Inlägg från: Schwanna |Visa alla inlägg
  • Schwanna

Boende i Schweiz del 11.

Hejsan i vintervädret!!!

Jag är lite nyfiken! Vilken mataffär föredrar ni mest här i Schweiz? 

Vi handlar väldigt mycket på coop! Dom har liksom märken som man känner igen från sverige, känns tryggt! Lite mesigt kanske:P 

• Schwanna
    Pistou skrev 2012-02-08 12:59:36 följande:
    Hej Schwanna,

Jag resonerade precis som du när vi först flyttade till Schweiz hösten 2009. Coop var den kedja som hade de märken vi kände igen från Frankrike där vi bodde tidigare. Migros butiker är ofta svåra att orientera sig i tycker jag (framför allt om man går i en stor butik med två våningsplan), och märkena känns inte lika bekanta. Men vi hade ett stort Migros-varuhus på gångavstånd så ofta blev det att vi handlade där. Men  efter två års tvekande mellan Coop (som vi ändå föredrog) och Migros, började vi tycka att dessa två kedjor var alldeles för dyra. Det kändes inte längre tvunget att ha Kellogs flingor och Pampers blöjor, Activia-yoghurt, President-ost och Barilla-pasta när priserna är så hutlöst dyra. Sedan vi  flyttade förra våren har vi börjat handla på Aldi istället och nu kommer vi ut med dubbelt så många varor till samma pris. Min första känsla var att man inte hittar lika mycket på Aldi som i de stora butikerna, men efter hand har jag märkt att de faktiskt har det mesta (även ovanligare artiklar som bakpulver  t.ex.). Dessutom har vi en Aldi-butik ganska nära och det hjälper ju att slippa köra långt.
    Jag har aldrig hört om Aldi...måste googla och se om något ligger i närheten:) Låter ju huuuur bra som helst:) 
  • Schwanna
    Pistou skrev 2012-02-09 09:41:11 följande:
    Här kan man gå in och söka efter sin närmaste Aldi-butik. Det är bara att skriva in sitt postnumer.
    www.aldi-suisse.ch/ch/html/filialstandorte_DE...
    Fantastiskt!!! Har hittat ett Aldi där vi brukar handla på Coop! Tack! 

Grymt att dom har öppet till 20.00 också.... (så bortskämd man blivit med svenska tiderna!!!  )
  • Schwanna

Hoppla hej! 

Nu går vi mot härliga tider i schweiz, vilket fantastisk väder vi haft senaste veckan! Äntligen:)

Vovven är äntligen färdigläkt sedan operation i foten i december och nu är det dags att ge sig ut på vandring! Hundägare, eller ni utan hund, har ni bra tips på vandringsleder? Bra för vovvar med nära till vatten? :) 

Ha en bra dag!  

• Schwanna

Angående körkort. Det svenska skickas ju till sverige igen...hur krångligt är det att få tillbaks det? Ja HUR KRÅNGLIGT..för jag förväntar mig nästan lite motstånd, haha....

Hur länge vågar/kan man köra på schweiziskt körkort i sverige?  Som här, ett år? 

Sen undrar jag hur noga dom är med att man registrera om sin bil till schweizisk plåt?  Kan man få dispens? 

OCH sen...jag nojjar vilket lounge-set vi ska köpa. Vilket tycker ni är finast? :) 

78579_top_kw10-12470x352.jpg

753111100000.jpg

• Schwanna

TACK FÖR ALLA SVAR! Ni är gulliga och väldigt insatta:) Ha en bra helg, nu drar vi till alperna och skidar! :) 

• Schwanna
    Pistou skrev 2012-03-27 21:50:23 följande:
    Hmm, man vet att man bor i Schweiz när...

...man låter tandfén lämna 2,00 CHF under kudden efter sonens första tappade tand, och barnen i hans klass undrar om det verkligen var allt hon gav. Hos dem lämnar hon nämligen 10 CHF per tand!!!   Hur mycket, om något, har era barn fått när de tappat sina tänder? Vill inte att sonen ska känna att han blir orättvist behandlad av tandfén, men någon måtta får det ju vara.  
    10 frassar? GALET!  Jag tappade mina tänder på 90talet och fick en guldtia(ibland femkrona) :D Kunde inte vara lyckligare! 
  • Schwanna
    Issan8 skrev 2012-03-28 00:18:47 följande:
    för ett år sedan använde vi ett företag som hette ekonomiflytt och dom körde våra 25 kartonger och ett fåtal möbler åt oss från Stockholm till Zurich, har för mig vi fick helt ok pris också.

Om du hade velat dela ett flyttlass i maj nästa år hade vi vart sugna eftersom att det är då vi vill flytta tillbaka till Stockholm, vår bebis kommer då vara dryga halvåret. 
    Hej! Kör ekonomiflytt från zurich till sthlm med? Har dom någon hemsida? Vi har tänkt sälja rubbet här nere när vi kör kosan till sverige men man kan ju kolla upp ifall ifall:) 
  • Schwanna

Hej schweizarvänner! 

Vad har ni för planer i sommar? Utflyktsmål?  Eller något fantastiskt ni varit på som ni kan rekommendera? :) Nu ska det planeras!!! :D 

Ha en bra dag, sommarvärmen har verkligen slagit till nu här...( i zurich):) So long 

• Schwanna
    Malarklippan skrev 2012-05-08 21:31:32 följande:
    Hej Alla! Någon som känner till om det finns någon blogg av nån svensk (eller norsk el dansk också för den delen) som flyttat o bor i Schweiz? Har googlat en del men inte hittat nån.
    Hej! Jag bloggar och bor i Schweiz... dock har blogglusten tagit slut så den blir inte uppdaterad så mycket numera:) Men du kan ju kika vad jag skrivit sen vi flyttade hit i feb förra året:) 
    annyme.blogspot.com 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.