ska iaf inte ha en sönder avlad eller "farlig"ras.
    Vi bor granne med en stor skog där många rastar sina hundar och hundarna går oftast utan koppel och är väldigt väluppfostrade, sådan vill jag att vår hund också blir.
  • Bordeaux
    Schwanna skrev 2012-01-11 14:14:21 följande:
    Är nyfiken på hur många som pratar flytande schweizer-tyska? Jag har inte gått någon kurs men sen jag flyttade hit för ett år sedan har jag bättrat mig myyyycket! Är stolt att jag smått kan kommunicera på språket:) Sen tycker jag att schweizer-tyskan är ett fint språk...finare än" vanlig" tyska! 

Umgås ni med schweizare? Eller andra svenskar?   
    Vi umgås med andra invandrare, svenskar, amerikaner, spanjorer mfl. Inte så många schweizare tyvärr.

Min man pratar tyska bra och han börjar klara av schweizertyskan så smått. Jag kunde ingen tyska alls när vi flyttade hit för ett år sen, så jag har spenderat två månader i Migros tyska-skola. Det är högtyska och lärarna gillar inte schweizertyskan alls. Vår lärobok har tagit upp lite skillnader mellan dialekterna och vissa ord och jag gillar schweiziertyskan bättre än högtyskan. Men jag kan knappt någon tyska alls.
    Jag får dåligt samvete för efter ett år så borde jag kunna mer än jag kan men, jag pluggar annat också därför har tyskan kommit i andra hand och klämts in när jag känt för det, typ.
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.